עדי צים קיבל אופציה לרכישת 80% מסלטי שמיר תמורת 10 מיליון שקל

דוחות אס.אר אקורד של צים, הפועלת בתחום האשראי החוץ-בנקאי, חושפים שהיא העמידה לחברת הסלטים שנקלעה לקשיים מסגרת אשראי של 15 מיליון שקל

עדי צים - בעלים אס אר אקורד / צילום: יח''צ
עדי צים - בעלים אס אר אקורד / צילום: יח''צ

בהמשך להערכה שפורסמה בגלובס לפני מספר חודשים לגבי השתלטות אפשרית של עדי צים על חברת המזון סלטי שמיר, שנקלעה לקשיים, הדוחות הכספיים של אס.אר אקורד  שבשליטתו מספקים לכך חותמת רשמית.

אס.אר אקורד, הפועלת בתחום האשראי החוץ-בנקאי, מעדכנת כי התקשרה בחודש שעבר עם סלטי שמיר בהסכם להעמדת מסגרת אשראי בהיקף של 15 מיליון שקל "לתקופה של שנתיים לפחות מיום ההתקשרות בהסכם", ועם אפשרות שלפיה היקף האשראי בפועל יהיה גבוה מהסכום המוזכר.

כחלק מתנאי ההסכם, קיבלה אס.אר אקורד ללא תמורה "אופציה לתקופה של 5 שנים לרכישת עד 80% ממניות שמיר (בדילול מלא) בתמורה לתוספת מימוש של עד 10 מיליון שקל".

זאת כאשר לפי אס.אר אקורד שמורה לה הזכות "לממש את האופציה בכל עת, במלואה או בחלקים, וכן לסחור בה או להמחותה לפי שיקול דעתה הבלעדי בכפוף לתנאים שנקבעו בהסכם בעניין זה".

השפעה רבה על פעילות החברה 

עוד לפני מימוש האופציה, כבר כעת הסכם המימון מעניק לאס.אר אקורד השפעה משמעותית על פעילות החברה, העוסקת בייצור סלטים מצוננים, ומעורבות בניהול עסקיה. תנאי ההסכם בין הצדדים קובעים, כי כדי לאפשר לאס.אר אקורד לפקח על השימוש בכספי המימון שהעמידה לסלטי שמיר, "נקבעו בהסכם מספר מנגנוני פיקוח, בקרה וקבלת החלטות", ובהם הזכות לקבוע את זהות סמנכ"ל הכספים של החברה והיו"ר (מבין שלושה חברי דירקטוריון), שיש בידיו זכות הכרעה בחלק מנושאי הפעילות.

אס.אר אקורד גם תהיה זכאית "לעמלת ליווי ובקרה בשיעור רבעוני של 1.5% מיתרת ההלוואה, אשר תשולם בתום כל רבעון, בהתאם ליכולותיה התזרימיות של שמיר". למרות זאת, בשלב הנוכחי הנהלת אס.אר אקורד "הגיעה למסקנה כי החברה אינה משיגה שליטה" בסלטי שמיר, ולכן תוצאותיה לא יאוחדו בדוחות הכספיים של אס.אר אקורד.

סלטי שמיר נקלעה בשנה האחרונה למשבר תזרימי, והיא נושאת על גבה חובות של יותר מ-90 מיליון שקל, ובעקבות המשבר שאליו נקלעה הגישה בקשה לעיכוב הליכים לשם גיבוש הסדר חוב, שאושר לפני מספר חודשים בביהמ"ש.

בין בעלי מניותיה של סלטי שמיר נמנים סבינה בירן, בעברה מנכ"לית חברת התעופה ישראייר, ורמי רונן, לשעבר מנכ"ל שטראוס מים, שהובילו אשתקד קבוצת משקיעים לרכישת 50% מהחברה, וחברו למנהליה המשותפים עמי גיא ויעקב גינצבורג (שרכשו את החברה בשנת 2006).

ההשקעה בוצעה בד בבד עם עסקה שבה רכשה סלטי שמיר את המתחרה הקורסת, מעדני מיקי, שפעלה אף היא בתחום ייצור הסלטים המצוננים ומעדני דגים, תמורת כ-6 מיליון שקל. עוד עם בעלי מניותיה של סלטי שמיר נמנית אסנת רונן, יו"רית חברת התקשורת פרטנר ובת זוגו של רמי רונן. בעלי סלטי שמיר השקיעו בה ככל הידוע עשרות מיליוני שקלים בשנים האחרונות.

סלטי שמיר עוסקת בייצור סלטים מצוננים ופועלת באמצעות שני מפעלים באזור התעשייה ברקן וברמלה, וכן יש בידיה מחסנים בבאר שבע ובחיפה. ההרעה במצבה נרשמה נוכח משבר הקורונה, שהגביל את היכולת שלה להעסיק את עובדיה, מה שפגע בפעילות הייצור ובהכנסותיה, שככל הידוע בסיכום שנת 2019 עמדו על כ-130 מיליון שקל.

צמיחה באס.אר אקורד - הפעילות העיקרית של צים

עדי צים היה בעבר בעליה של רשת הסופרמרקטים כמעט חינם, שבה החזיק במשותף עם אחיו רני צים. ב-2010 הנפיקו השניים את הרשת בבורסה, וכעבור שנתיים בלבד מכרו את השליטה בה לרשת המתחרה יינות ביתן, בעסקה שהניבה להם תמורה של כ-350 מיליון שקל, מה שהשלים להם צבירת הון של כ-420 מיליון שקל במכירת מניות, שכר ודיבידנדים.

מאז נפרדה דרכם העסקית של האחים צים, והשניים פנו לכיוונים שונים. אס.אר אקורד היא הפעילות המרכזית של עדי צים, והיא אחת מחברות האשראי החוץ-בנקאי הגדולות בבורסה, בשווי שוק נוכחי של כ-800 מיליון שקל, אחרי עלייה של כ-10% שמציגה מנייתה שנתיים לאחור, המשקף להחזקותיו של צים (62%) שווי של כחצי מיליארד שקל.

בדומה למרבית חברות האשראי החוץ-בנקאי בבורסה, גם אס.אר אקורד נהנית מתקופת פעילות חיובית, ובסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה הציגה צמיחה של כ-11% בהכנסותיה, שהתקרבו ל-100 מיליון שקל, לצד טיפוס של כ-20% ברווח הנקי שלה, שחצה רף של 50 מיליון שקל.