קבוצות הביטוח מטפחות עסקי מימון ונהנות מסינרגיה ומרווחים של מאות מיליוני שקלים

הנפקותיהן של חברות אשראי חוץ-בנקאי מציפות ערך משמעותי לקבוצות הביטוח המחזיקות בהן, לצד תרומה שוטפת לתוצאותיהן - המתאפיינות בשחיקה ברווחי הפעילות המסורתית

יורם נווה, ארי קלמן, אייל בן סימון / צילום: כדיה לוי, יעל צור,יח''צ ענבל מרמרי
יורם נווה, ארי קלמן, אייל בן סימון / צילום: כדיה לוי, יעל צור,יח''צ ענבל מרמרי

התחרות והרגולציה שחקו את רווחיות חברות הביטוח המקומיות מעסקי הליבה שלהן בשנים האחרונות. כך, למשל, מבט על תחום ביטוחי רכב חובה, שבעבר היה מקור הכנסות נאה עבור חברות הביטוח, מגלה כי שבע מתוך 15 חברות הביטוח הפועלות בו רשמו הפסד מפעילות זו ברבעון השני של 2021. גם בביטוח הפנסיוני הרווחיות ירדה, בשל הירידה בדמי הניהול, אם כי היקף הנכסים שמנהלות קרנות הפנסיה, שרובן עדיין מנוהלות על ידי חברות הביטוח, צומח מאוד.

שחיקה זו ברווחיות נבלעה במהלך הרבעונים האחרונים בגאות בשוקי ההון, שהזניקה את רווחי חברות הביטוח מהשקעות. אולם בחברות הללו מחפשים דרכים נוספות שיסייעו להן להתמודד עם הפגיעה ברווחיות עסקי הליבה בטווח הארוך, ומצד שני יפחיתו את התלות שלהן בביצועי שוק ההון.

אחת הדרכים לגוון את מקורות ההכנסה והרווח, כך עולה מהדוחות הכספיים של קבוצות הביטוח המובילות, היא השקעה בחברות מימון חוץ-בנקאיות, אחד הסקטורים הצומחים במשק בשנים האחרונות, שאף זוכה לייצוג נכבד בבורסה המקומית. 

נכון להיום, למרבית חברות הביטוח הגדולות החזקה משמעותית באחת או יותר מחברות המימון, אשר מלבד פעילותן השוטפת מצמיחות להן רווחי הון ניכרים בעקבות הנפקות בבורסה. כך, בתוך כחצי שנה, עמדו שלוש קבוצות ביטוח מאחורי הנפקותיהן של חברות מימון, המתמחות בסגמנטים שונים, בעוד שאחת נוספת "מתחממת על הקווים".

השלוש הן חברת המימון והסליקה לבית עסק גמא (בשליטת הפניקס), חברת מימון הנדל"ן מכלול (שבה מחזיקה כלל) וגמלא הראל (הראל), אשר הצטרפו למימון ישיר, חברת האשראי לרכישת כלי רכב (בשליטת ביטוח ישיר), אשר השלימה את הנפקת מניותיה אשתקד. 

 

מנורה מבטחים תהפוך לבעלת השליטה ב-ERN

הבאה בתור צפויה להיות חברת ERN, שבה מחזיקה מנורה מבטחים, המתמחה בהבטחת התחייבות לפירעון צ'קים עבור בתי עסק ובמתן הלוואות צרכניות בנקודות המכירה. הנפקת ERN צפויה להתבצע לפי שווי צפוי של כ-700 מיליון שקל לפני הכסף.

מנורה מבטחים החזקות, בניהולו של ארי קלמן, המשמש גם כיו"ר חברת הביטוח, כבר מחזיקה נכון להיום ב-40% מ-ERN, וסמוך להנפקה היא תהפוך לבעלת השליטה בחברה, כשתרכוש 10% מהמניות. במנורה מבטחים מעריכים כי ההנפקה תייצר הצפת ערך משמעותית לחברת הביטוח, שצפויה לרשום בגינה רווח של כ-200 מיליון שקל. 

עבור מנורה מבטחים זו לא ההשקעה היחידה בחברת אשראי חוץ-בנקאי. קבוצת הביטוח מחזיקה ב-48.4% מאמפא קפיטל, המתמחה במתן אשראי למגזר העסקי, לצד החזקה של כ-10% (שיעור דומה מחזיקה כלל) בחברת כרטיסי האשראי מקס, שגם היא פועלת בתחום האשראי.

הפניקס: הצפת ערך של 230 מיליון שקל

מנורה מבטחים היא לא חברת הביטוח היחידה שמעורבת לאחרונה בהנפקת חברה הפועלת בתחום המימון. ביוני הייתה זו הפניקס, שהגדילה במהלך הנפקת גמא את החזקתה בה ליותר מ-60%, לאחר שרכשה מבעלי השליטה הקודמים בה 12.6% מהמניות, תמורת 124 מיליון שקל. זאת בעוד שההנפקה כולה בוצעה לפי שווי של 720 מיליון שקל לפני הכסף, ובהיקף כספי כולל של 325 מיליון שקל.

