האם מקבלי הבטחת הכנסה יזכו לתוספת של 480 שקל מינואר?

שר האוצר הבטיח בשידור תוספת לזכאים צעירים. נראה שהתכוון דווקא לוותיקים • המשרוקית של גלובס

אביגדור ליברמן,  ישראל ביתנו אופירה וברקוביץ, קשת 12, 19.11.21 / צילום: יוסי זמיר
אביגדור ליברמן, ישראל ביתנו אופירה וברקוביץ, קשת 12, 19.11.21 / צילום: יוסי זמיר

כששר האוצר אביגדור ליברמן הגיע בסוף השבוע האחרון להתארח בתוכנית "אופירה וברקוביץ'", הוא נשאל לגבי השפעת התקציב על הכיס של קבוצות חלשות באוכלוסייה. "מתי חייל, מתי נכה, מתי זקן, מתי ניצול שואה ירגיש את התקציב שאביגדור ליברמן העביר... בחשבון הבנק (שלו)?", שאלה אותו אופירה אסייג.

ליברמן השיב: "קודם כל, מקבלי הבטחת הכנסה ירגישו את זה ב-28 בינואר... ההכנסה שלהם תעלה ב-480 שקל בממוצע".

קצבת הבטחת הכנסה היא קצבה שלה זכאים מהביטוח הלאומי בני 20 ומעלה שאינם מצליחים להשתכר שכר המספיק לקיומם, ומיצו את זכאותם לדמי אבטלה. לפי נתוני הביטוח הלאומי, נכון לאוגוסט השנה היו כ-80 אלף משפחות שבהן לפחות אחד מבני המשפחה קיבל את הקצבה, ובסך הכל מדובר בכמעט 100 אלף איש (הנתונים הם ללא תביעות שהטיפול בהן לא הסתיים).

על פניו, ליברמן הביא בשורה משמעותית עבור אנשים צעירים, או לפחות כאלה שטרם הגיעו לגיל הפרישה. אם אלה צפו בראיון הם בוודאי ציפו לקבל תוך זמן קצר סכום נוסף, ומשמעותי עבורם, מדי חודש.

אלא שנראה ששר האוצר התבלבל. התוספת שתינתן בינואר היא תוספת השלמת הכנסה לאזרחים ותיקים. זו קצבה שמשולמת למי שהגיעו לגיל הפרישה - גברים מגיל 67 ונשים מגיל 62 (בעתיד הגיל יעלה ל-65) - שאין להם הכנסות מלבד "קצבת אזרח ותיק" (מה שמוכר בציבור כ"קצבת זקנה") או שיש להם הכנסות כאלה, אך הן נמוכות, ולכן הם עומדים במבחני ההכנסה הקבועים בחוק. על פי נתונים שנמסרו לנו מהביטוח הלאומי, כיום מדובר בכ-197 אלף משפחות זכאיות.

ובכמה יעלה הסכום שיקבלו הזכאים החל מינואר 2022, התאריך שעליו דיבר ליברמן? את הנתונים האלה התקשינו לקבל מהביטוח הלאומי. שר האוצר דיבר כזכור על 480 שקל בחודש, והנתונים שהועברו לנו ממשרד האוצר אכן מראים כי זה פחות או יותר הסכום, כל עוד מדובר באדם יחיד שזכאי לקצבה. הנתונים הללו, או דומים להם, מופיעים גם בדוח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת שסקר בספטמבר השנה את השינוי המתוכנן. לפי הנתונים בדוח, יחיד שטרם מלאו לו 70 יזכה לתוספת של 473 שקלים בחודש; יחיד בגיל 70 עד 80 יזכה לתוספת של 477 שקלים; ומי שמלאו לו 80 יזכה לתוספת של 481 שקלים. במקרה של זוגות שזכאים להעלאה, יקבל כל אחד מבני הזוג העלאה חודשית של בין 370 ל-380 שקל.

בשורה התחתונה: דבריו של ליברמן לא נכונים ברובם. מקבלי הבטחת הכנסה לא יהיו זכאים לתוספת בתחילת 2022. שר האוצר התכוון כנראה להשלמת הכנסה המיועדת לאזרחים ותיקים. אלה אכן יקבלו בינואר תוספת חודשית שיכולה להגיע עד לכ-480 שקל.

