"האייר-פורס 1" הישראלי מוכן לטיסה וממתין להחלטת ראש הממשלה

המטוס שהוזמן עוד בתקופת נתניהו, ושעלה עד כה קרוב למיליארד שקל השלים את תהליך הרישוי • כעת, בנט יאלץ להכריע מה יעלה בגורלו

''כנף ציון'' בטיסת מבחן / צילום: יואב וויס, תע''א
''כנף ציון'' בטיסת מבחן / צילום: יואב וויס, תע''א

הסאגה נמשכת: מוקדם יותר השבוע הושלם במלואו תהליך הרישוי של מטוס ראש הממשלה - "כנף ציון", והוא קיבל תעודת "כושר טיסה", שתהיה תקפה למשך שנה. הכשרת מטוס הבואינג 767 לטיסה, היא פרק נוסף בעלילות המטוס, שהוזמן בתקופת נתניהו ושנועד לשמש את רה"מ והנשיא בטיסותיהם לביקורים מדיניים.

עד כה, הושקעו בפרויקט מאות מיליונים, כשבחודשים האחרונים ועדת חוץ וביטחון של הכנסת אישרה עלויות נוספות. אלא, שעד כה, כ-5 שנים לאחר שנחת בנמל התעופה בן גוריון, הוא עומד ללא ניע, עד שיחליטו ראשי הממשלה, המכהן והחליפי - מה יעלה בגורלו.

הליכי שיפוץ המטוס (שבעת רכישתו, היה כבר כבן 20 שנים), והתאמתו לצרכי מנהיגי המדינה שאמורים היו להשתמש בו, הושלמו כבר בחודש אוגוסט האחרון. אולם סיום הליך הרישוי ומתן אישור הטיסה עבורו, יאלצו את בנט להכריע האם למכור את המטוס, לקרקע אותו, או להשתמש בו. האפשרות האחרונה, עלולה להוביל לביקורת רבה כלפי ראש הממשלה, בעיקר בשל זיהוי הפרויקט עם קודמו בתפקיד - נתניהו.

בעבר, הביע שר החוץ, וראש הממשלה החליפי לפיד, התנגדות עקבית לשימוש במטוס, ואף דווח כי הציע למכור אותו. בנט לא התייחס עד כה, אף לא ברמיזה, בנוגע לכוונותיו בנוגע למטוס. ההחלטה הסופית אמנם נמצאת בידיו של בנט, אך היא תשפיע גם על הנשיא הרצוג, שהמטוס אמור לשמש גם אותו בטיסות ממלכתיות ברחבי העולם.