כתוצאה מההנפקה ומהסכום שגויס במהלכה רשמה הפניקס, בראשות המנכ"ל אייל בן סימון, הצפת ערך משמעותית של כ-230 מיליון שקל, שאותם היא צפויה לרשום ברבעון הראשון של 2022. 

הגדלת מאגרי מידע וגישה ללקוחות

מלבד רווחי ההון שרושמות חברות הביטוח מהצפות ערך בהנפקות חברות המימון, הן נהנות מתרומתן השוטפת לעסקיהן ומהגדלת מאגרי המידע והגישה ללקוחות פוטנציאליים. 

קשר מובהק שכזה בין חברת ביטוח לחברת מימון קשורה קיים בין איי.די.איי חברה לביטוח ובין מימון ישיר (חברות אחיות המשתייכות לקבוצת ביטוח ישיר שבשליטת משפחת שנידמן). 

מימון ישיר, בהובלת המנכ"ל ערן וולף, מתמחה במימון רכישות רכב (ראו מסגרת), בעוד שעיקר הפעילות של איי.די.איי הוא ביטוחי רכב - 48.2% מהרווח של איי.די.איי ברבעון השלישי של השנה מגיע מביטוח רכב רכוש (מקיף וצד ג'), והפעילות ההפסדית היחידה שלה נובעת מביטוחי רכב חובה. כך, כאשר מדובר בפעילות הליבה של שתי החברות, שלשתיהן שם דומה, יכולות החברות למכור מוצרים משלימים ללקוחות החברה האחות.

הראל: החזקה של 20% בגמלא הראל

עוד שתי חברות ביטוח מובילות מחזיקות בחברות מימון הפונות לשוק הנדל"ן המקומי הלוהט, אשר הונפקו מוקדם יותר השנה. מדובר בהראל, שלאחרונה ביצעה גם מספר השקעות ישירות בחברות נדל"ן יזמיות, המחזיקה בכ-20% מגמלא הראל, העוסקת במתן אשראי ליזמים בענף הבנייה. גמלא נסחרת סביב שווי של 300 מיליון שקל ומלבד הראל מחזיקה בה כלל ביטוח (9.8%). זו האחרונה מחזיקה גם ברבע ממניות מכלול, חברת מימון נוספת לתחום הנדל"ן שהונפקה לאחרונה.

עוד זווית 

הציבור חזר לבקש מימון לרכישת כלי רכב ורווחי מימון ישיר בנסיקה

אחת מתופעות הלוואי של התפרצות הקורונה הייתה הירידה בהיקף הנסיעות, בשל הסגרים שהטילה המדינה על התושבים. עם היציאה מאותם סגרים, כשהמגפה שעדיין כאן מונעת מחלקים גדולים מהאוכלוסייה להשתמש בתחבורה הציבורית, עלו מכירות כלי הרכב הפרטיים, חדשים וישנים.

העלייה הזו מגיעה גם לדוחות מימון ישיר, חברת האשראי הצרכני מקבוצת ביטוח ישיר, המתמחה בהלוואות לרכישת רכבים, אשר הציגה גידול של יותר מ-50% בעסקיה ברבעון השלישי של השנה, לעומת הרבעון המקביל אשתקד.

דוחותיה הכספיים של מימון ישיר מגלים כי ברבעון השלישי של השנה היא העניקה הלוואות חדשות לרכישת רכבים בסכום של 1.3 מיליארד שקל, לעומת 839 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. תחום זה הביא לרווח נקי של 35 מיליון שקל ברבעון השלישי לבדו, לעומת 7 מיליון שקל בלבד ברבעון המקביל אשתקד.

בתשעת החודשים הראשונים של השנה הסתכמו ההלוואות החדשות בתחום הרכב לסכום של 3.8 מיליארד שקל לעומת 2.46 מיליארד שקל, עלייה של 55% לעומת התקופה המקבילה. הרווח הנקי מהלוואות לרכב עמד בתקופה זו על 126 מיליון שקל, עלייה של 530% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

בחברה מציינים, כי ישנה מגמת גידול שנמשכת זה מספר שנים בשיעור העסקאות בשוק הרכב המתבצעות באמצעות מימון. עם זאת, לטענתם, שיעור מימון הרכב בישראל עדיין נמוך מאשר בארה"ב ובאירופה, ועומד על כ-50% מסך העסקאות, בעוד שבארה"ב אין כמעט עסקת רכישת רכב ללא מימון. לא מדובר רק בגידול במספר העסקאות אלא גם בתמהיל שלהן. הישראלים רוכשים כעת רכבים יקרים יותר מאשר בעבר, וכך עולה גם סך ההלוואה הממוצעת..

במימון ישיר לא הסתפקו בהלוואות לציבור, ובמהלך חודש מאי החלה החברה לרכוש מלאי רכבים לצורך העמדתם למכירה לסוכנויות למכירת רכב שעימן היא עובדת. היקף ההכנסות מפעילות העמדת רכבים לרכישה הסתכם ברבעון השלישי בכ-47 מיליון שקל.

בסך הכול עמד הרווח הנקי של מימון ישיר על כ-42 מיליון שקל ברבעון השלישי, עלייה של כ-10% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. בתשעת החודשים הראשונים של השנה זינק הרווח הנקי מעל לפי ארבעה והסתכם בכ-147 מיליון שקל.