למה אינסטגרם קוראת למשתמשים לפתוח חשבון נוסף?

הודעה בתוך האפליקציה קוראת למשתמשים 'לנסות חשבון חדש' • האם התחלה חדשה יכולה לשמור על משתמשים שאיבדו את ההתלהבות שלהם מהפלטפורמה?

אינסטגרם / צילום: Shutterstock, Wachiwit
אינסטגרם / צילום: Shutterstock, Wachiwit

אינסטגרם עשתה בשנה שעברה פרסום שקט שעודד משתמשים "לנסות חשבון חדש". בהודעת פופ־אפ נכתב שהרשת תעזור לאנשים "לשמור על קשר עם קבוצה קטנה של חברים" ולחקור את תחומי העניין שלהם יותר בקלות.

ההודעה פנתה למשתמשים שיש להם חשבון אחד בזמן שלחצו לחיצה ארוכה על סמל הפרופיל שלהם בתחתית הפיד, או לחצו על שם המשתמש שלהם. משם, בכמה לחיצות, יכלו לפתוח פרופיל נוסף מבלי לצאת מהפרופיל הקיים שלהם.

למשתמשים בחירה אם לקשר בין החשבונות - ולהתייחס לחשבון השני כהמשך של הראשון, כמו הוספת פרופיל צופה בנטפליקס - או כחשבון נפרד לגמרי, עם סיסמת כניסה משלו, כך אמרה כריסטין פאי, דוברת של חברת האם של אינסטגרם, מטא (Meta Platforms). כך קובעת אינסטגרם אם מדובר במשתמש יחיד או כמה. אם שני החשבונות לא מקושרים, משתמש יכול למחוק אחד מהם מבלי להשפיע על השני.

מעמק הסיליקון עד וושינגטון, יתרונות וחסרונות הרשתות החברתיות נמצאים כעת במרכזם של דיונים רבים. במידה והרשתות החברתיות, ואינסטגרם במיוחד, עלולות להיות מואשמות בהגדלת החרדות והדיכאון, האם חשבון נוסף יחמיר או ישפר את המצב? והאם יצירת חשבון נוסף קלה יותר מניסיון לנקות חשבון שהתמלא עוקבים זרים, תחומי עניין שנשכחו ופרסומות שלא מעניינות אתכם?

פאי לא רצתה לומר מתי החברה הציגה את הכלי הזה או כמה אנשים השתמשו בו להקמת חשבון נוסף. אנשים הבוחנים את תחום הרשתות החברתיות אומרים שהצעד בא בתגובה לכך שמשתמשים משנים את הדרכים בהם הם עושים אינטראקציות ברשת - מפוסטים הפונים לציבור ומבקשים לקבל כמה שיותר לייקים לדיונים פרטיים יותר בין קבוצות יותר סגורות של חברים. והאם אומרים שאינסטגרם ומטא, פייסבוק לשעבר, מרוויחות מהעלייה במעורבות - וההכנסה מפרסומות - בקרב אנשים שעשויים היו להפוך לאדישים.

האפליקציה ממצבת עצמה לקבל דחיפה בכמות הפרסומות אצל אנשים העוסקים יותר בתוכן כשהם עוברים על חשבון חדש שיש בו פחות חברים ותחומי עניין ממה שהיו עושים בחשבון ישן ומנופח, כך אמר דן אייבס, אנליסט ב־Wedbush Securities, חברת השקעות מלוס אנג'לס.

בעוד שמשתמשים יכולים להפוך את חשבון האינסטגרם שלהם לפרטי או לשתף פוסטים מסוימים רק עם "חברים קרובים" בתוך האפליקציה, להרבה אנשים כבר יש חשבון נוסף, המכונה finsta, קיצור של fake insta. שלא כמו ברשת החברתית פייסבוק, המתעקשת שלכל משתמש יהיה חשבון יחיד, אינסטגרם תמיד הייתה פתוחה לכך שמשתמש כלשהו יפעיל כמה חשבונות.

במאי היו באינסטגרם 108 מיליון משתמשים יומיים בארה"ב אבל 126 מיליון חשבונות שמופעלים באופן יומי, על פי מסמכים פנימיים של החברה שנצפו בידי הוול סטריט ג'ורנל. זה מצביע על כך שהיו 18 מיליון משתמשים שהם אנשים שיש להם יותר מחשבון אחד.

"אנחנו יודעים שאנשים באים לאינסטגרם להתחבר עם מי שהכי קרובים אליהם ולחקור את תחומי העניין הרבים שלהם", אמרה פאי בהודעה. "על ידי הרשאה ליצור חשבונות רבים, בין אם זה יהיה למטרות מקצועיות או אישיות, אנו נותנים לאנשים יותר דרכים לבטא עצמם ולשלוט טוב יותר בתוכן שהם רואים ומשתפים". היא הוסיפה שבעזרת הכלי הזה, התהליך "יכול להיות חלק לגמרי".

משתמשים רבים שהפכו את חשבונות האינסטגרם שלהם ללוחות מודעות ציבוריים למותג הפרטי שלהם כבר לא משתמשים בהם כדי להתחבר ולשתף עם אנשים שהם מכירים. כמו כן נמאס להם מכך שאלגוריתמים מחליטים עבורם מה יראו ואיזה תוכן שלהם יראו אחרים, כך אמרה סטייסי ג'ונס, מנהלת שיווק־משפיענים בחברה Hollywood Branded. חשבונות משניים עשויים לעזור למשתמשים לחוש שהם נמצאים במקום בטוח יותר ויאפשרו להם להיות יותר כנים ופתוחים.

"אינסטגרם זיהתה בשוק צורך לחזרה לפרטיות, אחרת לא הייתה מקדמת אפשרות כזו", אמרה ג'ונס. "ישנו שינוי, או לכל הפחות הכרה בכך שאנו כבני אדם לא בהכרח רוצים לחיות חיים שהם ציבוריים בלבד".

מטא מתמודדת עם חששות גוברים לגבי הדרכים בהן הוא מושכת ומשפיע על אנשים צעירים. בנובמבר, קואליציה של מדינות החלה לחקור אם החברה - ואינסטגרם במיוחד - מפרות את כללי ההגנה על הפרטיות על ידי שימוש בטכניקות שונות להגדלת המעורבות של המשתמשים הצעירים יותר בפלטפורמות שלהן.

"באקלים הרשתות החברתיות הנוכחי, שהפך לרעיל מבחינות מסוימות, אינסטגרם עושה שינוי להתמקדות גדולה יותר בקהילות מגודרות ואינטימיות בשביל המשתמשים החפצים בכך", אמר אייבס. "אם לא תעשה את השינוי הזה, המשתמשים ימצאו רשתות שיציעו להן את זה.