מינוי המשנה ליועמ”ש תקוע: מנדלבליט ומנכ"ל משרד המשפטים במבוי סתום

ועדת האיתור למינוי משנה ליועץ המשפטי לממשלה בתחום משפט ציבורי סיימה את עבודתה כבר לפני שבוע, אך באופן חריג טרם הכריזה על המועמד הזוכה • הסיבה: היועמ"ש, מנדלבליט, ומנכ"ל משרד המשפטים, ערן דוידי, מתעקשים על מועמדים שונים ומסרבים להגיע לפשרה

היועמ''ש,  אביחי מנדלבליט וערן דוידי, מנכ''ל משרד המשפטים / צילום: תמר מצפי, יח''צ
היועמ''ש, אביחי מנדלבליט וערן דוידי, מנכ''ל משרד המשפטים / צילום: תמר מצפי, יח''צ

ועדת האיתור לתפקיד משנה ליועץ המשפטי לממשלה בתחום משפט ציבורי-חוקתי, סיימה לראיין את המועמדים כבר לפני שבוע. אולם בניגוד למקובל, הוועדה לא מיהרה להכריז בתום מועד הראיונות מי זכה בתפקיד. הוועדה ניסתה להגיע מספר פעמים להסכמות, אולם למעשה הגיעה למבוי סתום, וסיימה את עבודתה ללא הכרזה על מועמד מומלץ מטעמה.

על התפקיד התמודדו 11 מועמדים, כולם מהמגזר הציבורי, ועשרה מתוכם מתוך משרד המשפטים. לקו הגמר הגיעו שניים: עו"ד אביטל סומפולינסקי ועו"ד דני חורין. בעוד שחבר ועדת האיתור, מנכ"ל משרד המשפטים ערן דוידי, מעוניין למנות את עו"ד אביטל סומפולינסקי, יו"ר הוועדה, היועמ"ש אביחי מנדלבליט, מעוניין למנות לתפקיד את עו"ד דני חורין.

המועמדים

לגלובס נודע כי דוידי ושר המשפטים גדעון סער מתעקשים על מינוי סומפולינסקי, ואילו מנדלבליט מתעקש כי יש למנות את חורין. במהלך הדיונים טען מנדלבליט כי יש למנות לתפקיד מועמד פנימי שצמח מתוך מחלקת ייעוץ וחקיקה, כדי לאפשר לחברי המחלקה אופק לקידום.

עו"ד דני חורין משמש כממונה בכיר במחלקת ייעוץ וחקיקה, הוא ראש אשכול תחום טוהר מידות (המכונה ניגודי עניינים) וביקורת שיפוטית. בעברו עבד במחלקת בג"צים של פרקליטות המדינה. לאחר מכן שימש כיועמ"ש של הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה במחוז ירושלים.

עד למינוי ד"ר גיל לימון לתפקיד משנה ליועמ"ש ציבורי-מנהלי, היה חורין במשך למעלה מחצי שנה אחראי על ההיבטים הניהוליים והארגוניים של עבודת המחלקה וייצג את המחלקה בישיבות המשנים ליועמ"ש, במקום דינה זילבר שפרשה.

עו"ד אביטל סומפולינסקי עובדת בעשור האחרון בייעוץ המשפטי של הכנסת. היא ממונה על ייצוג הכנסת בערכאות שיפוטיות ומומחית למשפט חוקתי. לפני כן, עבדה במשך עשור במחלקת בג"צים בפרקליטות המדינה.

מי יחליף את מנדלבליט?

על פי אתר משרד המשפטים, מחלקת ייעוץ וחקיקה "משפט ציבורי-חוקתי" עוסקת בתחומים מגוונים המצויים בליבת המשפט החוקתי. בהם, זכויות אדם, ודילמות הנוגעות לזהותה של המדינה כיהודית ודמוקרטית.

מי שעומד כיום בראש מחלקה זו הוא עו"ד רז נזרי, אשר משמש בתפקיד לצד היותו משנה ליועמ"ש לניהול ותפקידים מיוחדים. נזרי מחזיק במשך שלוש וחצי שנים בשני הכובעים
שמו של נזרי עלה כמועמד לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה במקומו של מנדלבליט שיסיים את תפקידו בפברואר 2022, אולם נראה כי בשלב זה סער בוחן אפשרויות למינוי מועמד מחוץ למשרד המשפטים. ההערכה במשרד היא כי אם נזרי לא ימונה, הוא לא ימשיך בתפקידו במשרד המשפטים. החל משנת 2011 מכהן נזרי כמשנה ליועמ"ש לעניינים פליליים, ובסיום הקדנציה החל לשמש כמשנה ליועמ"ש ציבורי-חוקתי.

מלכתחילה היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, המשמש כיו"ר ועדת האיתור, המליץ לדחות את הקמת ועדת האיתור לתפקיד משנה ליועמ"ש "ציבורי-חוקתי" ולהשאיר את המינוי למי שיחליף אותו בתפקיד היועמ"ש. זאת בהתאם לנוהג שהיועמ"ש לא ממנה את משניו בחצי השנה האחרונה לתפקידו, על מנת שלא לכבול את היועמ"ש המיועד. השר גדעון סער התנגד לכך ודרש כי תפקיד זה יאוייש מיד. לדבריו, מכיוון שאין מדובר בממשלת מעבר, אין הצדקה לעיכוב. מנדלבליט הסכים, וועדת האיתור יצאה לדרך.
אולם כאמור, חברי ועדת האיתור לא הצליחו להסכים על מועמד. אם לא יחול שינוי, לא מן הנמנע כי בסופו של דבר מינוי המשנה ליועמ"ש ימתין עד למינוי המחליף של מנדלבליט בפברואר 2022.

חברי ועדת האיתור מלבד מנדלבליט ודוידי הם, נציב שירות המדינה פרופ’ דניאל הרשקוביץ, נציגת האקדמיה פרופ’ יפה זילברשלץ ונציגת הציבור עו"ד אורית רשפי.