מניין מאומתי האומיקרון בישראל עלה ל-11; מהם שישה מחוסני בוסטר

עדיין לא ברורה רמת ההגנה שהחיסון נותן למי שנדבק בווריאנט האומיקרון • קיים חשד גבוה לאומיקרון בקרב 24 מאומתי קורונה נוספים

הזן החדש “אומיקרון” / הדמיה: Reuters, EyePress News
הזן החדש “אומיקרון” / הדמיה: Reuters, EyePress News

נתוני האמת בקשר לנגיף האומיקרון ממשיכים להיות מבלבלים. ידרשו עוד כמה שבועות טובים עד שנדע כמה הגנה נותן החיסון נגד הווריאנט, ובעיקר כמה הגנה נותן חיסון בשלוש מנות, שאינו נפוץ בעולם. בינתיים הנתונים החדשים מישראל מעידים כי מחוסנים עם בוסטר יכולים בהחלט להידבק באומיקרון, אך כאמור עדיין לא ברורה רמת ההגנה שהחיסון בכל זאת נותן.

מספר המאומתים רשמית לאומיקרון עלה מ-7 ל-11. שישה מביניהם הם מחוסנים עם בוסטר. מבין אלה, אחד שב מדרום אפריקה, אחד מבריטניה, שניים מצרפת, אחד מארה"ב ואחד שנפגש עם אדם ששב מדרום אפריקה. אפשר לראות ממגוון זה כי האומיקרון כבר מסתובב בעולם, והמקרים מחוץ לאפריקה כנראה כבר אינם נדירים.

חמישה המאומתים האחרים כללו אחת ששבה ממלאווי, מחוסנת פעמיים באסטרהזנקה, וארבעה לא מחסונים שהגיעו מדרום אפריקה.

קיים חשד גבוה לאומיקרון בקרב 24 מאומתי קורונה נוספים, שתוצאות הריצוף הגנטי של הדגימה שלהם טרם חזרו. מביניהם, 16 לא מוגנים, ו-8 מוגנים (מחוסנים שלוש פעמים או שחוסנו או החלימו בחצי השנה האחרונה). מבין כלל הנבדקים החשודים ואלה שאומתו, מבין הלא מוגנים 9 עם תסמינים ו-10 ללא תסמינים, ומבין המוגנים, 3 עם תסמינים ו-11 ללא תסמינים. לגבי שניים לא ידוע האם יש להם תסמינים או לא.

בנורווגיה ובדנמרק דווח היום על אירועי הדבקה משמעותיים, שיכולים לרמוז ליכולת הדבקה מוגברת של הווריאנט, ועל כך ניתן גם ללמוד מהצלחת התפשטותו בדרום אפריקה. נתונים המגיעים מאפריקה מרמזים גם על ירידה בחיסוניות של מחלימים נגד הווריאנט החדש. נראה כי הזהירות של ממשלות העולם מפניו הייתה מוצדקת, אך מידע רב יותר יגיע במהלך השבועות הקרובים.