שאלה של 64 מיליארד דולר: האם יוצר הביטקוין ייחשף בפלורידה?

תביעה על מטמון בהיקף 64 מיליארד דולר מנסה לברר, מתחת לשם העט היפני, מי הוא היוצר של מטבע הקריפטו

ביטקוין / אילוסטרציה: Shutterstock
ביטקוין / אילוסטרציה: Shutterstock

משפט המתקיים בימים אלה בפלורידה הוא לכאורה עוד אירוע שגרתי: משפחתו של אדם שמת תובעת את השותף העסקי שלו לשעבר לגבי שליטה בנכסי משותפים.

במקרה הזה, הנכסים המדוברים הם מצבור של כמיליון יחידות ביטקוין, ששוויים כיום מגיע ל-64 מיליארד דולר, השייכות ליוצר המטבע, המוכר בשם "סאטושי נקמוטו". משפחתו של המת טוענת שהוא ושותפו העסקי יחד היו נקמוטו, ולכן מגיע למשפחה חצי מההון הזה.

מי הוא סאטושי נקמוטו היא אחת השאלות המסתוריות של עולם הפיננסים. האם השם מתייחס לאדם אחד או כמה, ולמה הוא או היא לא נגעו עד כה בכסף הזה?

התשובות לשאלות אלה נמצאות בלב הסכסוך בפלורידה. הביטקוין הפך לשוק של טריליוני דולרים עם עשרות מיליוני משקיעים. הוא מהווה אתגר לממשלות המנסות לעשות בו רגולציה וישנן כמה ממשלות המכירות בו. הטכנולוגיה בבסיס המטבע נראית בעיני חלק מהאנשים כדרך לחבר מחדש את כל המערכת הפיננסית הגלובלית. אבל מי יצר אותו עדיין נותר תעלומה. וכל זה עוד לפני שמתבררת השאלה מי שולט באחד ממצבורי ההון הפרטיים הגדולים ביותר בעולם.

אלה השאלות איתן ינסה להתמודד חבר מושבעים בפלורידה. משפחתו של דיוויד קליימן תובעת את השותף העסקי שלו לשעבר, מתכנת אוסטרלי בן 51 שמתגורר בלונדון ושמו קרייג רייט. רייט טוען מאז 2016 שהוא יצר את הביטקוין, טענה שרוב האנשים בקהילת הביטקוין לא מקבלים. משפחתו של קליימן טוענת שהשניים עבדו יחד על ביטקוין וגם כרו את המטבע יחד, וזה נותן למשפחת קליימן חזקה על חצי מיליון יחידות ביטקוין. "אנו מאמינים שהעדויות יראו שהייתה שותפות ליצירת וכריית יותר ממיליון מטבעות ביטקוין", אמר וול פרידמן, עורך דין של משפחת קליימן.

הייתה שותפות?

התובעים מתכננים להציג ראיות המוכיחות ששני האנשים היו מעורבים בביטקוין מתחילתו ועבדו יחד. ההגנה לעומת זאת אמרה שיש לה עדויות שיראו שרייט הוא היוצר של הביטקוין ומעולם לא כלל את קליימן ביצירתו. "אנו מאמינים שבית הדין יגלה שאין שום דבר המצביע על שותפות ביניהם או כל רישום לכך", אמר אנדרס ריברו, עורך דין של רייט.

לחובבי הביטקוין, יש רק עדות אחת היכולה להוכיח באופן חד משמעי מי הוא סאטושי נקמוטו: מי שטוען שהוא המפתח יכול להוכיח זאת על ידי העברה של אפילו שבריר מזערי של מטבע בודד מהחשבון שבו מיליון יחידות ביטקוין.

המסתורין לגבי נקמוטו הוא אחד הפרטים המסקרנים ביותר לגבי ביטקוין. ב-31 באוקטובר 2008, אדם המשתמש בשם הזה שלח מסמך בן תשעה עמודים לקבוצת חוקרי קריפטוגרפיה בו תיאר מערכת של "מזומן אלקטרוני", שאפשרה לאנשים להחליף ביניהם ערך מבלי להזדקק לבנק או צד שלישי אחר. כמה חודשים אחר כך, עלתה לאינטרנט רשת הביטקוין, ונקמוטו אסף מיליון יחידות מהמטבע בשנה הראשונה לקיומו.

