בנט על נתניהו בסוגיית איראן: "נדהמתי מהפער בין הרטוריקה למעשה"

בנאום שנשא בכנס המכון למדיניות ואסטרטגיה באוניברסיטת רייכמן התייחס בנט לאיראן, לחילוקי הדעות עם ארצות הברית וההתנגדות להסכם הגרעין • בנט מתח ביקורת על התנהלות נתניהו כראש ממשלה בנושא האיראני, והתייחס גם לחילוקי הדעות עם ארצות הברית: "יתכנו גם אי הסכמות עם הטובות שבחברותינו. זו לא תהיה הפעם הראשונה"

נפתלי בנט / צילום: אריאל זנדברג
נפתלי בנט / צילום: אריאל זנדברג

ראש הממשלה נפתלי בנט אומר כי גם אם יגיעו המעצמות להסכם נוסף עם איראן, ישראל איננה צד להסכם כזה ולא תהיה מחויבת לו ותשמור על יכולתה העצמאית וחופש פעולה. בנאום בכנס המכון למדיניות ואסטרטגיה באוניברסיטת רייכמן מתח בנט ביקורת קשה על נתניהו, קודמו בתפקיד.

לדברי בנט, "כשנכנסתי ללשכת רה"מ נדהמתי מהפער בין הרטוריקה למעשה. מצאתי מרחק מטריד בין ההיגדים מסוג 'לעולם לא נרשה שאיראן תהיה גרעינית', לבין הירושה שקיבלתי. אם לסכם את המציאות שירשנו במשפט אחד - איראן נמצאת במצב מתקדם ביותר של תכנית הגרעין שלה, כשמכונת ההעשרה שלה משוכללת ורחבה מתמיד.

"הטעות שעשינו אחר הסכם הגרעין הראשון של 2015, חתימת ההסכם אז הרדים אותנו, נרדמנו בשמירה, לא נעשה זאת כעת, נשמור על חופש הפעולה שלנו. ישראל חייבת לשמר יכולת וחופש פעולה בכל מצב ונסיבות פוליטיות. אנחנו בנקודה משמעותית במאבק מול איראן המנסה להשיג הגמוניה שיעית תחת מטריה גרעינית. אני מקווים שהעולם לא ימצמץ, גם אם אנחנו לא נמצמץ".

בנט עמד על חילוקי הדעות עם ארצות הברית בנושא ואמר "יתכנו גם אי הסכמות עם הטובות שבחברותינו. זו לא תהיה הפעם הראשונה".

דברים אלה של בנט אינם שונים בהרבה ממדיניותו, המוצהרת לפחות, של נתניהו, חילוקי הדעות עם ארצות הברית, כמובן ללא העימות החזיתית עם וושינגטון, ההתנגדות להסכם הגרעין ועצמאות הפעולה. בנט טוען כי נתניהו לאחר הסכם הגרעין לא גיבה את הדיבורים במעשים, וכעת ישראל בונה מחדש את יכולותיה הצבאיות והאחרות מול איראן.

לדברי בנט, איראן השכילה בעקביות והתמדה להקיף את ישראל בטבעת של מיליציות ורקטות. "סוריה חיזבאללה חמאס והג'יהאד האיסלאמי כיתרו את מדינת ישראל בטילים ומיליציות, מציקים לנו מרחוק, מקיזים לנו דם בלי לשלם מחיר. השיטה של לרדוף אחר הטרוריסט התורן שנשלח על ידי איראן, צריכה להשתנות, צריך לרדוף אחר השולח. איראן צריכה לשלם מחיר".

לדבריו, לאחר תהליך של חשיבה בנושא, בין המסקנות שעלו - להשתמש ביתרונות היחסיים של ישראל מול נקודות התורפה של איראן, ולנקוט ביוזמה אקטיבית ולא בדחיינות.

הוא פירט את מצבה הכלכלי הקשה של איראן וחוסר יכולתה לספק מים ושירותים בסיסיים לאזרחיה. "איראן אינה הענק שמצטייר אצלנו. יש אצלנו נטייה להגדיל אותה ולהבהיל את עצמנו מפניה. הם הרבה יותר פגיעים ממה שמקובל לחשוב. נוכל להשתמש בעוצמתנו הכלכלית והטכנולוגית העדיפה במאבק מול איראן".