להשתחרר מהפרפקציוניזם: לפעול מרצון לנצח, ולא מפחד להפסיד

כשהישגיות והצבת רף גבוה הופכים לפרפקציוניזם מסרס • נטע ריבקין מסבירה מה מנהלים יכולים ללמוד מספורטאים על חוסן מנטלי וביקורת עצמית בונה

לפעול מרצון לנצח ולא מפחד להפסיד / צילום: גלובס
לפעול מרצון לנצח ולא מפחד להפסיד / צילום: גלובס

קיים גבול דק מאוד בין הנטייה  להיות הישגיים לבין הסתכלות פרפקציוניסטית, שלפיה רק כשאנחנו מגיעים לכדי שלימות בביצועים, אנו ראויים להערכה, וכל דבר שהוא טיפה פחות מזה שווה לאפס. השאיפה היא להתמקם הכי גבוה שניתן על רף ההישגיות, ממש מילימטר לפני שמתחיל רף הפרפקציוניזם.

הסטנדרטים הגבוהים שקיימים אצל כל אדם הישגי, או פרפקציוניסט, הם אלו שדוחפים אותו לקצה גבול היכולת שלו מדי יום, אבל הבעיה מתחילה כאשר איננו משיגים את מבוקשנו: הביקורת הקשה והמחשבות השליליות אותן אנו מאפשרים לעצמנו לחוות, שיכולות להגיע עד כדי הרס עצמי. 

ככל שנציב לעצמנו רף גבוה יותר, כך המשברים שנחווה בדרך יהיו רבים ומורכבים יותר, וכך גם היכולת שלנו להיות פחות קשים עם עצמנו נעשית קריטית יותר עבור ההצלחה. ביום שנצליח לקבל ולהעריך את עצמינו באותה המידה אחרי ביצוע אקזיט, קידום בעבודה, משבר ענק או הפסד בתחרות, נדע שהשתחררנו מהנטייה ההרסנית לשלמות. השאיפה לשלימות היא מצוינת לכשעצמה ומקדמת אותנו, אבל רק כל עוד אנו תופסים את עצמנו כאלופים מעצם היותנו, ללא תלות בהישגים ובתוצאות.

כספורטאית אולימפית התמודדתי עם אינספור משברים, פציעות ותחרויות לא מוצלחות, ורק על ידי קבלת המצב והרצון לשפר אותו הצלחתי לטפס בחזרה לפסגה. ביום שנדע איך לא להגדיר את עצמנו לפי תגובות הסביבה, לפעול מתוך הרצון לנצח, ולא מתוך הפחד להפסיד, נדע שניצחנו בקרב החשוב בחיינו - הקרב הפנימי.

אז מה עושים?

מעגל ההשפעה ומעגל הדאגה - למדו להתנתק מסיטואציות שאינן בשליטתכם. חלקו את האירועים בחייכם למה שנמצא בשליטתכם ומה שלא, ודאגו לנתב את מלוא האנרגיה שלכם אך ורק למקומות שיש לכם היכולת לשנות ולהשפיע. אחרת מתקיימת האמרה העממית "פול גז בניוטרל".

שלמות ולא מושלמות - הציפייה למושלם היא אשליה אינסופית, המכניסה אותנו לתסכול בכל פעם שאיננו עומדים ביעדים. לעומת זאת השאיפה להיות אדם שלם, המקבל את סך חלקיו, כולל החולשות והפגמים, מאפשרת לנו  להיות הגרסה הטובה ביותר של עצמינו.

הזכות לטעות - כאשר אנו פועלים מתוך האמונה כי אסור לנו לטעות, אנו פועלים מתוך פחד - הפחד מכישלון, וכאשר אנו פועלים מתוך הנחה כי יתכן שנפסיד בדרך אבל נעשה כל שביכולתינו למען הניצחון, אנו פועלים מתוך הרצון שלנו להצליח, מה שיגרום לנו לפעול ממקום נינוח ובטוח.

ביקורת עצמית בונה - על מנת להשתפר חשוב לעשות בדק בית ולהבין היכן טעינו וכיצד נוכל להיות טובים יותר בפעם הבאה, אולם חשוב להקפיד על ביקורת עצמית בונה ולבחור שפה, ניסוח ומילים לטובת השיח הפנימי בקפידה. למילים ישנה השפעה ישירה על הרגשות והתחושות שלנו. 

בשיח העסקי של היום מדברים הרבה על המילים "חמלה" ו"אנושיות" כערכים מרכזיים בתרבות הארגונית. כדאי לזכור את המילים הללו גם כאשר אנו מנהלים את עצמנו.

נטע ריבקין היא ספורטאית אולימפית, מרצה, יועצת ומאמנת לפיתוח חוסן מנטלי