באוצר מאמינים: פתיחת היבוא של מוצרי חלב תוביל להוזלה של 25% ביחס למחיר המפוקח

הצו עליו הודיעו משרדי האוצר והחקלאות כולל ביטול מלא של מכסים על יוגורטים, מעדני חלב וגבינות המכילות עד 5% שומן • עוד הודיעו על הגדלת מכסות יבוא של גבינות קשות "באופן שצפוי להוזיל את המחירים של מוצרי חלב לצרכן הישראלי" • ליברמן: "פתיחת שוק החלב לתחרות היא צעד ראשון בסל פתרונות לטיפול ביוקר המחיה"

מוצרי חלב / צילום: גלובס
מוצרי חלב / צילום: גלובס

מכה לתנובה, שטראוס וטרה: אחרי ההמלצה לבטל את הפיקוח על מחירי החמאה, מגיעה החלטה נוספת שמטרתה לעודד יבוא של מוצרי חלב באמצעות צו לביטול מכסים על מוצרי חלב בהם מעדנים, יוגורטים וגבינות רזות. עוד מודיעים משרדי האוצר והחקלאות על הגדלת מכסות יבוא של גבינות קשות "באופן שצפוי להוזיל את המחירים של מוצרי חלב לצרכן הישראלי".

הצו כולל ביטול מלא של מכסים על יוגורטים, מעדני חלב וגבינות המכילות עד 5% שומן, כשבמשרד האוצר מציינים כי "הצו יאפשר את פתיחת השוק לייבוא חופשי של מוצרים אלו ממדינות אירופה בהן המחיר לצרכן לק"ג יוגורט עומד על כ-8.5 שקל בממוצע לק"ג, בהשוואה ל-17 שקל לק"ג בישראל".

הצו כולל בנוסף את הגדלת המכסות הפטורות ממכס בכ-5,000 טון עבור ייבוא של גבינות שמוגבלות במכסה. במשרד האוצר מעריכים שביטול המכסות יוביל להוזלת של כ-25% במחירי הגבינות המיובאות ביחס למחיר המפוקח בישראל "כך שהמחיר לצרכן צפוי לרדת בכ-10 שקל לק"ג. כל זאת, תוך שמירה על החקלאות המקומית".

מחירי הגבינות שנמצאים בפיקוח ממשלתי כוללים גבינה קשה גלבוע 22% שומן שמחירה לצרכן עומד על כ-40.50 שקל לק"ג. גבינה חצי קשה עמק 28% מתומחרת ב-42.7 שקל לק"ג לצרכן. בתחום הגבינות הרכות גבינה לבנה 5% מתומחרת ב-4.75 שקל, אשל 4.5% שומן מתומחר ב-1.61 שקל וגיל 3% שומן ב-1.44 שקל. מחירי המוצרים עודכנו ביוני 2019.

עוד מציינים בהודעת המשרדים כי "התוכנית מיישמת את המלצת ה-OECD למדינת ישראל ומהווה צעד נוסף בהצבת ישראל לצד המדינות המפותחות בכל הנוגע לאופן התמיכה בחקלאות, והיא נחתמה בהמשך לסיכום מקצועי בין משרדי האוצר והחקלאות".

שר האוצר אביגדור ליברמן מסר כי: "מוצרי החלב בישראל יקרים ב-79% מהממוצע ב-OECD, ופתיחת שוק החלב לתחרות היא צעד ראשון בסל פתרונות לטיפול ביוקר המחיה. בעקבות הפחתת המכסים הצרכן הישראלי יוכל ליהנות ממגוון מוצרי חלב במחירים זולים, תוך שמירה על החקלאות המקומית".

יצוין כי המכסה הפטורה ממכס ליבוא מוצרי חלב (המכילים עד 5%, למעט גבינות המיוצרות מחלב צאן) תגדל בהדרגה: בשנת 2021 המכסה הפטורה תעמוד על 1,400 טון, בשנת 2022 המכסה תגדל ל-3,114 טון, ומשנת 2023 ואילך תהיה מכסה קבועה שתעמוד על 5,051 טון.

עם פרסום המהלך בטיוטת הצו הוערך כי יישום הצו יביא להפסד הכנסות המדינה ממסים בגובה של 11 מיליון שקל בשנת 2021, 24.1 מיליון שקל בשנת 2022 ו-39 מיליון שקל בשנת 2023 ואילך.

למרות הפגיעה הצפויה בתוצרת המקומית ככל שיגדל היקף היבוא - העוסקים בענף מברכים על המהלך לנוכח ההבטחות לשמירה על הייצור המקומי: ליאור שמחה, מנכ"ל יצרני החלב בישראל מסר כי "הסכם החלב שנחתם בתחילת השנה והחקיקה בעקבותיו, נועדו להבטיח יציבות במשק החלב, תוך שמירה על ביטחון המזון בישראל והייצור המקומי. אנו שמחים ששרי האוצר והחקלאות מחויבים להסכם ולעקרונותיו המנחים למען אזרחי המדינה.

"במסגרת ההסכם נפתח השוק בהדרגה לייבוא של מוצרי חלב וכולנו תקווה שהיבואנים ייבאו מוצרים בסטנדרט של האיכות והרגולציה המחמירה הקיימים בארץ שמוצרי החלב המקומיים פועלים על פיהם.

"כמו כן, אנו קוראים ליבואנים כבר עכשיו להוריד את המחירים בעקבות שער הדולר הנמוך, כולל במחירי החמאה המיובאת שנפתחה לפני כשנתיים לייבוא ועדיין יקרה יותר משמעותית מהחמאה המקומית. אנו משוכנעים כי השרים ימשיכו להיות מחויבים ליציבות ענף החלב, שתוביל להשקעות ארוכות טווח בחקלאות והתעשייה הישראלית ובעידוד התוצרת המקומית, שלאיכותה ולערכיה הייחודיים אין אח ורע בעולם".

שר החקלאות עודד פורר מסר כי "תחרות חופשית משיגה עבורנו שלושה יעדים: מחיר טוב לצרכן, מבחר גדול יותר של מוצרים ומחייבת גם את השוק המקומי להשתפר. זהו עוד צעד ברפורמה שאנחנו מובילים לפתיחת השוק ולחיזוק החקלאות המקומית".

איציק שניידר מנכ"ל מועצת החלב מסר כי "מדובר במהלך מתואם בין המדינה למועצת החלב והרפתנים שמאפשר את הגדלת המגוון לצד שמירה על הייצור המקומי, תוך הבטחת ודאות לעוסקים בענף החלב. הוכחנו כי ניתן לפעול יחד למען יוקר המחיה לצד שמירה על החקלאות ישראלית".