הקמעונאיות הגדולות קונות מחסנים, והופכות לבעלות נכסים

החברות רוצות לחסוך עלויות בטווח הארוך ומהמרות על המגזר החם ביותר בנדל"ן המסחרי

מרכז לוגיסטי בארה''ב / צילום: Shutterstock
מרכז לוגיסטי בארה''ב / צילום: Shutterstock

ענקיות קמעונאות כמו אמזון וקוסטקו, סבורות שהן מצאו דרך לתת זריקת מרץ לפעילות שלהם בתחום האי-קומרס, וגם לחסוך כסף: בעלות על המחסנים שבהם הן מאחסנות סחורה.

רוב הקמעונאיות נוטות לשכור את החנויות שבהן הן מוכרות את המוצרים, אבל יותר ויותר מהן עשו חשבון שהן ירוויחו כסף בטווח הארוך, וירוויחו גם יותר שליטה, אם ירכשו את המחסנים שבהם הן מאחסנות סחורה ומפיצות אותה ללקוחות מקוונים.

25 הקמעונאיות הגדולות בארה"ב רכשו שטח של בערך 3.5 מיליון מטר רבוע שהיו מושכרים בשנה שעברה, עלייה מ-1.7 מיליון מטר רבוע בשנה שלפניה, כך לפי חברת CoStar Group, העוסקת במידע על נדל"ן מסחרי. זהו המספר הגבוה ביותר בעשר השנים האחרונות.

אמזון היא הבעלים התאגידי הגדול ביותר של שטח תעשייתי בארה"ב, עם 78 מבנים שמתפרשים על שטח של 7.7 מיליון מטר רבוע. כך לפי מידע של חברת Real Capital Analytics. וולמארט, טרגט, קרוגר ודולר ג'נרל רכשו גם הן שטחים תעשייתיים בשנה החולפת.

חלק מהעסקים קונים שטחים במטרה להילחם במחסור במלאי שנוצר בגלל צווארי הבקבוק בשרשרת האספקה. החברות רוצות מלאי גדול ככל האפשר בחנויות, מה שדורש יותר שטח אחסון שיתמוך בכך.

"הנכסים האלה חיוניים לצורך הכנסת סחורות לתוך המדינה ושילוחן בתוך שרשרת האספקה ללקוחות", אומר חואן אריאס, יועץ בכיר ב-CoStar.

מעין השקעה לטווח ארוך

לקמעונאיות רבות גם יש רמות שיא של מזומנים, והן להוטות להוציא אותו על נכסים כמו נדל"ן, בדומה לאופן שבו חברות הייטק גדולות רוכשות שטחי משרדים.

ועל ידי כך שהן רוכשות את מרכזי ההזמנות וההפצה, הקמעונאיות גם משקיעות. נדל"ן תעשייתי הפך בשנים האחרונות לאחד הסקטורים עם הביצועים הכי טובים בשוקי הנדל"ן בארה"ב, משום שחברות בונות פעילויות אי-קומרס כדי לענות על הביקוש מצד הקונים.

שווי הנכסים התעשייתיים עלה ב-39% ב-12 החודשים האחרונים, בהשוואה לגידול של 20% של כל הנדל"ן המסחרי בתקופה זו, כך לפי הדוח לחודש אוקטובר של חברת Green Street, העוסקת בניתוח מידע.

25 הקמעונאיות הגדולות ביותר החזיקו בבעלותן 14.4 מיליון מטר רבוע של שטח תעשייתי בסוף 2020, עלייה של יותר מפי חמישה לעומת המצב לפני עשור, לפי CoStar. הקמעונאיות עדיין שוכרות בערך פי שלושה מהשטח הזה, אבל הפער מצטמצם.

לקוסטקו יש שטחי תעשייה בהיקף כ-1.1 מיליון מטר רבוע, כמעט כפול ממה שהיה לה לפני חמש שנים, אומר סמנכ"ל הכספים ריצ'רד גלנטי. בחודש מאי האחרון שילמה קוסטקו 345 מיליון דולר כדי לרכוש מתקן בשטח כ-150 אלף מטר רבוע באונטריו שבקליפורניה, צעד שהרחיב את מערכת ההפצה שלה בחוף המערבי של ארצות הברית ומאפשר לה לטפל טוב יותר ביבוא מאסיה.

באופן מסורתי, החברה החזיקה בבעלותה את רוב מרכזי ההפצה שלה בגלל שיש לה הרבה כסף מזומן, אומר גלנטי. בחודש שעבר הודיעה החברה כי המזומנים ושווי המזומנים בקופתה הסתכמו ב-11.26 מיליארד דולר, עלייה של 34.3% לעומת התקופה המקבילה ב-2019.

"באמצעות הבעלות והשליטה [על הנכסים] אנחנו מרגישים שאנחנו יכולים לספק את השירות הטוב ביותר במחיר הטוב ביותר ללקוחות שלנו", אמר גלנטי.

העסקים בדרך כלל מחזיקים בבעלותם את מרכזי ההפצה שבהם נמצא רוב המלאי שלהם למסחר אונליין. ההשקעות שמבצעות החברות בתוך המרכזים האלה, ששטחם בדרך כלל כ-90 אלף מטר רבוע, בצורת ציוד ורובוטים, עולות בדרך כלל על הסכום שמושקע בנדל"ן עצמו, אומר קריס ביורסן, שעומד בראש כוח המשימה לנדל"ן תעשייתי, בחברת שירותי הנדל"ן Jones Lang LaSalle.

הקמעונאיות שמחזיקות את המתקנים בבעלותן בדרך כלל מסתכלות עליהם כעל השקעה לטווח ארוך, ל-30-50 שנה, ואילו אלה ששוכרות אותם מסתכלות על טווחים של 5-15 שנה, אומר ביורסן.