שוק הקריפטו סוער, ויש גם מרוויחים

הביטקוין שהפך הרבה מאוד אנשים עם סבלנות למיליונרים, נחתך הבוקר במסחר ממחיר של 56 אלף דולר, ל-42 אלף דולר, תוך דקות • כאשר מסתכלים בגרף החוזים על הביטקוין בבייננס, רואים באותן דקות פעילות חריגה מאוד בחוזים - ייתכן שהפעילות מגיעה מהצד של השורטיסטים, שסגרו פוזיציות ברווח אדיר • "זו לא פעם ראשונה שאנחנו רואים כאלו דברים", מציין אילן שטרק, מנכ"ל אלטשולר שחם הוריזון. "וזה לא מקרי שזה קורה בסוף השבוע, כאשר הנזילות בבורסות נמוכה"

מטבעות קריפטו / צילום: Shutterstock, 1maksim1
מטבעות קריפטו / צילום: Shutterstock, 1maksim1

הבוקר התעוררו משקיעי הקריפטו לסערה: הכל קורס. הביטקוין שהפך הרבה מאוד אנשים עם סבלנות למיליונרים, נחתך במסחר ממחיר של 56 אלף דולר, ל-42 אלף דולר, תוך דקות: קרוב לשבע בבוקר שעון ישראל. איך זה קורה ומה זה אומר?

בואו ננסה להבין את המסחר בשוק הקריפטו: הנקודה הראשונה שצריך לשים אליה לב היא שהמסחר מתנהל בהרבה מאוד בורסות מבוזרות, קטנות, וגדולות. כאשר יש מסחר ער באחת מהן והשער משתנה, נפתח פער ארביטראז' מהמחיר בבורסות האחרות, והוא נסגר מהר מאוד על ידי שחקנים מתוחכמים.

הנקודה השנייה שצריך לשים אליה לב היא שלא בכל הבורסות יש עומק נזילות רב. כך, בבורסות נזילות פחות, יפתחו פערי מחירים גבוהים יותר. למשל, באחת הבורסות ירד השער של הביטקוין עד ל-29 אלף דולר. בישראל, בה לא היו מוכרים כמעט, השער נשאר גבוה יחסית לעולם.

הנקודה השלישית שצריך לשים אליה לב היא שהמסחר בבורסות הקריפטו הוא מאוד מאוד ממונף. הבורסות מאפשרות למנף חלק מהכסף שמפקידים אצלהן, ומקיימות שוק נגזרים וחוזים עתידיים ממונפים.

עכשיו ננסה לנתח את הרגעים הראשונים של הירידה, ובשביל זה, נסתכל על המחזורים של הביטקוין, באחת הבורסות הגדולות בעולם - בייננס. אם מסתכלים במחזור שבועי, רואים מחזור נמוך יחסית. זה לא מפליא, רבים ממחזיקי הביטקוין מחזיקים אותו באסטרטגיית HODL, שמשמעותה - להחזיק ולא למכור. זאת משתי סיבות: הראשונה, הם מאמינים שערכו יעלה בטווח הארוך. השנייה, מקומות רבים בעולם מקשים על החזרת כסף שמקורו בקריפטו לתוך המערכת הפיננסית, והופכת אותם למשקיעים לטווח ארוך בעל כורחם.

פתאום, ממש לפני שבע בבוקר שעון ישראל, ישנו מחזור חריג של 24 אלף ביטקוין, שמן הסתם, לפי כיוון השער, כולל בחובו בעיקר מכירות. זהו סכום שגם בורסה נזילה כמו בייננס מתקשה לעכל, והשער יורד בחדות. המכירה הזו מעלה מספר שאלות: מדוע מישהו ירצה למכור בבת אחת כזו כמות? וגם אם נניח שהוא מעוניין למכור כזו כמות, מדוע לזרוק אותה לשוק בבת אחת ולא לפזר את המכירה? הרי מוכר שמפיל את השער בכזו חדות, יודע שהוא יפסיד במכירה? מוכר כזה יודע שהוא יכול לפנות לברוקר OTC שיבצע את המכירה בהדרגתיות ובזהירות.

