סדר בהוצאות והטבות מס: עצמאים? כך תעשו סדר פיננסי לקראת 2022

סדר בחסכונות, עדכון ביטוחים ובחינת מצב העסק: 10 דברים שכדאי לעצמאים לעשות בסוף שנת 2021

סדר פיננסי / צילום: Shutterstock
סדר פיננסי / צילום: Shutterstock

סוף שנת 2021 זו הזדמנות להתכונן לשנה הבאה - 2022 צפויה להביא עימה שלל תנודות בשווקים, וריאנטים חדשים ועניין רב, אז כדאי מאוד להגיע אליה מוכנים.

בדקו מי חייב לכם כסף

במהלך השנה ותחת עומס העבודה, לעתים בעלי עסקים לא עוקבים באופן צמוד אחר הגביה, בייחוד אם קיימים לקוחות שגם הם עצמם עסקים שנקלעו לקשיים כלכליים, ומבקשים דחייה. כעת הגיעה העת לבדוק את החובות לעסק, ולהעריך האם יהיה ניתן לגבות אותם או לא. אם כן, פעלו לגבייה שלהם. אבל גם אם לא, נקטו בפעולות כדי להראות שניתם לגבות את החובות. מדוע? ניתן לעתים, בכפוף לכללים הקבועים בחוק, להכיר בחובות שלא ניתן לגבות אותם על אף שנעשו מאמצים לגבות אותם, כחוב אבוד, כלומר כהפסד לעסק, דבר שיקטין את ההכנסה החייבת במס.

חדשו את הציוד הישן

בחנו את העסק שלכם: האם יש ציוד שהתבלה? שיש צורך לחדש? האם יש לכם תקציבים לא מנוצלים השנה? בדקו האם כדאי לחדש בשנת המס הנוכחית, ולהגדיל את הוצאות העסק - מה שישפיע על הרווח למס, או האם כדאי לחכות עם ההוצאה לשנה הבאה.

צללו למספרים והסיקו מסקנות

כדאי לנצל את סוף שנת המס להתבוננות רחבה יותר על העסק. הרבה פעמים מכוח ההתפתחות הטבעית של העסק, חשבנו שנמכור מוצרים מסוימים, גילנו שהדרישה היא קצת שונה, וזרמנו עם השוק. זה הזמן לבחון: האם המוצרים שלנו עונים על הצרכים של הלקוחות, האם גילינו צרכים חדשים שיהוו בסיס להתפתחות עסקית? האם התמחור שלנו תואם להוצאות? האם הוא משאיר את שולי הרווח להם ציפינו? איך נראה התזרים שלנו? האם יש לנו תקופות חלשות שלא צפינו בעבר וכדאי להתכונן אליהן בשנה הבאה? המספרים של העסק יכולים ללמד אותנו הרבה מאוד דברים - הגיע הזמן לצלול לתוכם.

עשו סדר בהוצאות

סוף שנה זה זמן טוב לעשות ריענון וסדר בהוצאות של העסק: גם לדאוג לריכוז ההוצאות המוכרות לצורכי מס עבור רואה החשבון, וגם לראות אם אכן אתם עובדים עם הספק הזול ביותר והמתאים לכם ביותר, או שהגיעה העת לחפש ספק אחר. על מנת להקל על הסדר בשנה הבאה - תוכלו לפתוח קבוצת ואטסאפ ולצלם בה כל קבלה על שירות שהוצא לצורכי העסק. בסוף השנה - אפשר להעביר הכול במרוכז לרואה החשבון.

דייקו את הפנסיה והביטוחים

ישנה אמונה שעצמאים מפקידים לפנסיה בסוף שנה. אך למעשה, משום שהחיסכון הפנסיוני שלכם כולל בתוכו גם ביטוח אובדן כושר עבודה וגם ביטוח חיים, יש להפקיד לפנסיה באופן שוטף מדי חודש כדי לשמור על רצף ביטוחי. בסוף השנה, עברו על התיק, דעו כמה כסף צפוי לכם בפרישה, והבינו את המשמעות לגבי רמת החיים שתוכלו להרשות לעצמכם. בהתאם, תכננו את החסכונות וההשקעות האחרים לעתיד. באותה הזדמנות, עשו מעבר על התיק הביטוחי שלכם ובדקו שהוא מתאים לכם: אין ביטוחים כפולים, אין הנחות שהסתיימו, אין פוליסות שהעלות שלהן גבוהה והתועלת מועטה.

עשו סדר בתיק ההשקעות

כאשר אתם עושים סדר בחסכונות ובהשקעות, נסו לחשוב בצורה יותר מקיפה על האסטרטגיה הנכונה לכם: האם רמת הסיכון מתאימה לכם בכל מכשירי החיסכון, האם התפיסה שלכם לגבי הצפי בשווקים השתנתה. סוף שנת המס 2021 מתאפיינת בירידות בשווקים ובירידות בשוק הקריפטו. אם יש לכם השקעות הון שצברו הפסדים והן אינן מתאימות יותר לאסטרטגיה שלכם, כדאי לבדוק האם שווה לממש את ההשקעה בהפסד, ולהשתמש בהפסד כמגן מס שמקזז רווחים מהשקעות הון אחרות שאותן ממשתם ברווח.