״החוזה עם הסטארט-אפ המפורסם כבר היה חתום אבל אז גילינו שהמוצר לא עומד באיומי סייבר״

איך גדלים מצוות מייסד לחברה של אלף עובדים ועל מה מסתכלים בנקאי ההשקעות כשחברה מחפשת השקעה ורוצה לגדול עוד • מנהלים בכירים בלמונייד, ג׳ייפרוג, ורביט ג׳יי.פי מורגן וקרן ורטקס משתפים את נוסחת הקסם שלהם

מנהלים בכירים בלמונייד, ג׳ייפרוג, ורביט ג׳יי.פי מורגן וקרן ורטקס בכנס הסטארט אפים המבטיחים / צילום: איל יצהר
מנהלים בכירים בלמונייד, ג׳ייפרוג, ורביט ג׳יי.פי מורגן וקרן ורטקס בכנס הסטארט אפים המבטיחים / צילום: איל יצהר

"אנחנו בחנו עסקה עם סטארט אפ ידוע מאוד, עם טכנולוגיה נהדרת ויזמים מצוינים, אבל כשבאנו לסגור חוזה איתם, הבנו שיש להם בעיה בעמידות המוצר שלהם למתקפות ואיומי סייבר, ושהם צריכים לכתוב חצי מהמוצר שלהם מההתחלה," כך סיפר זיו גפני, מנהל החדשנות הגלובלי של תחום השווקים הפיננסיים בבנק ההשקעות ג׳י. פי. מורגן. "זו עבודה שהם נדרשו לעשות, אבל ברגע שסטארט אפ שכזה עובר את המשוכה הזו, הוא נמצא בקטגוריה חדשה לחלוטין. אין ספק שכאשר סטארט אפים עובדים יחד עם תאגידים גדולים, הם יכולים לצמוח מאוד מבחינת התהליכים הפנימיים שלהם, וזה משמעותי מאוד עבורם".

את הדברים אמר גפני לכתב ההייטק של גלובס, אופיר דור, בכנס הסטארט אפים המבטיחים של גלובס לשנת 2021 שנערך הבוקר בנוכחות החברות הזוכות. גפני מספר בפאנל שהתמקד באתגרי הצמיחה של חברות סטארט אפ, על כך שבחינת הצוות הוא אולי הפרמטר החשוב ביותר לו ולצוותו בבנק ההשקעות כאשר הם בוחנים חברה - כמשקיע, שותף או כלקוח.

"צוות טוב הוא צוות שבו בעלי התפקידים משלימים אחד את השני, שיש ביניהם כימיה טובה, ושכל אחד מומחה בתחומו. לצערי, ראיתי צוותים שמתווכחים ביניהם במהלך המצגת - זה לא מייצר תחושה טובה. לסטארט אפים ישנם בעיות רבות במהלך הדרך, וכימיה בין יזמים, או משחקי האגו ביניהם, לא טובים לחברה כאשר היא רוצה לשרוד את שלב הצמיחה. כשיש לך צוות איכותי והרמוני, הוא כבר ידעו להתאים את המוצר לשוק ולעשות את הפיבוט הנכון כשיש צורך בכך."

ינאי אורון, שותף בקרן ורטקס שהשקיעה בשתי חברות בולטות בדירוג הסטארט אפים - דאטה ריילס ונקסייט - הסביר כי הוא מסתכל על מספר תחומים לפני קבלת החלטת ההשקעה. "לפעמים זו החלטה קשה להשקיע ביזם ובתחום שאתה לא סגור עליו, אבל הפוטנציאל להחזר הוא גדול כי לא כולם משקיעים בתחום הזה," הוא אומר. "לעיתים אנחנו, אנשי ההון סיכון, צריכים ליטול סיכון, ולראות את ההבטחה בחברה למרות שהיא לא הנכס הנוצץ ביותר. מייקל ג׳ורדן לא היה ראשון בדראפט ב-NBA אבל היו לו את כל הנתונים להצליח ולהיות שחקן הכדורסל החשוב בעולם.

