מחדל אבטחת גנץ: שני מנהלים בשב"כ קיבלו הערה פיקודית

בתום שורה של תחקירים שערך השב"כ, התגלו כשלים מקצועיים בהליך האבחון הביטחוני של אחראי הניקיון בביתו של גנץ, עומרי גורן, זאת בשל מה שהוגדר "פערים מקצועיים ופערים בתהליכי העבודה" • בשל הכשלים שנמצאו בוצעה בדיקת רוחב מול כלל האישים המאובטחים - נהלי הבדיקה והאבחון הוחמרו • "למרות הצלחה בסיכול, כשלנו במניעה", אמר ראש השירות, רונן בר

שר הביטון בני גנץ / צילום: דוברות הכנסת עדינה ולמן
שר הביטון בני גנץ / צילום: דוברות הכנסת עדינה ולמן

ראש השב"כ רונן בר נתן הערה פיקודית לשני מנהלים בשירות בשל מחדל האבטחה בביתו של שר הבטחון בני גנץ. כזכור, אחראי הניקיון בביתו של גנץ, עומרי גורן, צילם תמונות מהבית וניסה ליצור קשר עם גורמים איראניים תוך שהוא מבטיח כי יוכל להשיג קשר למחשבו של שר הביטחון.

בתום שורה של תחקירים שערך השב"כ ובעיקר זה של ועדת בדיקה שמינה ראש השירות, התגלו כשלים מקצועיים בהליך האבחון הביטחוני של גורן, זאת בשל מה שהוגדר "פערים מקצועיים ופערים בתהליכי העבודה". כמו כן, התגלו ליקויים בתהליכי הבקרה שאמורים היו לאתר את הטעות לאחר מעשה. התחקיר גילה עוד כי היו פערים בעבודה של הגופים השונים העוסקים באבטחת השר וסביבתו - יחידת האבחון ויחידת האבטחה בשב"כ והממונים על האבטחה מטעם משרד רה"מ ומשרד הביטחון, וכי הסינכרון בינהם לא פעל כשורה.

בשל הכשלים שנמצאו בוצעה בדיקת רוחב מול כלל האישים המאובטחים - בפועל, הוחמרו נהלי הבדיקה והאבחון של המעגלים הקרובים לאישים המאובטחים. בנוסף, חודדו ורועננו הממשקים ותחומי האחריות שבין היחידה לאבטחת אישים לבין הקב"טים במשרדי הממשלה שאחראים על בתי האישים. ראש השב"כ אף הנחה על הוספת שכבות הגנה מודיעיניות ומבצעיות במעטפת האבטחתית של האישים המאובטחים ע"י השירות. כמו כן שונו תהליכי עבודה ונוספו גורמי בקרה על תהליך האבחון הביטחוני של בעלי מקצוע ואחרים הנמצאים בסביבת האישים.

בהודעת השב"כ נאמר כי ראש השירות ציין לשבח את פעולת הסיכול המקצועית והמהירה שאפשרה לאתר באופן מיידי ולעצור את החשוד תוך 48 שעות מרגע יצירת הקשר עם הגורם העוין.

"למרות הצלחה בסיכול, כשלנו במניעה", אמר בר. "בתהליך תקין אדם כזה לא היה אמור לעבוד בסביבת אישיות מאובטחת. התקלה שהתרחשה באירוע נקודתי זה, אפשרה לנו בחינת עומק שתביא לשיפור תהליכים ומנגנוני בקרה בכל הנוגע לסוגיית בעלי התפקידים בסביבת האישים המאובטחים. התחקיר היווה הזדמנות לבחון באופן נרחב תהליכי עבודה מקצועיים השגורים בשירות. מסקנות ועדת הבדיקה החיצונית, לצד הפקת לקחים מעמיקה ויסודית של יחידות השירות, תורגמו כבר לפעולות בשטח שיצמצמו באופן משמעותי את הסיכוי להישנות מקרים מסוג זה".