שני עד שישי: באיחוד האמירויות עוברים לשבוע עבודה מותאם למערב

מדינות המפרץ, שדובאי ואבו דאבי הן חלק מהן, יעברו לשבוע עבודה של ארבעה וחצי ימים, שיתחיל ביום שני וייגמר ביום שישי בצהריים

דובאי / צילום: Shutterstock, Steven Bostock
דובאי / צילום: Shutterstock, Steven Bostock

איחוד האמירויות הערביות הודיע ביום שלישי שהמדינה תשנה את שבוע העבודה שלה כך שיתאים לשאר העולם, השינוי האחרון בסדרת צעדים תרבותיים שנועדו לבסס את מעמדה של המדינה כמרכז המזרח תיכוני לכישרון והשקעה בינלאומיים.

מדינת המפרץ אומרת ששבוע העבודה שלה יכול להתחיל ביום שני ולהסתיים ביום שישי בצהריים כשהתפילות נערכות במסגדים ברחבי המזרח התיכון. המעבר משבוע עבודה בימים ראשון עד חמישי הקיים כיום יתחיל ב-1 בינואר וייושם על עובדי ממשלה פדרליים. הסקטור הפרטי צפוי ללכת בעקבות הממשלה.

ימי שישי הם לרוב ימים של תפילה וזמן משפחתי במזרח התיכון. על מנת להתמודד עם הביקורת השמרנית, בכירים באיחוד האמירויות הערביות קבעו ששבוע העבודה יסתיים ביום שישי בצהריים ואמרו שלעובדי הממשלה תהיה הגמישות לעבוד מהבית. דרשות במסגדים, שלרוב נערכות ביום שישי אחרי הצהריים, יתחילו ב-13:15 לפי השעון המקומי, כך אמרו בממשלה.

השינוי בשבוע העבודה - הראשון שקורה בין מדינות המפרץ - מהווה דוגמה לדרך בה מדינות האזור שוקלות מחדש מסורות של האיסלאם על מנת למשוך טאלנטים מרחבי העולם כדי לגוון את הכלכלות תלויות הפחמימנים שלהן.

איחוד האמירויות הערביות נקטה סדרת צעדים בזמן מגפת הקורונה על מנת להפוך אותה ואת הערים המרכזיות בה, דובאי ואבו דאבי, לאטרקטיביות יותר לזרים, ששיעורם באוכלוסיית המדינה הקטנה, 10 מיליון, מגיע לכ-90%.

שינויי המדיניות האלה, כמו אי הפללה של מגורים משותפים אצל זוגות שאינם נשואים ומתן רשות לצריכת אלכוהול ללא רישיון, קורים בזמן שגם הכלכלה הגדולה ביותר באזור, ערב הסעודית, מתחילה לעשות ליברליזציה ולהתנער מכמה מבנים חברתיים מיושנים.

דובאי, במיוחד, מתחרה בריאד על טאלנטים ממדינות זרות לאחר שהרשויות הסעודיות מוקדם יותר השנה הזהירו חברות בינלאומיות שיצטרכו להחזיק את המשרדים האזוריים שלהם בבירת סעודיה ריאד אם הן חפצות לעשות עסקים עם הממלכה.

השינוי באיחוד האמירויות לא צפוי להשפיע על הצמיחה הכלכלית

ככל שהמגפה הוציאה אנשים מהמשרדים, דובאי ביקשה למצב עצמה כמרכז עולמי לזרים, והציעה ויזה לשנה שלמה תמורת 611 דולר לכל מי שעובד מרחוק וויזות לזמנים ארוכים יותר למשקיעים בנכסי מקרקעין ונכסים אחרים. העיר משכה אליה השנה אלפי מיליונרים, שמדיניות הגבול הפתוח שלה מצאה חן בעיניהם.

השינוי באיחוד האמירויות הערביות לא צפוי להשפיע על צמיחתה הכלכלית, על אף הקטנת החיכוך עם חברות בשאר העולם, כך אומרים כלכלנים. אבל הוא צפוי להפוך את המדינה ליותר אטרקטיבית למגורים, ולהחליק את זרימת הכסף והקלות בה משקיעים יכולים לסחור בבורסות המקומיות, אמרו הכלכלנים.

"באופן דומה, עם זאת, צעד כזה יגדיל את החיכוך והעיכוב לחברות אחרות במפרץ ובמזרח התיכון המקפידות על סוף שבוע בימים שישי ושבת", אמר ג'יימס סוונסטון, כלכלן ב-Capital Economics, חברה מלונדון.

דיוויד המונד, מייסד החברה Drawdeck, שבסיסה בדובאי, אמר שהשינוי יקל על הסטארט-אפ שלו העוסק בהדפסים של יצירות אמנות. לעתים הוא צריך לחכות עוד יום שחומרי גלם יגיעו מארה"ב או מבריטניה וזה מעכב את המשלוחים שלו.

"זה טוב לעסקים בגלל שזה מכניס הכל לסינכרון", אמר המונד על השינוי בשבוע העבודה.

ב-2006, עבר איחוד האמירויות הערביות לשבוע העבודה הנהוג כיום משגרה של עבודה בימים שבת עד רביעי. ערב הסעודית הלכה בעקבות האמירויות ב-2013 כשהמלך עבדאללה שינה את שבוע העבודה על אף התנגדות ארוכת שנים של שמרנים דתיים במדינה, בה נמצאים האתרים החשובים ביותר באיסלאם. השמרנים העדיפו שסעודיה תנהיג סוף שבוע נפרד מזה של המערב.

במזרח התיכון באופן נרחב יותר, רוב המדינות, כולל ישראל, עובדות מיום ראשון עד חמישי, בעוד שבלבנון ובטורקיה שבוע העבודה מקביל לרוב שאר העולם.

המגפה מניעה הרבה שינויי מדיניות באיחוד האמירויות הערביות, שהפעיל קמפיין חיסונים אגרסיבי לצד מגבלות תנועה קלות יחסית כדי להשאיר את הכלכלה פתוחה. כמעט 90% מהאוכלוסייה של המדינה מחוסנת במלואה, על פי Our World in Data, פרויקט שבסיסו באוניברסיטת אוקספורד.