מרוץ שליחים: חברות שינוע המטענים חוגגות את הפקקים בענף

משבר הקורונה הנחית מהלומה על ההיצע בתחום שינוע המטענים והסחורות ברחבי העולם - אבל הביקוש אינו מראה שום סימן להאטה • הפער העצום הזה מאפשר לחברות החולשות על ענף השינוע - ובראשן FedEx - להעלות מחירים, לשפר את התוצאות הכספיות ולהפוך ליעד אטרקטיבי להשקעה

מטוסי שילוח של  FedEx / צילום: Shutterstock, Philip Lange
מטוסי שילוח של FedEx / צילום: Shutterstock, Philip Lange

משבר הקורונה טרף את הקלפים בתחום שינוע המטענים והסחורות ברחבי העולם, והוביל לחוסר איזון קיצוני בין ביקוש להיצע. במישור ההיצע - באופן מסורתי, מטוסי נוסעים אחראים לשינוע של כמחצית מהיקף הסחורות והחבילות בין יבשות, וזאת באמצעות אפסון המטענים לצד המזוודות בבטן המטוס.

משום כך, הקרקוע של מטוסים רבים בעקבות התפשטות נגיף הקורונה צמצם באופן משמעותי את יכולות השינוע האוויריות הבין-יבשתיות. לשם המחשה, נכון לאוקטובר 2021, כ-75% ממטוסי הנוסעים הבין-יבשתיים (widebodies) עדיין מקורקעים במחסני ענק.

לאתגרים בזירת האוויר נוספו אתגרים גם בזירה הימית דוגמת המשבר בתעלת סואץ ומקרים נוספים, שהקשו על תעבורת הסחורות ברחבי העולם. כל אלו מגבילים במידה רבה את קיבולת התעבורה הבין-יבשתית של חבילות ומטענים.

בניגוד לאתגרים המגוונים בשרשרת השינוע, הביקוש אינו מראה שום סימנים של האטה. אנו עדים להמשך עלייה - הן בפעילות התעשייתית והן בפעילות המסחר המקוון ברחבי העולם, דבר שצפוי לספק רוח גבית חיובית לענף השילוח גם בעתיד. השילוב בין חוסר איזון בין ביקוש להיצע לבין הדומיננטיות הרבה שיש לחברות הפועלות בתחום, מאפשר להן לנצל את מצב השוק ולהעלות מחירים.

FedEx: גידול עקבי בהכנסות וברווחים לאורך שנים

חברת FedEx (פדקס) נוסדה בשנת 1973, וכיום היא נמנית עם שלוש החברות המובילות בעולם בתחום שילוח ושינוע של חבילות ומטענים בין יבשות ובתוך ארה"ב. החברה פועלת בלמעלה מ-220 מדינות, ובבעלותה צי של כ-700 מטוסים ומעל 180 אלף רכבי חלוקה. החברה מעסיקה 228 אלף עובדים ברחבי העולם ונסחרת לפי שווי שוק מצרפי של כ-62 מיליארד דולר.

 
  

חברת FedEx (סימול FDX) פועלת באמצעות שלוש חטיבות עיקריות - חטיבת FedEx Express, שמהווה כ-50% מסך הכנסות החברה ואחראית על שינוע חבילות ומטענים בין יבשות; חטיבת FedEx Ground, שמהווה כ-40% מסך ההכנסות של החברה, ואחראית על שינוע יבשתי של חבילות קטנות בצפון אמריקה; וחטיבת FedEx Freight, שמהווה את 10% הנותרים של ההכנסות, ואחראית על שילוח של מטענים כבדים, מעל למשקל של 70 קילוגרמים, בין יבשות, בעיקר למפעלים ולמסחר.

ל-FedEx יש היסטוריה תפעולית מצוינת. החברה מצליחה להגדיל את שורת ההכנסות בקצב חד-ספרתי גבוה, ואת שורת הרווח הנקי באופן עקבי זה שנים, למעט בשנת 2020. במהלך הרבעון הראשון של השנה הפיסקאלית של 2022 (שהסתיים ב-31 באוגוסט 2021) רשמה החברה הכנסות בהיקף של 22 מיליארד דולר, המשקפות זינוק של 14% בהשוואה לרמת ההכנסות ברבעון המקביל בשנה הקודמת.

חסמי כניסה ויתרון לגודל

FedEx פועלת בענף עם חסמי כניסה גבוהים מאוד ועם יתרון משמעותי לגודל. למעשה, שוק השינוע ושילוח המטענים הבינלאומי הוא שוק אוליגפולי הנשלט על-ידי שלוש חברות ענק - פדקס, UPS (סימול UPS) ו-DHL (בבעלותה של דויטשה פוסט הגרמנית).

