קבוצת הרכישה פורקה: "סומייל" הופך לפרויקט יזמי בהובלת קבוצת חג'ג'

אחרי סכסוך של שנים, סוף לסאגת "פרויקט סומייל" בתל אביב: האסיפה הכללית של קבוצת הרכישה "אינפיניטי" קיימה הצבעה שבסופה הוחלט כי קבוצת חג'ג' תהפוך בפועל ליזם של הפרויקט • גורם ממשרד הבינוי והשיכון: "בעולם קבוצות הרכישה אין חוק שמגן על החברים. בעולם היזמות הכספים מוגנים"

התכנון של פרויקט סומייל בתל אביב / הדמיה: וויופוינט
התכנון של פרויקט סומייל בתל אביב / הדמיה: וויופוינט

קבוצת חג'ג' הודיעה היום (ג') שהאסיפה הכללית של קבוצת הרכישה "אינפיניטי", בפרויקט סומייל קיימה הצבעה שבסופה הוחלט כי קבוצת חג'ג' תהפוך בפועל ליזם של הפרויקט.

מדובר במקרה ראשון שיזם קבוצות רכישה בפרויקט כה מרכזי מחליט להפוך את הסטטוס שלו ליזם של הפרויקט. למעשה מדובר בסיומו של סכסוך ארוך שנים בין כ-150 חברי הקבוצה והמארגנים שלה.

קבוצת חג'ג' החלה לארגן את חברי הקבוצה לפני כ-7 שנים, להקמת מגדל בן 47 קומות ובניין נוסף בן 6 קומות ובסך הכול 237 יחידות דיור במתחם סומייל, שנמצא בין הרחובות ארלוזורוב, אבן גבירול, וז'בוטינסקי בתל אביב. מחירי הדירות החלו אז ב-2.2 מיליון שקל.

לפני כשנתיים טענו חלק מחברי הקבוצה כי קבוצת חג'ג' מעוניינת להגדיל את הפרויקט ל-273 יחידות דיור, ואף הגישה בקשה להיתר בנייה לפרויקט המוגדל - מבלי שיידעה אותם בעניין. הסכסוך בין הצדדים הוחמר אז עד כדי כך, שהבנק המלווה של הפרויקט, בנק מזרחי, הודיע כי  אם לא יוסדרו כלל ההפרות של הסכם ההלוואה שנחתם בינו לבין חברי הקבוצה, בכוונתו לבטל את הסכם הליווי ולפעול למיצוי זכויותיו על פי הסכם ההלוואה ומסמכי הבטוחות שניתנו לו בקשר עם כך.

ביום חמישי האחרון, הגיע המשא ומתן בין נציגות הקבוצה, בראשות טיראן פרטוק ויובל לפידות, לבין האחים צחי ועידו חג'ג', לידי סיום. במסגרת המתווה סוכם כי חברי הקבוצה יקבלו ערבויות חוק מכר על כלל הכספים. בנוסף, נקבע מפרט אחיד לדירות ותאריך מסירה סופי.

בכתבה שהתפרסמה בגלובס, בחודש יוני 2020, אמר צחי חג'ג' כי היחסים בין חברי קבוצת הרכישה לקבוצת חג'ג' היו תמיד בעייתיים. לדבריו, "כל הזמן היו ויכוחים. כל דבר שקרה, כמו החלטת ועדה מקומית על שטחי ציבור, הפך להיות דרמה לא נורמלית. כל החלטה סטטוטורית הפכה לדרמה, 'מה קרה, מה קרה'. הבנו שאי אפשר להתנהל בצורה של לקבל את ההחלטות ביחד ולרוץ ביחד ודרשנו אי מעורבות. התנאי שלהם לאי מעורבות היה שניתן ביטחונות. אז בסדר. אנחנו קבוצה גדולה ורצינית, שיש לה גם פרויקטים יזמיים, כל הפרויקטים האחרונים שלנו הם יזמיים, אז עשינו את מה שיכולנו לעשות".

ההבדל בין קבוצת רכישה לפרויקט יזמי

גורם ממשרד הבינוי והשיכון הסביר לגלובס כי "מהלך השינוי מקבוצת רכישה לפרויקט יזמי הוא לא מהלך של מה בכך. מדובר בשתי שיטות שונות לחלוטין. בשיטת קבוצות הרכישה כל החברים הם היזמים של הפרויקט וכל הסיכונים חלים עליהם. בעולם היזמי, כל הסיכויים והסיכונים הם על היזם. בעולם קבוצות הרכישה אין חוק שמגן על החברים. בעולם היזמות הכספים מוגנים. אנחנו שמייצגים את האינטרס הציבורי פעלנו כך שכל חברי הקבוצה יקבלו את הכספים שמגיעים להם. אנחנו רואים הרבה קבוצות רכישה, פרי נדל"ן למשל, שבהם הקבוצות קורסות ואנשים מאבדים דירות וכספים בדרך. המתווה הזה מביא להם בטחון מוחלט, כי הם מקבלים ערבויות חוק מכר מבנק. זה היה הדבר הכי חשוב מבחינתנו".

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, אביעד פרידמן, מסר: "אני מודה לכל הגורמים שהביאו את הפתרון הנדרש לפרויקט גדול מאוד שהיה תקוע שנים ארוכות. מדובר בבשורה של ממש בתחום קבוצות הרכישה ואני מזמין מארגני הקבוצות ויזמים הנמצאים בסיטואציה דומה לזו המתוארת, לפנות למשרדו של ממונה חוק המכר לסיוע במציאת פתרונות".