"השקעה של האמירויות בטורקיה תשפיע לטובה על ישראל"

מה יעשה המשבר בטורקיה ליחסים המדיניים, המסחריים והתיירותיים בין שתי המדינות, ומה הסיכוי לחזור לאידיליה שנות התשעים?

מתקרבים. נסיך הכתר מאבו דאבי וארדואן, לפני כשבועיים / צילום: Associated Press, Burhan Ozbilici
מתקרבים. נסיך הכתר מאבו דאבי וארדואן, לפני כשבועיים / צילום: Associated Press, Burhan Ozbilici

למשבר הכלכלי המחריף בטורקיה ולמדיניות הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן יש פוטנציאל השפעה על המזרח התיכון בכלל, ועל ישראל בפרט. אבל ד"ר חי איתן כהן ינרוג'ק, מומחה למדיניות טורקית וליחסי ישראל טורקיה במרכז משה דיין באוניברסיטת תל אביב ובמכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון מסביר שהפעם צריך להביא בחשבון שחקן חדש שנכנס לזירה - איחוד האמירויות. "לפני כשבוע וחצי ביקר מנהיג האמירויות, יורש העצר של אבו דאבי, שייח' מוחמד בן זאיד אל-נהיאן, באנקרה, והכריז שאיחוד האמירויות עומדת להשקיע בטורקיה 10 מיליארד דולר", הוא אומר. "אני סבור שזה חיבוק דב, משום שבאמצעות ההשקעה איחוד האמירויות ישיג השפעה על המדיניות של טורקיה. ולכך תהיה השפעה גם על ישראל".

האינפלציה משתוללת, הייאוש מזנק: טורקיה על סף פיצוץ
האם זהו סוף שלטונו של ארדואן? | יואב קרני, פרשנות

לפי ינרוג'ק, עד ההכרזה על ההשקעה בטורקיה, איחוד האמירויות הוגדרה בתור אויבת מספר אחת של טורקיה, ואפילו בן זאיד עצמו תויג כתומך בצבא שניסה להפיל את ארדואן ב-2013. "ברגע שנחתמו הסכמי אברהם, ארדואן מחה ועצר את הטיסות של טורקיש איירליינס לדובאי לתקופה", הוא אומר, אבל ממשיך ומסביר שהאינטרס העיקרי של האמירויות הוא שגשוג כלכלי במזרח התיכון, שהוא תנאי הכרחי לביטחון הלאומי של האיחוד. "כשיש שגשוג, יש גם מה להפסיד. אז כשהאמירויות נכנסות לשוק הטורקי - זה מפחית את ההשפעה של קטאר על טורקיה ומכריח אותה להתקרב אליהן, ולכן לא מן הנמנע שההשקעה הזאת תפעל לטובת ישראל".

בשעה שארה"ב עסוקה בבלימת סין ומרפה מעט מהמזרח התיכון, איחוד האמירויות נכנסת לוואקום שנוצר ומשתמשת בכסף שלה כגזר שמגביר את התלות של מדינות כמו טורקיה בה. "זה עשוי לגרום לטורקיה להתקרב לישראל ולמצרים, ולהתכחש לחמאס ולאחים המוסלמים - ארגונים שבאמירויות נחשבים לישויות לא רצויות".

מעבר לפוטנציאל המדיני, המשבר הכלכלי בטורקיה עשוי להיות כר פורה להזדמנויות השקעה לישראלים, וגם לחזרה של התיירות הישראלית למדינה. "מצד שני", אומר ינרוג'ק, "אם טורקיה תהיה פחות ופחות ידידותית למערב, ההשפעה יכולה להתברר כהפוכה". מקרה הזוג הישראלי שנעצר בטורקיה לפני כמה שבועות, למשל, הוא אירוע שיכול להרתיע הן משקיעים והן תיירים.

ינרוג'ק לא מאמין שארדואן יוחלף בבחירות 2023, אבל מודה שגם אם זה יקרה - השינוי ביחס כלפי ישראל, אם יהיה כזה, יהיה הדרגתי מאוד ולא יורגש מיד. "למי שיחליף את ארדואן לא יהיה קל להחזיר את המצב למה שהיה בשנות התשעים. אם יחליף אותו מישהו ממפלגתו ייתכן שאף תהיה החמרה ביחסים".

תחום אחד שלא צפוי להיפגע הוא יחסי המסחר, שהמשיכו כרגיל גם תחת ארדואן וגם בתקופות הקשות ביותר. "כל עוד אין משבר כלל עולמי, אין מגמה שלילית ביחסי המסחר. אבל אם המדינות יחזרו ליחסים שהיו ביניהן פעם - זה עשוי להוביל את המסחר לרמות שלא היינו בהן מעולם. הפוטנציאל הכלכלי הוא אדיר".