ההצעה המפתיעה שלו לרכוש את סלקום והכתף הקרה מבעלי השליטה: מאחורי הקלעים של עזיבת גבאי את סלקום

גבאי ניסה לרכוש מבעלי השליטה את סלקום ביחד עם משקיעים משוק ההון ונדחה, ומכאן החלה התקררות ביחסים • גבאי מונה לתפקיד לפני כשנתיים, ובמהלך תקופת כהונתו הקצרה רשמה מניית סלקום עלייה של 34%, כאשר החברה חוזרת לרווחיות לאחר שלוש שנים הפסדיות

אבי גבאי / צילום: כדיה לוי
אבי גבאי / צילום: כדיה לוי

אבי גבאי מנכ"ל סלקום  התפטר מתפקידו. בשבועות האחרונים התרוצצו שמועות על כך שבכוונתו להתפטר מהתפקיד, והיום (א') בבוקר הוא הודיע על כך. גבאי מונה לתפקידו בינואר 2020 כך שהוא עוזב פחות משנתיים אחרי שנכנס. מאז הודעתו של גבאי, מניית סלקום ירדה ב-4.8%. 

ברקע הדברים מתברר כי בקרב האחים זלקינד וצחי נחמיאס, בעלי השליטה בדיסקונט השקעות , השולטת בסלקום, פחות אהבו את עצמאות היתר של גבאי ואת העובדה שהם לא מעורבים כפי שציפו. למרות ההפתעה הגדולה בהודעה שאיש לא ציפה לה, ניכר כי בקרב בעלי המניות לא נעשים ניסיונות לשכנע את גבאי לחזור בו.

לגלובס נודע כי גבאי, שידע שבעלי המניות לא מתכננים להחזיק את סלקום בטווח הארוך, גיבש הצעה לרכישת סלקום ביחד עם גוף פיננסי משוק ההון ונדחה. ככל הנראה כאן החל סדק ביחסים בין גבאי לבינם ובשלב מסוים היה ברור שהיחסים לא יחזיקו מעמד הרבה זמן היות וגבאי המשיך להפגין עצמאות ולמעשה המשיך באותו הקו מהרגע שנכנס לפיו הוא מקבל ההחלטות הראשי בחברה.

במסגרת ההסכם שלו גבאי זכאי לשכר חודשי של 110 אלף שקל בחודש לצד חבילת 4.15 מיליון אופציות, בשווי כולל של 12 מיליון שקל. האופציות יבשילו בחמש פעימות, וגבאי יוכל לממש אותן בתוך שלוש שנים ממועד ההבשלה. עוד הוא זכאי לבונוס שנתי. בנוסף, נודע כי במסגרת הפרישה שלו גבאי יקבל אופציות עבור שנתיים, ויוותר על שלוש השנים הנותרות.

חוזרת לרווחיות אחרי 3 שנים

לגבאי היה חשוב לחזור לשוק הפרטי אחרי שעזב את הפוליטיקה והוא מצא את סלקום כהזדמנות שדרכה יוכל לשקם את מעמדו. אלא שהמציאות בשוק התקשורת הרבה יותר גרועה משהייתה בעת שעזב את בזק כמנכ"ל ב-2013, והוא נתקל באירוע חדש שבו החברה הפסדית ואין מנועי צמיחה משמעותיים בשוק שיכולים להוציא אותה מהמשבר.

אחרי 3 שנים סלקום תחזור השנה לרווחיות בעיקר בזכות רכישת גולן טלקום שמשפרת מאוד את הרווחיות התפעולית של הקבוצה.

יו"ר דירקטוריון סלקום, דורון כהן: "אבי גבאי חולל בשנתיים האחרונות שינוי עצום בחברת סלקום, שכולל בראש ובראשונה הנחת תשתית ליחסי החברה עם ציבור לקוחותיה ושיפור בחברה על כל רבדיה ובתוצאותיה הכספיות. השינוי הונח על שלושה יסודות: בניית אמון בין החברה ללקוחות, בניית מערכת יחסים של שותפות בין ההנהלה והדירקטוריון לנציגות העובדים והעובדים, ושיפור מאסיבי בתשתיות של החברה. לסלקום הנהלה חזקה ויציבה, אשר תמשיך לשמור על יציבות וצמיחה בתקופת הביניים ובעתיד".

אבי גבאי אמר: "סלקום היא חברה מצוינת ובעבודה מאומצת של כל חלקיה, העובדים, ההנהלה והדירקטוריון, הצלחנו לאחרונה להחזירה למסלול ההשקעות והרווחיות. כעת בשלה העת עבורי לפנות לאתגרים חדשים". אני מודה לכל שותפיי לעשייה על התמיכה הגדולה שלה זכיתי במהלכים שביצענו".

בתקופת כהונתו הקצרה של גבאי רשמה מניית סלקום עלייה של 34% ושוויה של החברה בבורסה הגיע לכ-2.3 מיליארד שקל.