לבדיקה המלאה לחצו כאן

שם: אביגדור ליברמן
מפלגה: ישראל ביתנו
תוכנית: אופירה וברקוביץ', קשת 12
תאריך: 19.11.2021
ציטוט: "כל אלה שחיים על הבטחת הכנסה - ההכנסה שלהם תעלה ב-480 שקל בממוצע"
ציון: לא נכון ברובו

ב-19 לנובמבר התארח שר האוצר אביגדור ליברמן בתכנית הראיונות אופירה וברקוביץ' של קשת בערוץ 12. המראיינת אופירה אסייג שאלה את ליברמן על התוספות התקציביות שאושרו למטרות חברתיות במסגרת תקציב 2021-2022. "המספרים בומבסטיים אבל מתי זה יגיע לכיס?" שאלה אסייג "מתי חייל, מתי נכה, מתי זקן, מתי ניצול שואה ירגיש שהתקציב שאביגדור ליברמן העביר במיליארדים - הוא ירגיש אותו בחשבון הבנק".

ליברמן השיב "תראי, קודם כל מקבלי הבטחת הכנסה ירגישו את זה ב-28 לינואר.כל אלה שחיים על הבטחת הכנסה - ההכנסה שלהם תעלה ב-480 שקל בממוצע".

ליברמן לא דייק בפרטים וככל הנראה השתמש בטעות במונח "הבטחת הכנסה". הבעיה בכך היא שאזרחים רבים הזכאים להבטחת הכנסה עלולים לחשוב בטעות שהם זכאים לתוספת של 480 שקלים לחודש - שאותה לא יקבלו. נעשה סדר.

ל-קצבת הבטחת הכנסה, הקצבה שעליה דיבר ליברמן, זכאים כעיקרון תושבי ישראל בגיל 20 פלוס, כלומר בגיל העבודה, שאינם מצליחים להשתכר שכר המספיק לקיומם ומיצו את זכאותם לדמי אבטלה. בחודש אוגוסט עדכן הביטוח הלאומי כי מספר הבקשות להבטחת הכנסה שהוגשו בחודש יולי עמד על כ-9,000, לעומת כ-5,000 בחודש לפניו.

הקצבה שאמורה לעלות בחודש ינואר היא "קצבת אזרח ותיק עם השלמה לנכות". קצבה זו משולמת לגברים (מגיל 67) ולנשים (כיום מגיל 62 אך בעתיד הגיל יועלה בהדרגה ל-65). בעקבות ההסדר להעלאת הקצבאות לנכים זכאים אזרחים ותיקים שיש להם דרגת נכות של 60% ומעלה לתוספת לקצבה שהם מקבלים. על-פי הודעת המוסד לביטוח לאומי החל מינואר הקרוב תעלה קצבה זו בסך של 284 שקלים לחודש לנכים בכל הדרגות. מדוברות המוסד לביטוח לאומי נמסר ל"משרוקית של גלובס" כי כיום זכאים לקצבה כ-197 אלף משפחות שהם כ-242 אלף יחידים.

ומה תהיה התוספת? שר האוצר דיבר כזכור על 480 שקל בחודש, והנתונים שהועברו לנו ממשרד האוצר אכן מראים כי זה פחות או יותר הסכום, כל עוד מדובר באדם יחיד שזכאי לקצבה. לאחר ההעלאה צפוייה הקצבה לנוע בין 3,700 שקלים לחודש (לאזרחים ותיקים בעלי דרגת נכות של 100%) ל-2,135 שקלים לחודש (לאזרחים ותיקים בעלי דרגת נכות של 60%). בנוסף צפויים מקבלי הקצבה לקבל רטרואקטיבית את ההפרשים עבור שנת 2021 - בצורת תשלום חד-פעמי.

נתונים דומים מופיעים גם בדוח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת שסקר בספטמבר השנה את השינוי המתוכנן. לפי הנתונים בדוח, יחיד שטרם מלאו לו 70 יזכה לתוספת של 473 שקלים בחודש; יחיד בגיל 70 עד 80 יזכה לתוספת של 477 שקלים; ומי שמלאו לו 80 יזכה לתוספת של 481 שקלים. במקרה של זוגות שזכאים להעלאה, יקבל כל אחד מבני הזוג העלאה חודשית של בין 370 ל-380 שקל.

לסיכום: צעירים שמקבלים הבטחת הכנסה לא יהיו זכאים לתוספת כלשהי בינואר הקרוב. שר האוצר התכוון ככל הנראה להשלמת הכנסת המיועדת לאזרחים ותיקים, ואלה אכן יקבלו בתחילת 2022 תוספת שיכולה להגיע עד לסכום חודשי של כ-480 שקל. לכן דבריו של שר האוצר אינם נכונים ברובם.

תחקיר: עמירם ברקת