קבינט המומחים המייעץ לקבינט הקורונה: "יש לבדוק הגבלה או ביטול של מופעי החנוכה"

העלייה במקדם ההדבקה היא אמיתית, כלומר אינה נובעת מריבוי בדיקות או הפרצויות נקודתיות בלבד - כך מעריכים מומחי בריאות הציבור של האוניברסיטה העברית העוקבים אחרי הקורונה מתחילתה • במקביל, קבינט המומחים המייעץ לקבינט הקורונה קורא לנקוט צעדים עוד לפני חג החנוכה

המומחים אומרים כי הם מעריכים כי בסופו של דבר, חיסון הילדים והמשך מתן חיסוני הדחף יבלמו את הגל החמישי, אם אכן יתפרץ / אילוסטרציה: Shutterstock
המומחים אומרים כי הם מעריכים כי בסופו של דבר, חיסון הילדים והמשך מתן חיסוני הדחף יבלמו את הגל החמישי, אם אכן יתפרץ / אילוסטרציה: Shutterstock

מומחי בריאות הציבור של האוניברסיטה העברית העוקבים אחרי הקורונה מתחילתה, מעריכים היום (ג') כי העלייה במקדם ההדבקה היא אמיתית, כלומר אינה נובעת מריבוי בדיקות או הפרצויות נקודתיות בלבד. החוקרים הציגו היום את מסקנותיהם בפני ישיבת הקבינט.

החוקרים מציינים כי העלייה היא במספר פרמטרים - מאומתים, מאושפזים, חולי קשים חדשים. רוב העלייה היא בקרב בני 40 ומעלה, רובם לא מחוסנים, ובמיוחד ילדים. כ-90% מהעלייה היא בקרב מי שחיסונם אינו בתוקף. בקרב בני 60 ומעלה, שרובם מחוסנים עם מנת דחף, לא ניכרת עלייה במקדם ה-R .

ניכרת עלייה בהדבקה של בני נוער מחוסנים בשתי מנות, אשר מחזקת את הצורך במתן מנת דחף. ה-R בקרב בני הנוער עומד כעת על 1.2, וייתכן שמלבד דעיכת החיסון, העלייה ב-R נובעת גם משינוי בהתנהגות בבית הספר - הפחתת זהירות על רקע הירידה הקודמת במספרים, וכן מעבר למודל הכיתה הירוקה.

הנחת החוקרים היא שאם העלייה היא ממוקדת בקבוצה זו, כנראה שאיננה תוצאה של דעיכת הבוסטר. מכאן שלפחות בינתיים, מנת דחף לנוער ולמבוגרים שחוסנו בשתי מנות, וחיסון הילדים, יכולים יחד לעצור את העלייה.

חברי צוות המומחים שכתבו את הדוח הם פרופ' ינון אשכנזי, פרופ' דורון גזית ,פרופ' נדב כץ - שלושתם ממכון רקח לפיסיקה, פרופ' רונית קלדרון מרגלית מבית הספר לבריאות הציבור של האוניברסיטה העברית והדסה, פרופ' ניר רן פז מבית החולים הדסה ומאיר בינג מן האוניברסיטה העברית.

תקופת ההיערכות הפוטנציאלית לגל התחלואה הבא התקצרה

במקביל פורסמו המלצות קבינט המומחים המייעץ לקבינט הקורונה, אשר טענו כי עדיין אין התפרצות משמעותית, אך ישנו חשש אמיתי שתהיה כזו. כרגע 670,000 מבוגרים לא מחוסנים, מיליון זכאים לבוסטר שטרם התחסנו בו, ובנוסף להם ילדים, מצטרפים לאוכלוסיה פגיעה גדולה יחסית.

"במידע ויפרוץ גל כזה, נקודת פתיחה של מאות נדבקים ביום משמעותה 'אובדן' של חודש היערכות בהשוואה לגל הרביעי, בו נדרש חודש להגיע מעשרות נדבקים ביום לכ-500. תקופת ההיערכות הפוטנציאלית התקצרה והדבר משליך על עוצמת הפעילות הנדרשת כבר בשלב בו אין ודאות לגבי פריצת גל נוסף ועוצמתו", אומרים המומחים. הם אינם סומכים על מבצע חיסון הילדים לבדו שיאט את הגל. "הראשונים שבהם יגיעו לחסינות מלאה בעוד חודש".

קבינט המומחים קורא לנקוט צעדים עוד לפני חג החנוכה. אילו צעדים? זה לא לגמרי ברור, וסביר להניח שהציבור שכבר התרגל בחודש האחרון לחופש מוחלט, תוך אכיפה מינימלית של המגבלות המעטות שנשארו והיעדר בידודים אפילו במערכת החינוך, יתקשה להפנים אפשרות של הגבלת התקהלות דווקא בחג הפסטיבלים (בהם כבר הושקעו סכומי עתק). לעומת זאת, הקפדה יתרה על מסיכות ותו ירוק באירועים ההמוניים הללו, היא אפשרית. בדיון אכן עלתה האפשרות לבטל את אירועי החנוכה, אולם לא הושג קונצנזוס בעניין.

מן הדיון עלה כי בתי החולים עדיין לא השלימו היערכות דרושה לגל קורונה נוסף. לא כל התקציבים שהובטחו לעניין אכן ניתנו לבתי החולים.

באשר למודל הכיתה הירוקה, הקבינט מעריך כי הוא אינו יעיל בישובים אדומים (שכרגע הם מעטים), ולכן כעת אינו מיושם בישובים אלה.

חלק מן המאומתים שנמצאים בסיכון מטופלים היום בנוגדנים של חברת ריג'נרון, אולם כמות המסרבים לטיפול עולה על כמות מקבלי הטיפול. במצב בו רוב התחלואה היא בקרב לא מחוסנים, צפויות גם בעיות בהיענות לטיפול תרופתי. עלייה במספר המאומתים בסיכון עם התגברות הגל צפויה להקשות על ההגעה לכל אחד מהם באמצעות התרופה של ריג'נרון. אולם, החדשות הטובות הן שתרופות פשוטות יותר למתן נמצאות בדרכן לשוק. יש רק לקוות שהחולים ירצו לקחת אותן. אם יעתרו, ייתכן ותהיה לכך השפעה משמעותית על עוצמת הגל.

לבסוף אומרים המומחים כי הם מעריכים כי בסופו של דבר, חיסון הילדים והמשך מתן חיסוני הדחף יבלמו את הגל החמישי, אם אכן יתפרץ. אך לאור הזמן שידרש עד שחיסוני הילדים ישפיעו ברמת האוכלוסיה, יש להיערך למאמצי בלימה נוספים בקרוב.