חבר המושבעים בתביעת סאטושי נקמוטו לא מצא עדויות לשותפות ביצירת הביטקוין

בתביעה האזרחית בפלורידה לא נפתרה השאלה המסתורית לגבי זהות האדם או האנשים שהמציאו את המטבע הקריפטוגרפי הראשון ורב הערך מכולם

ביטקוין / צילום: Shutterstock, Wit Olszewski
ביטקוין / צילום: Shutterstock, Wit Olszewski

חבר מושבעים בפלורידה דחה טענות שקרייג רייט ודיוויד קליימן הקימו שותפות להשקת הביטקוין, ובכך סיים תביעה בפרופיל גבוה שנסובה על זהותו של היוצר האנונימי של המטבע הקריפטוגרפי, המוכר בכינוי סאטושי נקמוטו. עם סיום המשפט התעלומה נותרה בעינה לגבי הגורל והבעלות על מטמון של כמיליון יחידות ביטקוין.

התביעה האזרחית הוגשה לראשונה על ידי משפחתו של קליימן, שנפטר, ובה טענו בני המשפחה שהוא ורייט הקימו שותפות עסקית ששמה W&K Information Defense Research. כחלק מהשותפות, יצרו השניים והשיקו את הביטקוין ב־2008 וב־2009, תוך שימוש בשם העט סאטושי נקמוטו, כך טוענים התובעים.

לאחר מותו של קליימן ב־2013, על פי התביעה, רייט הסתיר את מעורבותו של קליימן בהשקת המטבע. בתביעה המשפחה מבקשת פיצוי שעשוי היה להגיע לשווי של מיליארדי דולרים והיה כופה על רייט למכור חלק מההון בביטקוין שמוערך שנמצא בידי נקמוטו. לו זה היה קורה, הייתה מתקבלת תשובה לשאלה אם רייט - שבמשך שנים טען שהוא יוצר הביטקוין - אכן היה מעורב בכך.

חבר המושבעים דחה תשע מתוך 10 טענות, כולל התעשרות לא צודקת, מרמה, השתלטות לא ראויה והפרה של חובות במסגרות שותפות שהוטחו ברייט, מתכנת ממוצא אוסטרלי שכיום גר בבריטניה. התובעים ניצחו בטענה אחת שלהם, כשטענו שרייט המיר לשימושו האישי מטבעות ביטקוין שהיו שייכים לשותפות. חבר המושבעים העניק לעיזבון של קליימן, תושב פלורידה, פיצוי של 100 מיליון דולר על אישום זה.

"זו הייתה החלטה טובה מאוד ואני מרגיש שהמוניטין שלי נוקה לגמרי", אמר רייט מחוץ לבית הדין לאחר ההכרזה על החלטת חבר המושבעים.

התביעה עסקה רק באופן מצומצם באופייה של השותפות העסקית קצרת הימים. היא הייתה באופן נרחב יותר על הביטקוין, שרייט טוען מאז 2016 שהשיק על ידי שימוש בשם העט סאטושי נקמוטו.

פסק הדין מקטין את הסבירות שהמסתורין סביב זהותו האמיתית של נקמוטו ייפתר מתישהו בקרוב.

בהודעה כתובה, אמרו עורכי הדין של התביעה וול פרידמן וקייל רוש שהם "מסופקים ביותר" מהפיצוי בגובה 100 מיליון דולר, ששיקף את העובדה ש"קרייג רייט לקח באופן שגוי נכסים הקשורים לביטקוין מהשותפות W&K".

זהות יוצר הביטקוין לא תיחשף בקרוב

פסק הדין, אם זאת, הופך לפחות סבירה את האפשרות שקליימן ייאלץ להוכיח את טענותיו על כך שיצר את הביטקוין על ידי מכירת מטבעות מהמטמון של מיליון מטבעות ביטקוין ש"נכרו" ב־2009 על ידי נקמוטו. במחיר הנוכחי, אמורים מטבעות אלה להיות שווים כ־50 מיליארד דולר.

הוכחת בעלות על יחידות הביטקוין האלה היא משהו שרק נקמוטו האמיתי יכול לעשות וזה החלק העיקרי בחשיפת זהותו האמיתית. רייט טען שיש לו אותם, אך מעולם לא מכר אותם או העביר אותם למקום אחר. צוות ההגנה שלו טען שהוא יוכיח את בעלותו עליהם אחרי המשפט ואז יעביר אותם ל"שימוש למטרות צדקה".

רייט טען שהשותפות הייתה לא רשמית ולא כללה יצירה של הביטקוין, שהוא אומר שפיתח בכוחות עצמו, ורק מאוחר יותר קיבל עזרה מקליימן ומאחרים.

במשך שנים נדחו טענותיו של רייט על ידי קהילת הביטקוין, ותוצאות המשפט לא צפויות לשנות את דעתם של חברים רבים בקהילה לכאן או לכאן.

רייט הודיע על טענתו באופן ציבורי בפעם הראשונה ב־2016 בקמפיין תקשורתי מתוכנן. הוא נפגש עם חלוצים של הביטקוין, התראיין בכמה כלי תקשורת, פרסם בלוג שמלא בכתביו על מטבעות קריפטו ועל ביטקוין. תוך כמה ימים, רוב תומכי המטבע ניתחו לעומק את טענותיו ודחו אותן, והוא נסוג. מאוחר יותר, חידש את טענתו.

רייט, שעובד כמנהל מדעי ראשי בחברת הטכנולוגיה הפיננסית הבריטית nChain, אמר שהוא מתכנן להמשיך להיות מעורב במטבעות קריפטו וכסף דיגיטלי. "אני לא הולך לשום מקום", אמר. "אני כאן לטווח הארוך".