המנכ"ל התפטר והמניה צנחה: מי החברה שירדה הכי הרבה ומה זה אומר על העתיד?

בחלק מהחברות הציבוריות שהחליפו מנכ"ל לאחרונה המניה הגיבה בצניחה קצרת טווח ולאחר מכן התאוששה • אחרות מתקשות עד היום לשוב לשגרה

אבי גבאי / צילום: כדיה לוי
אבי גבאי / צילום: כדיה לוי

שוק התקשורת חווה טלטלה אתמול כאשר דווח כי מנכ"ל סלקום אבי גבאי החליט להתפטר לאחר פחות משנתיים בתפקיד. מניית סלקום בת"א הגיבה בירידה של כ-4.5%, אך החולשה לא נמשכה זמן רב שכן מספר שעות לאחר מכן פורסם כי גבאי יעמוד בראש קבוצת משקיעים שמעוניינת לרכוש את פרטנר. פרטנר זינקה וסלקום סיימה את היום בעלייה צנועה של 1.2%.

בתקופת כהונתו הקצרה של גבאי טיפסה מניית סלקום  ב-34% ואת שנת 2021 היא תסיים סוף סוף ברווח, לאחר 3 שנים הפסדיות. המניה נחלצה מהסערה היום לאחר שהמשקיעים נרגעו מכך שעזיבתו של גבאי נובעת בעיקר מרצון להיות בעלים של חברה מאשר לנהל אחת, אך ברוב המקרים להחלפת מנכ"ל השפעה דרסטית על ביצועי המניה.

מה היה המצב בשאר החברות שהחליפו מנכ"ל לאחרונה - והאם בסופו של דבר ההנהלה החדשה הביאה לשגשוג המניה או לקריסתה? בדקנו.

ב-5 באפריל השנה טלטלה דומה נצפתה במניית פרטנר , לאחר שהמנכ"ל איציק בנבנישתי הודיע על פרישה לאחר 6 שנים בתפקיד. מניית חברת התקשורת נפלה ב-4.6% באותו יום, אך מאז טיפסה ביותר מ-22% (כולל תוספת של 9% מהיום). להודעה על מינויו של אבי צבי ב-13 במאי, אגב, המניה הגיבה בעלייה מזערית. ביום כניסתו לתפקיד, ב-1 ביוני, המניה איבדה כ-2%.

שיכון ובינוי: החלפת המנכ"ל עשתה טוב למניה

מניה נוספת שהתרסקה בשל החלפת מנכ"ל (אך מאז תיקנה את הירידה לחלוטין) היא שיכון ובינוי , שמחקה מעל ל-23% מאז שפורסם בתקשורת כי המנכ"ל אייל לפידות זומן לשימוע לפני פיטורים לאחר 7 חודשים בלבד בתפקיד. בעת הדיווח על פרישתו הסופית, ב-30 ביוני 2020, המניה דווקא טיפסה בכ-4.2%.

גם במקרה של שיכון ובינוי בטווח הרחוק החלפת המנכ"ל עשתה טוב למניה, שמאז זינקה בלא פחות מ-70%. עזיבתו של לפידות התרחשה על רקע חילוקי דעות עם דירקטוריון החברה, בראשות היו"ר תמיר כהן, שבאוקטובר אשתקד מונה גם לתפקיד המנכ"ל.

עבור חברת האופנה עדיקה סטייל , פרישות המנכ"לים בשנתיים האחרונות הביאו לרכבת הרים במניה. עוד לפני פרישת המייסד והמנכ"ל דדי שוורצברג באפריל 2020 המניה צנחה בכ-70% בשל התפשטות הקורונה בישראל. להודעת הפרישה של שוורצברג הגיבה המניה בצלילה של 27% נוספים.

עליית האי-קומרס והתחזקות הרכישות אונליין בזמן הקורונה, במקביל למינויו של המנכ"ל החדש רועי הסל, הביאו לזינוק מרשים של יותר מ-1,000% במניה. במאי 2021 הודיעה החברה במפתיע על עזיבתו של הסל, שנה בלבד לאחר שמונה לתפקיד, ולצד כך סיפקה תוצאות רבעוניות חלשות. התוצאה הייתה צניחה עקבית ומתמשכת עד היום - כאשר החברה מחקה כבר 75% מערכה מאז פרישתו.

בימים אלה המניה רחוקה רק במעט מהשפל שרשמה במרץ 2020. החברה טרם מינתה מנכ"ל קבע, והיום מכהן כמ"מ שי עמיר (שהחליף את אריאל אלפסי, שכיהן גם הוא כמ"מ). על אף הירידות האחרונות, מאז שעזב שוורצברג את תפקידו כמנכ"ל המניה התחזקה ב-27%.

אקסיליון - המניה זינקה ביום פרישת המנכ"ל

חברה נוספת שקשה עד מאוד לעקוב אחר מצבת ההנהלה שלה היא חברת מגדל אחזקות , שבאוגוסט אישרה סופית את מינויו של יפתח רון טל למנכ"ל במקום מוטי רוזן (שכיהן רק מספר שבועות).

ביום כניסתו של רון טל לתפקיד, ב-8.8, עלתה המניה ב-1.5%, ומאז היא התחזקה כבר ביותר מ-22%. גם לזהות המנכ"ל של החברה הבת מגדל ביטוח, על אף שאינה בורסאית, השפעה רבה על המניה של החברה האם. מאז כניסתו של רן עוז לתפקיד מנכ"ל מגדל ביטוח לפני כשנתיים, עלתה מניית מגדל בכ-50%. בימים אלה עוז מסיים את תפקידו לאחר שנתיים סוערות כאשר במקומו ייכנס לתפקיד שגיא יוגב.

יש גם מי ששמח על החלפת מנכ"ל, ואלה משקיעי חברת הכביש החכם אקסיליון . ב-30 ביוני האחרון הודיע המנכ"ל אורן דרור על פרישתו מהתפקיד, והמניה הגיבה בזינוק של 24%. לפרישתו קדם רצף בשורות שליליות שכללו עדכונים לגבי ביטול שני פיילוטים שתכננה החברה לבצע בצרפת ובארה"ב, עצירת מהלך רישום מניותיה בנאסד"ק, ולנוכח מצבה המידרדר - התפטרות של חלק גדול מאנשי המפתח בחברה.

הזינוק במניה עם היוודע על עזיבת המנכ"ל לא החזיק מעמד ואקסיליון איבדה כ-18% מאז פרישתו. ב-5 בספטמבר המניה התחזקה ב-4% עם מינויו של יעקב סלע למנכ"ל החדש, אך המניה מדשדשת ולא מצליחה לחזור לרמות הגבוהות שרשמה בתחילת השנה. החברה מחקה מעל ל-80% מערכה מתחילת השנה.