הצעת חוק חדשה עשויה להקל על בעלי חובות פרטיים בהוצאה לפועל

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית הצעת חוק של ח"כ נעמה לזימי, המבקשת להגדיל את הסכומים בהם ניתן לפעול במסלול החוב המקוצר המוגדר כיום בחוק ההוצאה לפועל, מ-25,000 שקל ל-50,000 שקל עבור חובות פרטיים

משרדי ההוצאה לפועל / צילום: עינת לברון
משרדי ההוצאה לפועל / צילום: עינת לברון

מליאת הכנסת אישרה היום (ד') בקריאה טרומית הצעת חוק של ח"כ נעמה לזימי, המבקשת להגדיל את הסכומים בהם ניתן לפעול במסלול החוב המקוצר המוגדר כיום בחוק ההוצאה לפועל, מ-25,000 שקל ל-50,000 שקל עבור חובות פרטיים.

החוק זוכה לתמיכת משרד המשפטים, לאחר שהיוזמת צפויה להסיר ממנו את החלק המבקש להגדיל גם את סכום החוב במסלול המקוצר ל-200 אלף שקל. החוק אושר בקריאה טרומית ברוב של 53 חברי כנסת. 

כיום מאפשר חוק ההוצאה לפועל הסדר חיובים במסלול מקוצר, המיועד לגביית חובות נמוכים מ-25,000 שקל. במסגרת החוק הקיים, במקום שההוצאה לפועל תנקוט הליך גבייה משפטי, היא פונה לחייב ומגיעה איתו להסדר תשלומים, שאם הוא עומד בו בפרק הזמן שהוקצב לכך, לא נפתחים נגדו הליכי גבייה משפטיים כלל.

לדברי יוזמת החוק, ח"כ לזימי, "מאחר שאחוז סגירת התיקים במסלול המקוצר גבוה מזה שבמסלול הרגיל, והליך הגבייה בו מהיר ויעיל יותר, קיצור תקופת הגבייה תיטיב הן עם החייב, שלחובו תיצבר פחות ריבית, והן עם הזוכה, שחובו ייפרע מהר יותר, כך שני הצדדים יצאו נשכרים".

לדברי ח"כ לזימי, הצעת החוק מגיעה כעת בעקבות משבר הקורונה שהכניס אזרחים רבים למצב כלכלי קשה. "הפגיעה ברצף התעסוקתי השפיעה לא רק על השכבות החלשות אלא גם על בעלי עסקים עצמאיים ועל צעירים ישראלים רבים. ברגע שנפתח נגדך תיק כזה, זה עוצר את כל החיים ומטיל צל כבד על ההתנהלות היומיומית".

לפי נתונים של רשות האכיפה והגבייה, בשנה האחרונה נפתחו 348,459 תיקי הוצאה לפועל, והוגשו 11,608 בקשות לחדלות פירעון. "אלה מספרים נורא מדאיגים. שיאניות ההוצאה לפועל הן הרשויות החלשות", אומרת לזימי.