"אנחנו תמיד נעדיף יזם שרץ לבד תוך שהוא משתף אותנו בהחלטות, מאשר יזם שיגיד לנו: ׳בואו ונשב על זה ונחשוב על תכנית ונעבוד מעכשיו שנה קדימה", אומר אורון. "יש לי יזם שהא והראה לי איך בשביל לייצר את אפקט הרשת הוא חילק את המוצר בחינם למאה ארגונים - אלה רעיונות שאפילו לא העלינו על דעתנו. פעם טעינו לגבי איך מייסד צריך להראות או לדבר: גבר, רצוי עם קול סמכותי. היום אנחנו כבר מחפשים משהו אחר. קיים דור חדש של יזמים מהירי פעולה בתחומים חדשניים כמו קוד פתוח או בינה מלאכותית שמייצרים הצלחות ומומנטום חיובי כל כך מהר ולפעמים מתחת לרדאר".

עדינה אקשטיין, סמנכ"לית התפעול (COO) בלמונייד שדורגה בעבר ברשימת הסטארט אפים המבטיחים, דיברה על האתגרים התרבותיים הכרוכים בגידול חברה מצוות מייסדים מצומצם לחברת ענק בורסאית המעסיקה יותר מאלף עובדים: "בנינו תרבות מבוזרת שבה כל מוצר עטוף בצוותים אוטונומיים משלו המקבלים החלטות ורצים מהר", היא אומרת "בנינו מבנה ארגוני כזה שבו כל מוצר - כמו למשל ביטוח חיות-המחמד או ביטוח הרכב, כולל בתוכו צוות של אנליסטים, אנשי פיתוח, תוכן, מנהלי שיווק ופרויקט משלו, עם תפקידים ייחודים, מטרות ומשאבים משל עצמם. ברגע שיחידה כזו גדלה יתר על המידה, אנחנו מיד מפרקים אותה ליחידה קטנה יותר - זה מה שעוזר לנו ליצור ייחודיות של כל קו מוצר ולרוץ מהר קדימה".

אורית גורן, סמנכ"לית התפעול של ג׳ייפרוג, ציינה כי על מנת לשמור על התרבות הארגונית מעודכנת, החברה פונה כל שנה לכל עובדיה, ללקוחות ולשותפים ושואלת אותם מה לדעתם צריכה רשימת הערכים והחזון שלה, או הקודקס הארגוני, להכיל. "אנחנו שואלים אותם: מיהי ג׳ייפרוג בשבילכם", היא מספרת. "הערכים האלה נכתבים כל שנה מחדש ומתאימים את עצמם למציאות".

תום ליבנה, מנכ"ל ומייסד ורביט, חד קרן העוסק באוטומציה של תמלול, ושדורג בעבר ברשימת הסטארטאפים של גלובס, טוען כי למרות ההצטננות של השוק הציבורי וירידת שווי החברות, אין כל סיבה לפסול הנפקה. "השיקולים לפעמים אינם שייכים רק לחברה, אלא גם לבעלי המניות שלה ולמשקיעים, כדי לייצר להם נזילות. זה טוב גם לעובדים שיודעים שאתה יודע לתגמל אותם. בסוף, צריך להסתכל על הטווח הארוך, מניה פעם אולה או פעם יורדת, אבל כשאתה מסתכל על שוק התמלול שגודלו 30 מיליארד דולר, ושלנו אין אפילו אחוז אחד בו, אבל יש לנו פוטנציאל צמיחה גדול כחברה הטכנולוגית המובילה בתחום, גם מבחינת המשאבים ונתח השוק, אתה יודע שיש לך עוד ערך רב ליצור. חברות יורדות בשווי שלהן בגלל גורמי מאקרו, אבל שום דבר לא השתנה בחברות הללו- ג׳ייפרוג ולמונייד נותרו אותן החברות".

***גילוי מלא: האירוע נערך בשיתוף J.P. Morgan, מיקרוסופט ישראל ו-Merlin Ventures TLV.