הפרסום הכוזב בארה"ב על כך שבית הדין הרבני אסר לחסן בני נוער

מי עומד מאחורי "מסמך דרמטי" שנוגע לחיסונים? לא הממסד הרבני בארץ או בארה"ב • המשרוקית של גלובס

צילום מסך מתוך sarahwestall.com
צילום מסך מתוך sarahwestall.com

למתנגדי חיסונים בעולם יש סוג של רומן עם אירועים שמתרחשים בישראל. לא מזמן הראנו כאן איך אירוע בירושלים שהוצג בצורה מטעה על ידי מתנגדי חיסונים צבר תאוצה במדינות שונות בעולם. בבדיקה הנוכחית האינפורמציה המטעה זורמת בכיוון ההפוך: ידיעות שונות בארה"ב על החלטה של בית הדין הרבני בישראל. החלטה שמעולם לא התקבלה.

סיפורנו מתחיל באתר של שרה ווסטול. מדובר באשת עסקים אמריקאית עם רקורד של פקפוק בחיסונים, התנגדות ל"עריצות" וקידום תרופות אלטרנטיביות. ווסטול פרסמה בשבוע שעבר מאמר שכותרתו הייתה: "התפתחות דרמטית: בית הדין הרבני פסק כי חיסוני קורונה לילדים, מתבגרים וצעירים הם אסורים לחלוטין".

במאמר עצמו היא הסבירה שבית הדין הרבני הוא "חלק מהמערכת המשפטית של ישראל" ושפסיקותיו "נחשבות לחוקי האל וממולאות באדיקות על ידי הקהילה היהודית". לכן, כתבה, "לא ניתן להמעיט בחשיבות ההחלטה הזו". ידיעה דומה פורסמה גם באתר בשם "מצב האומה", וכרגיל המידע המוטעה עשה את דרכו גם לרשתות החברתיות והתפשט שם.

למי שחי בישראל ועוקב אחרי האירועים הידיעה הזאת תיראה מן הסתם מוזרה. הרי מאז תחילת מבצע החיסונים בישראל הממסד הרבני שיתף פעולה עם הממשלה, ועודד את ההתחסנות. ביוני האחרון, כשחיסונים לבני 12 ומעלה הפכו זמינים, קראו, למשל, הרבנים הבכירים של הזרם הליטאי, חיים קנייבסקי וגרשון אדלשטיין, לכל מי שעומד בקריטריון הגיל ללכת ולהתחסן. ורק לפני חודש פסק בית הדין הרבני כאן שבשם "טובת הילדים" יש לאם שביקשה סעד משפטי זכות לחסן את ילדיה הקטינים גם בלי הסכמת האב שהתנגד. מה עוד שלו היתה פסיקה כזאת, מן הסתם היינו שומעים עליה בהרחבה בתקשורת הישראלית, מה שכידוע לא קרה.

אז בניגוד לפרסומים האירוע המדובר אינו קשור לישראל. אבל אולי יש פסיקה דומה של רבנים בעלי השפעה בארה"ב? עמיתינו בצוות בדיקת העובדות של סוכנות AFP, שכמו המשרוקית חברים גם הם ברשת הבינ"ל של בודקי העובדות (IFCN) בדקו את הנושא.

מתברר שאכן יש מסמך, חתום על ידי שלושה רבנים, שיוצא נגד חיסוני קורונה לילדים ומתבגרים. מה מעמדם של אותם רבנים? ב-AFP פנו לרב שלמה וייסמן, מנהל "בית הדין של אמריקה", מוסד המאפשר ליהודי ארה"ב ליישב מחלוקות באמצעות דין תורה. וייסמן אמר לבודקי העובדות שם שלא מדובר בפסיקה של המוסד, וששמות השלושה אינם מוכרים לו. ארגוני המיינסטרים של החרדים בארה"ב דווקא חתמו על מסמך שמעודד התחסנות.

לבסוף פנו ב-AFP לאחד הרבנים שחתומים על המסמך, שלמה פולק. לדבריו, המסמך מייצג רבנים מקהילות רבות, אך חלקם לא רצו להיות מזוהים עם הפסיקה מכיוון שהיא מנוגדת לעמדת המיינסטרים בקהילות שלהם. במילים אחרות, גם פולק מודה כי העמדה המקובלת בקהילות החרדיות בארה"ב היא של תמיכה בחיסונים.

בשורה התחתונה: הדיווחים אינם נכונים. בתי הדין הרבניים בישראל לא פסקו שאסור לחסן ילדים או צעירים, וראשי הקהילה החרדית בישראל תומכים בחיסונים. גם במוסדות המרכזיים של הקהילות הדתיות בארה"ב יש תמיכה בחיסונים, והרבנים שעומדים מאחורי המסמך שפורסם שם הם ככל הנראה דלי השפעה.

תחקיר: אוריה בר-מאיר