תשובות לשאלות אלו, אפשר אולי למצוא בצד השני של המשוואה: החוזים על הביטקוין. כאשר מסתכלים בגרף החוזים על הביטקוין בבייננס, רואים באותן דקות פעילות חריגה מאוד בחוזים, בהיקף מאוד גדול - שמונה מיליון חוזים, לעומת ממוצע יומי של כמה מאות אלפים. ייתכן שהפעילות מגיעה מהצד של השורטיסטים, כלומר, שהיו בשורט (מכירה בחסר - שיטה לעשיית רווח במידה ונייר ערך שמכרת בחסר נמצא בירידה) על החוזים: הם סגרו פוזיציות ברווח אדיר. כלומר מכרו את הספוט, פעולה שגרמה לירידת השער ומנגד סגרו את השורט בחוזים.

אם נבחן גם את הצד של מחזיקי חוזי הלונג הממונפים (ההפך משורט - קניית נייר ערך במטרה למכור אותו לאחר מכן ברווח): הם נדרשו בבת אחת להוסיף בטוחות לפוזיציה, ומי שלא יכל לעשות זאת, הבורסות סגרו לו את הפוזיציות בהפסד. סך הכל הונזלו בטלטלה הזאת פוזיציות בשווי 2.34 מיליארד דולר.

"זו לא פעם ראשונה שאנחנו רואים כאלו דברים", מציין אילן שטרק, מנכ"ל אלטשולר שחם הוריזון, שמתמחה במטבעות דיגיטליים. "וזה לא מקרי שזה קורה בסוף השבוע, כאשר הנזילות בבורסות נמוכה. שחקנים שעושים את זה, לוקחים בחשבון שהם מפסידים על מחיר הספוט, אבל מצד שני הם צברו הרבה שורטים על המחיר, ומשם הם עושים את הרווח".

איך אפשר לדעת אם זה תנודת מחיר רגילה, כי סך הכל מדובר בנכס תנודתי, או סיבוב של מישהו עם כיסים עמוקים?
"כשמסתכלים על מה שקורה בחוזים, רואים פעילות גבוהה שם. זה לא מקרי. אפילו שלא ניתן לדעת אם זה מכירה או קנייה, אנחנו רואים דפוס דומה בכל פעם שיש נפילות חדות מאוד בטווח של דקות ספורות. זו לא פעם ראשונה, וזה לא במקרה בסוף השבוע".

האם יש לרגולטור מה לעשות בעניין? התשובה היא לא

לאחר זינוק היסטורי בסוף הקיץ, מחירו של הביטקוין מדשדש כבר מספר שבועות בטווח של ה-60-55 אלף דולר לביטקוין, הנפילה כעת גררה איתה את כל שוק המטבעות (למעט המטבעות היציבים צמודי הדולר). אם בעבר, הביטקוין היה מכשיר השקעה לקליקה סגורה של חובבי טכנולוגיה וביזור פיננסי, בשנים האחרונות הוא הפך להיות נכס השקעה שמצוי בתיקים של משקיעים מהשורה, שספגו הפסד כבד בטלטלה הבוקר.

האם יש לרגולטור מה לעשות בעניין? התשובה היא לא - זה חלק מהסיכון שנלווה לפעילות בשוק מבוזר, בו המשקיעים עצמם מוותרים ביודעין על הגנות שמעניק להם הרגולטור, והשוק כולו פועל בשיטת "ייזהר הקונה", כמה הקונה צריך להיזהר? מאוד. כמו שראינו בסופ"ש האחרון, אפילו היונקורן הישראלי הגדול ביותר בתחום, צלזיוס, נעקץ בפעילות DEFI בסכום עתק של מטבעות בשווי 54 מיליון דולר. ואיפה שהמתוחכמים ביותר נופלים, המשקיעים הפשוטים צריכים לנהוג ביתר זהירות. אז מה עכשיו? הנקודה המעניינת הבאה תהיה ביום ב', בהשפעת הסערה על החברות הגדולות שנסחרות בארה"ב, ומחזיקות סכומי עתק של קריפטו במאזנים שלהן.