עומס של חולי קורונה בבתי החולים בדרום אפריקה; רוב המאושפזים לא מחוסנים וחלקם ילדים

בסוף נובמבר נרשמו במדינה כ-600 מאומתים ביום בממוצע, והיום כבר מדובר ב-10,000 • לדברי מומחה לרפואה זיהומית במדינה, מספר האשפוזים בדרום אפריקה עקב קורונה מוכפל בכל יום • כ-75%-80% מן המאושפזים בדרום אפריקה הם לא מחוסנים

אישה מקבלת חיסון קורונה ביוהנסבורג / צילום: Reuters, SUMAYA HISHAM
אישה מקבלת חיסון קורונה ביוהנסבורג / צילום: Reuters, SUMAYA HISHAM

מספר בתי חולים בערים הגדולות בדרום אפריקה כבר החלו לדווח על עומס של חולים בקורונה. מדובר ככל הנראה בחולים בווריאנט האומיקרון, אשר בהדרגה הולך ומשתלט על המדינה. בסוף נובמבר נרשמו במדינה כ-600 מאומתים ביום בממוצע, והיום כבר מדובר ב-10,000.

לדברי איאן סן, מומחה לרפואה זיהומית מהצוות המייעץ לנשיא דרום אפריקה לגבי ההתנהלות במגיפה, מספר האשפוזים בדרום אפריקה עקב קורונה מוכפל בכל יום. כך דווח באתר VOA, אתר חדשות בבעלות אמריקאית הפונה לקהילה הבינלאומית.

בימים האחרונים עלתה האפשרות שווריאנט אומיקרון יהיה מדבק יותר אך קל יותר מאשר וריאנט דלתא. אולם הדיווחים הללו מעידים כי עדיין בכוחו לפגוע בצורה משמעותית, ביחידים ובמערכת הבריאות. בצד החיובי, הרופאים בבתי החולים באפריקה מדווחים כי בממוצע לעומת הגלים הקודמים, החולים המאושפזים הם במצב טוב יותר. יכול להיות שהדבר נובע מכך שהגל הזה מאופיין בחולים צעירים יותר.

שיעור המחוסנים בקרב הצעירים בדרום אפריקה נמוך משמעותית מאשר הקבוצה המבוגרת יותר, וייתכן ששיעור הצעירים בקרב המאושפזים, הוא רמז להגנה, לפחות חלקית, של החיסון מפני תחלואת קורונה קשה.

גל הקורונה בדרום אפריקה מאופיין לא רק בצעירים אלא גם בילדים מתחת לגיל חמש. קצב אשפוז הילדים בגיל זה, גבוה מאשר בגלי התחלואה הקודמים. אצל רובם המחלה לא הייתה חמורה או מסכנת חיים, אך הצריכה אשפוז למעקב. גם מספר המאומתים מתחת לגיל 5 נראה גבוה מבעבר, מסר משרד הבריאות. עד היום, קבוצת הגיל הזו נדבקה פחות בקורונה לעומת קבוצות הגיל האחרות, ואם הילדים הללו איבדו את ההגנה הזו, יכולות להיות לכך השלכות משמעותיות על התקדמות המגיפה, בעיקר בהתחשב בכך שאין עדיין חיסון מאושר עבורם.

כ-75%-80% מן המאושפזים בדרום אפריקה הם לא מחוסנים. שיעור הלא מחוסנים באוכלוסיה הוא כ-65%. על פי ההערכות, כ-40% מן האוכלוסיה הם נאיביים לגמרי - לא חוסנו ולא נחשפו לקורונה בעבר. ישנם סימנים ראשונים כי הקורונה יכולה לדבק מחלימים, אם כי נראה שגם מחלתם של אלה בדרך כלל קלה.

כל הנתונים הללו הם נתונים ראשונים ואנקדוטליים יחסית שנאספו בדרום אפריקה, והמגיפה יכולה להתנהג אחרת במדינות עם אפיון אוכלוסיה שונה ורמת התחסנות שונה.