לא רק גב ים: אהרון פרנקל קיבל אופציה לרכישת 11% ממאגר תמר בחצי מיליארד דולר

האופציה היא למחצית הזכויות במאגר הגז  שרוכשת מובאדלה פטרוליום מאבו דאבי מידי דלק קידוחים (22%), בתמורה לסכום של כ-1 מיליארד דולר

אהרון פרנקל / צילום: אלי אטקין
אהרון פרנקל / צילום: אלי אטקין

איש העסקים אהרון פרנקל, שהפך בשנה האחרונה לבעל מניות מרכזי בחברת הנדל"ן גב ים, מחזיק באופציה לרכישת 11% ממאגר תמר, שניתנה לו על ידי חברת מובאדלה פטרוליום שבבעלות ממשלת אבו דאבי,  תמורת חצי מילארד דולר. כך עולה מהערת שוליים שצורפה לדוחות הכספיים של חברת תמר פטרוליום, המחזיקה ב-16.75% ממאגר הגז. 

מובאדלה חתמה בחודש ספטמבר האחרון על הסכם לרכישת 22% ממאגר תמר (וכן ממאגר דלית שטרם פותח) מידיה של חברת דלק קידוחים, בתמורה לסכום של כ-1 מיליארד דולר. על פי תנאי העסקה, תרכוש מובאדלה את המניות באמצעות שתי חברות ייעודיות שהוקמו לשם כך.

ביום ה' האחרון פרסמה תמר פטרוליום את דוחותיה הכספיים לרבעון השלישי של 2021. בדוחות סיפרה למשקיעיה על העסקה בין דלק קידוחים למובאדלה, ובהערת שוליים חשפה לראשונה את קיומה של אופציה שקיבל פרנקל.

כך נכתב שם: "יצוין, כי נמסר לשותפי תמר מדלק קידוחים, כי אחת מהרוכשות העניקה אופציה לחברה בשליטת אהרון פרנקל לרכישת הזכויות שתרכוש מדלק קידוחים (11%), שתהיה ניתנת למימוש בתוך 6 חודשים ממועד סגירת התמורה מצד הרוכשות". יש לציין כי המידע לא הופיע בדוחות הכספיים של דלק קידוחים ושל שותפים אחרים במאגר תמר, כדוגמת ישראמקו נגב 2.

משמעות הדיווח היא, שפרנקל רשאי לממש בתוך שישה חודשים ממועד השלמת העסקה בין מובאדלה לבין דלק קידוחים, במחיר העסקה. כך, שהוא יוכל למעשה לרכוש 11% ממאגר תמר תמורת כ-500 מיליון דולר (1.55 מיליארד שקל), אולם רק במידה שמובאדלה תשלים קודם לכן את העסקה עליה חתמה עם דלק קידוחים.

לגלובס נודע, כי פרנקל היה אחד המתמודדים במכרז שניהלה דלק קידוחים למכירת מלוא זכויותיה (22%) במאגרי תמר ודלית. עם זאת, הצעתו של פרנקל הייתה נמוכה יותר מהצעתה של מובאדלה, שהייתה הגבוהה ביותר ומשום כך גם נבחרה.

עוד נודע לגלובס, כי המידע על האופציה הועבר בידי מובאדלה למשרדי הממשלה השונים וכי פרנקל אף הצטרף באחרונה לפגישות שניהלו נציגי מובאדלה עם נציגי המדינה לקראת קבלת ההחלטה הרגולטורית על אישור העסקה. בנוסף, הועבר המידע ליתר השותפות במאגר תמר ואחת מהן החליטה כאמור לפרסמו למשקיעים.

מדלק קידוחים נמסר בתגובה כי החברה "חתמה על עסקה למכירת החזקותיה בתמר לחברת מובאדלה, ועל כך היא דיווחה באופן מלא וכמתחייב על פי הדין. דלק קידוחים אינה צד לעסקת האופציה בין מובאדלה למר פרנקל״ .

גורל השליטה בגב-ים עדיין באוויר

במקביל, נמצא כיום פרנקל במגעים עם נציגי קבוצת דיסקונט השקעות (דסק"ש) על גורל השליטה בחברת הנדל"ן המניב גב-ים. פרנקל מחזיק כיום ב-37.22% ממניות גב-ים בשווי של 3.1 מיליארד שקל, אותן רכש מאז תחילת 2020 תמורת כ-2.2 מיליארד שקל במטרה להגיע לשליטה בחברה.

אלא שמול פרנקל עומדת קבוצת דסק"ש, שרכשה השנה - באמצעות החברה הבת נכסים ובניין - מניות נוספות של גב-ים בהשקעה של כ-1 מיליארד שקל. נכסים ובניין מחזיקה כיום ב-44.51% ממניות גב-ים בשווי של 3.7 מיליארד שקל וחותרת להשיג שליטה מלאה בה.

בחודש שעבר דיווחה נכסים ובניין כי היא מנהלת מגעים עם פרנקל לרכישת מניות גב-ים ממנו, אולם הדגישה כי טרם גובשו כל הסכמות מחייבות עמו, לרבות בדבר המחיר ויתר התנאים (לרבות התנאים הכלכליים) שבהם תתבצע עסקה. מאז לא דווח על התקדמות כלשהי במגעים בין הצדדים.

בשבוע הבא אמורה להתכנס האסיפה הכללית של גב-ים, לצורך הצבעה על מועמדי שני הצדדים לדירקטוריון החברה. האסיפה הייתה אמורה להתכנס כבר לפני חודשיים, אולם נדחתה במטרה לנסות ולהגיע להסכמות בין הצדדים.

פרנקל ידע היטב מה הוא עושה עם אירונאוטיקס

פרנקל נחשף לשוק ההון המקומי לפני כשלוש שנים. על רקע קריסה במניית חברת המל"טים אירונאוטיקס, הפך לבעל עניין מרכזי בחברה שסבלה מהרעה מתמשכת בתוצאותיה העסקיות וכן פרשה ביטחונית בה הסתבכה, שגררה סנקציות מצד משרד הביטחון נגדה.

פרנקל, כך התברר תוך זמן קצר, ידע היטב מה הוא עושה. כשנה לאחר שביצע את השקעתו בחברה, נמכרה אירונאוטיקס לחברת רפאל ולאביחי סטולרו, ששילמו תמורתה 850 מיליון שקל - כפול מהשווי שבו נכנס לחברה, ופרנקל רשם רווח זריז של כ-85 מיליון שקל על השקעתו.