פרוטוקול הוועדה המוניטרית חושף: אף אחד בבנק ישראל כבר לא חושב שצריך להעלות ריבית

לאחר פרישתו של פרופ' ראובן גרונאו מהוועדה המוניטרית, פרוטוקול הישיבה האחרונה שנערכה בלעדיו מראה כי אף אצבע לא הונפה בעד העלאה של הריבית. ותודה להאטה באינפלציה

בנק ישראל בירושלים / צילום: אורית דיל
בנק ישראל בירושלים / צילום: אורית דיל

פרוטוקול הישיבה של הוועדה המוניטרית של בנק ישראל שפורסם אתמול חשף כי ההחלטה להותיר את הריבית ללא שינוי ברמה של 0.1% התקבלה פה אחד. זאת לאחר שבהחלטה הקודמת חבר ועדה אחד תמך בהעלאת הריבית ל-0.25%.

בהחלטה האחרונה בישיבת הוועדה, ללא פרופ' ראובן גרונאו שפרש כאשר פרופ' נעמי פלדמן תפסה את מקומו, אף אצבע כאמור מבין ששת חברי הוועדה לא הונפה בעד העלאה של הריבית.

בבנק ישראל הדגישו כי עד כה נרשמו העלאות ריבית בעולם רק במדינות בהן נרשמה חריגה ניכרת מיעד האינפלציה בזמן שבישראל האינפלציה "נמוכה משמעותית ממדינות רבות בעולם". בוועדה הוסיפו כי "הציפיות מהשווקים מצויות בתוך תחום היעד ועל פי תחזיות חטיבת המחקר של בנק ישראל ושל החזאים האינפלציה צפויה להיות נמוכה יותר בעוד 12 חודשים".

על רקע ההצבעה שנחשפה כעת, כפי שהערכנו בגלובס, חבר הוועדה שהצביע בעד העלאה של הריבית בזמנו היה פרופ' גרונאו. אפשר להניח כעת כי פרופ' נעמי פלדמן מחזיקה ככל הנראה בדעות 'יוניות' יותר, ויחד עם נתוני האינפלציה הנמוכים בישראל העלאת הריבית מתרחקת.

לאחר הישיבה של הבנק המרכזי פורסם מדד אוקטובר שהצביע על האטה בקצב האינפלציה, מה שמשאיר מרחב לבנק ישראל טרם יעלה ריבית, בניגוד לבנקים אחרים בעולם.