משפחת קליימן טוענת כי מוקדם יותר ב-2008, רייט ביקש מהשותף העסקי שלו קליימן לעזור בניסוח מה שהפך למסמך ההוא בן תשעה העמודים. הם שיתפו פעולה על המסמך והשיקו את הביטקוין יחד, לשון התביעה.

הביטקוין משלב הצפנה, קריפטוגרפיה, מחשוב מבוזר ותיאוריית משחקים. עם ביטקוין, שני אנשים בכל מקום בעולם שיש להם חיבור אינטרנט יכולים להעביר ביניהם כסף בלי מתווך ביניהם בתוך דקות.

עבור כל אחת מיותר מ-650 מיליון עסקאות ביטקוין הניתנת לצפייה באופן ציבורי על גבי רישום ציבורי הנקרא "בלוקצ'יין", יש שני רצפי מספרים השולטים באופן בו המטבע הדיגיטלי מועבר: מפתח ציבורי ומפתח פרטי. כל אחד יכול לשלוח ביטקוין למטבע הציבורי, או כתובת היעד, שהיא דומה לחשבון בנק. רק האדם השולט בחשבון מחזיק בגישה למפתח הפרטי והוא למעשה בעלי הביטקוין.

נקמוטו נעלם

בימיו המוקדמים של הביטקוין, לאף אחד לא באמת היה אכפת מי זה נקמוטו. לביטקוין לא היה ערך ממשי ורק מעט אנשים תמכו בו. נקמוטו היה פעיל בפיתוחו כשנתיים, כתב על לוחות מודעות והתכתב עם מפתחים. בדצמבר 2010, נקמוטו, שהיה משתמש בשתי כתובות דואר אלקטרוני והיה אתר אחד רשום על שמו, הפסיק לכתוב ברשת באופן ציבורי; בפועל, הוא נעלם.

כמות האנשים בעלי הידע הטכני ליצור ביטקוין מוגבלת. על רוב השמות הבולטים בקריפטוגרפיה כבר נטען בעבר שהם נקמוטו. כולם הכחישו זאת, וטרם צצה עדות שקישרה מישהו באופן בלעדי ליצירת הביטקוין.

ב-2011, קליימן ייסד חברה בפלורידה ששמה W&K Info Defense Research. משפחתו טוענת שזו הייתה שותפות ושרייט אחר כך ניסה לתבוע בעלות בלעדית. עורכי הדין של ההגנה אומרים שלא הייתה שותפות בין השניים.

קליימן נפטר ב-26 באפריל 2013. שנה אחר כך, דיווח ניוזוויק שאדם ששם משפחתו זהה לשמו של סאטושי - דוריאן נקמוטו - היה יוצר הביטקוין. הוא הכחיש את הטענה, ובלוח מודעות מקוון, עלתה הודעה אחת מחשבון שידוע ששימש את נקמוטו האמיתי שהסכימה עם זה: "אני לא דוריאן נקמוטו". אם אכן היה מדובר בהודעה מקורית מאת יוצר הביטקוין, זו ההודעה האחרונה ששלח.

במאי 2016, רייט טען שהוא היה מייסד הביטקוין. הוא נפגש עם כמה מהחלוצים הראשונים של המטבע, התראיין בשלושה כלי תקשורת באופן בלעדי ומילא את האתר שלו במסמכים שכתב על קריפטוגרפיה ועל ביטקוין.

לאחר שנמתחה עליו ביקורת רבה, הוא חזר בו, הוריד את כל החומרים מהאתר והתנצל. "נשברתי", כתב. "אין לי את האומץ. איני יכול עוד". מאז, חידש את התעקשותו על כך שהוא יצר את הביטקוין. אולם, רבים מטילים ספק בשאלה אם רייט או קליימן מחזיקים או החזיקו בידע הנחוץ להקמת מטבע קריפטו.

רייט "משטה באנשים, פורץ אליהם ומטעה אותם, ומשחק משחק של אמון", אמר ארתור ואן פלט, משקיע ביטקוין שהפך לאחד ממבקריו החריפים ביותר של רייט. "אין שום הוכחה עצמאית, מקורית ואמינה משום סוג".

ידוע שמומחיותו של קליימן במחשוב הייתה נרחבת. ייתכן שהוא יצר את הביטקוין, אמר אמין גון סירר, מייסד Ava Labs, אבל אין מספיק מידע כדי לדעת בוודאות. "זו שאלה פתוחה", אמר.