תחנות כוח | בלעדי

רשות התחרות: "לתעדף שחקנים חדשים בהקמת תחנות הכוח הבאות"

לקראת דיון מכריע בוות"ל בנוגע למיקומן של תחנות הכוח הבאות שיוקמו בישראל, העבירה הרשות מכתב לראש הוות"ל שלומי הייזלר ובו נכתב כי יש לתעדף שחקנים חדשים כחברת קסם אנרגיה (הקמת תחנת כוח בצומת קסם) וחברת ריינדיר • עמדתם אינה עולה בקנה אחד עם עמדת משרד האנרגיה, שם תומכים בהרחבת תחנות כוח קיימות

מיכל כהן, מ''מ הממונה על רשות התחרות / צילום: אביגיל פפרינו-באר
מיכל כהן, מ''מ הממונה על רשות התחרות / צילום: אביגיל פפרינו-באר

מי יקים את תחנות הכוח הבאות בישראל שפועלות על גז טבעי, והיכן אלה יוקמו? לפי הממונה על רשות התחרות, מיכל כהן, ההחלטה בנושא צריכה להתבסס במידה רבה על סוגיית התחרות בשוק, שבו פועלים כמה שחקנים גדולים, וזאת בכדי להימנע מריכוזיות. השבוע הייתה אמורה הוות"ל (הוועדה לתשתיות לאומיות), בראשות שלומי הייזלר, לקיים דיון בנושא תכנון תחנות הכוח הבאות של ישראל, אלא שלבסוף התקיים רק דיון פנימי בוועדת משנה של הוות"ל והדיון במליאת הוועדה נדחה.

לאור העובדה שמדובר בתשתיות גדולות שלהקימן נדרשות שנים רבות (בין 7-10 שנים), ברור לכל השחקנים בתחום, כי ההחלטות שיתקבלו בדיון זה יהיו בעלות משקל רב הן לסביבה שבה יוקמו תחנות הכוח, והן עבור החברות שפועלות בתחום.

לפני מספר ימים העבירה שרת האנרגיה, קארין אלהרר, מכתב להייזלר ובו עמדתה בנושא, לפיה יש לתעדף הרחבה של תחנות קיימות. "לעמדתי, טרם הקמת תחנות חדשות, עלינו למצות את היכולת לנצל בצורה מיטבית את השטח הכלוא בתחנות קיימות או להרחיבן", כתבה אלהרר ואף פירטה. "עלינו להקים את ההרחבה המאושרת לתחנת הכוח בדליה, ולהכפיל את ההספק המאושר בתחנת הכוח שורק".

כן הוסיפה השרה כי יש לקדם לאישור את שלושת התחנות הבאות, בסדר חשיבות יורד: "דוראד, OPC מישור רותם, ו-OPC חדרה". מי שקידמו בברכה את עמדתה היו תושבים בראש העין שנאבקים מזה זמן בכוונת יזמים להקים תחנת כוח במחלף קסם. אלא שעמדת רשות התחרות, כפי שעולה ממכתב שהועבר היום לוות"ל, הינה כאמור שונה לגמרי, ואף מצביעה על תחנת כוח בקסם ככזו שיש לתעדף.

"ישנה משמעות תחרותית רבה למספר השחקנים המשתתפים בהליך"

מהמכתב עולה כי הדיון בוות"ל שנדחה עתיד להתקיים בשבוע הבא. "אבקש להביא בפניך את עמדת רשות התחרות באשר לחשיבות התחרותית שבכניסת שחקנים חדשים למשק החשמל", נכתב בפתח מכתבה של כהן. "בהתאם למידע שמצוי בפני רשות התחרות, בשבוע הקרוב צפויה הוות"ל להכריע באשר לקידום התוכניות של מספר תחנות כוח עתידיות. חלק מהתחנות המדוברות מצויות בבעלות שחקנים אשר פועלים זה מכבר במשק החשמל (ובכלל זאת דוראד, OPC חדרה, ו-OPC מישור רותם) וחלקן מצוין בבעלות גורמים שלא פעלו עד כה במשק החשמל וזו להן ההתמודדות הראשונה על הקמת תחנת כוח בישראל. בהתאם לאסדרה הנוכחית של רשות החשמל יצרני החשמל הפרטיים מציעים הצעות מחיר לייצור אנרגיה למנהל המערכת. במצב זה, ישנה משמעות תחרותית רבה למספר השחקנים המשתתפים בהליך הצעות המחיר ולנתחי השוק שלהם", מסבירה כהן. "ככל שמספר השחקנים קטן, אזי פוחת התמריץ שקיים לכל שחקן להציע את המחיר התחרותי ביותר ונוצרים תנאים נוחים יותר לתיאום. גם כאשר קיים מספר רב של שחקנים אך לשחקן אחד נתח שוק משמעותי, הדבר עלול ליצור עיוות בתמריצים השונים שלו, והוא יוכל להציע מחיר גבוה מהמחיר התחרותי וזאת, בין היתר בשל היווצרותו של כוח שוק".

לאור ניתוח זה שנעשה ברשות, כתבה כהן כי יש לתעדף הקמת תחנות כוח בבעלות שחקנים חדשים, ואף נוקבת בשמותיהם של שניים. "בהקשר זה נציין את תחנת הכוח קסם, המקודמת על ידי "קסם אנרגיה" (בהספק מתוכנן של 780 מגהוואט), וכן את "התחנה המזרחית" המקודמת על ידי ריינדיר אנרגיה בהספק של 1,300 מגהוואט (תחנה זו אושרה לתכנון בוות"ל לפני כשנתיים, אך טרם קיבלה אישור סופי מהממשלה. ג"ל). תחנות אלו מיועדות להיות מוחזקות ומופעלות על ידי שני שחקנים חדשים בתחום ייצור החשמל, ובהתאמה - צפויות להביא לשיפור משמעותי במצב תחרות במשק החשמל...תחום ייצור החשמל הקונבנציונאלי בישראל, מתאפיין כיום במספר מועט יחסית של שחקנים פרטיים משמעותיים וזאת לצד פעילותו של מונופול ממשלתי בדמות חברת החשמל לישראל. לפיכך, הרשות רואה חשיבות רבה בהכנסת שחקנים חדשים".

יצוין כי לאור עמדת השרה, ובכדי שלא תהיה לעמדתה השפעה על החלטות הוות"ל, הבהירו במשרד היועמ"ש כי בדיון שיתקיים בוות"ל בנושא לא תהיה נוכחות לאנשי משרד האנרגיה.