הריכוזיות של השוק והמעמד הדומיננטי של FedEx מאפשרים לה שליטה על שרשרת ההפצה ויכולת תמחור טובה משמעותית בהשוואה לתחומי פעילות אחרים. כך למשל, רק לפני מספר שבועות הודיעה FedEx על העלאת תעריפים של בין 6% ל-8% על מגוון המטענים שאותם היא משנעת בין יבשות.

עלייה חדה בהוצאות השכר לעובדים

לזינוק המהיר והמרשים בשורת ההכנסות, שנבע משילוב בין ביקוש גבוה ובין היצע תשתיתי מוגבל, התלווה גם זינוק חד בשורת ההוצאות. בפרט, הנהלתה של FedEx הודיעה לאחרונה במסגרת פרסום הדוחות לרבעון השלישי על עלייה חדה בהוצאות השכר של העובדים, וציינה כי במטרה לשמר כוח עבודה איכותי, היא תידרש לבצע העלאות שכר גם בעתיד.

העלייה בהוצאות השכר פגעה בשולי הרווח התפעולי של FedEx. לשם המחשה, החברה רשמה שולי רווח תפעולי של 6.8% בלבד ברבעון השלישי של 2021, בהשוואה לרמה של 8.5% ברבעון המקביל בשנה הקודמת. אותה מגמה לא פסחה על UPS, יריבתה, אם כי שולי הרווח של FedEx נמוכים באופן עקבי משלה.

העלייה החדה בהוצאות השכר איננה ייחודית לענף השילוח. גם ענקית הקמעונות אמזון (סימול - AMZN) דיווחה  במסגרת פרסום התוצאות הכספיות לרבעון השלישי על רווח נקי של 3.2 מיליארד דולר בלבד, כמחצית מהרווח הנקי שרשמה ברבעון השלישי של 2020.

הנהלת אמזון ייחסה את הירידה ברווח הנקי לזינוק בהוצאות השכר, כמו גם לעלייה בהוצאות השינוע והשילוח הבינלאומי. במבט קדימה, ציינה ענקית הקמעונות, היא צפויה להשקיע "מיליארדי דולרים נוספים" במטרה להתאים את שרשרת הייצור והשינוע שבבעלותה לתנאי השוק המשתנים הנדרשים בתקופה הנוכחית.

FedEx נהנית ממאזן פיננסי איתן, המורכב ממזומן ושווה מזומן בהיקף של 6.8 מיליארד דולר, זאת כנגד חוב בהיקף של 20.6 מיליארד דולר. כמו כן, החברה היא יצרנית מזומנים מהשורה הראשונה, עם תזרים מזומנים שנתי מפעילות בהיקף של כ-9.5 מיליארד דולר. מניית החברה נסחרת כיום במכפיל רווח צפוי (לרווחי 2022) של כ-11 פעמים רווח נקי בלבד, בהשוואה ל-UPS ו-DPW, יריבותיה בענף, הנסחרות לפי 17 ו-13 פעמים רווח נקי, בהתאמה.

הזדמנות השקעה - למרות הסיכונים

למרות התמחור האטרקטיבי הנוכחי ישנם מספר סיכונים בהשקעה בחברות הפועלות בענף השילוח. הסיכון העיקרי בהשקעה נובע מעלייה חדה מן הצפוי בהוצאות השכר של החברה, דבר אשר יפגע בשורת הרווח של החברה.

סיכון נוסף הוא המשך עליית מחיר הנפט, דבר אשר יוביל לעלייה בהוצאות השינוע של החברה. סיכון נוסף נובע מהאפשרות שאמזון תבחר בעתיד להפעיל את שירות המשלוחים שלה באופן עצמאי, דבר אשר צפוי לפגוע בשורת ההכנסות של כלל חברות השילוח.

השורה התחתונה: אנו סבורים כי השילוב של התמחור הזול מאוד של מניית החברה, ההנהלה האיכותית של FedEx וההזדמנות הטמונה בענף שינוע החבילות והמטענים - הופכים את המניה להזדמנות מעניינת מאוד להשקעה.

הכותב הוא אנליסט ניירות ערך זרים באגף הייעוץ בהשקעות, בנק לאומי. לכותב הסקירה אין עניין אישי בנושא הנדון לעיל. הנתונים והמידע המובאים לעיל אינם מהווים ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם