"מסע מדהים": כך נפרדו עובדי מיטרוניקס מהמנכ"ל שהזניק את המניה ב-830%

איל טריבר מסכם קדנציה בת שש שנים כמנכ"ל יצרנית הרובוטים לניקוי בריכות מקיבוץ יזרעאל, כשהיא נסחרת בשווי שיא של כ-9 מיליארד שקל • מאז שנכנס לתפקיד גדלו הכנסות מיטרוניקס בכ-150% והרווח הנקי צמח ב-185% • יקבל תגמולי פרישה בסך כמיליון שקל

איל טריבר, מנכ''ל מיטרוניקס הפורש / צילום: יח''צ
איל טריבר, מנכ''ל מיטרוניקס הפורש / צילום: יח''צ

בחודש מאי האחרון הודיע איל טריבר, מנכ"ל יצרנית הרובוטים לניקוי בריכות שחייה מיטרוניקס , על פרישתו הצפויה מהחברה: "לאחר תהליך פנימי אישי ארוך קיבלתי את ההחלטה לסיים את תפקידי כמנכ"ל. מדובר בתהליך לא פשוט והחלטה קשה לסיים תקופה של 13 שנים, מהן שש שנים כמנכ"ל. זו חברה שאני אוהב ומחובר אליה בכל נימי נפשי. בהסתכלות על מסע החברה והמסע האישי שלי בתקופה זו, אני חש גאווה עצומה מהתפתחות החברה וההישגים שהגענו אליהם בבנייה, פיתוח היכולות והמיצוב של מיטרוניקס בשוק".

טריבר אכן הוביל את החברה מקיבוץ יזרעאל לצמיחה יוצאת דופן, ומיטרוניקס, כמו גם עובדיה, יודעים לפרגן למנכ"ל הפורש. אחרי פרידה מרגשת מעובדי החברה, שליוו אותו במחיאות כפיים וחיבוקים חמים בעוזבו את המשרדים לפני כשבועיים, מבקשת החברה כעת להעניק לטריבר תגמולים בהיקף של יותר מ-1 מיליון שקל הקשורים לפרישתו, שיובילו את עלות העסקתו השנתית לכ-3.5 מיליון שקל.

התשלומים שמבקשת מיטרוניקס להעניק לטריבר כוללים מענק פרישה של שש משכורות, הודעה מוקדמת בת שישה חודשים וכן מענק חד-פעמי של 3 משכורות "בגין רכישת חברה בת בגרמניה וביצוע פרויקטים מיוחדים".

בזימון אסיפת בעלי המניות המתוכננת לחודש הבא, אשר תתבקש לאשר את התגמולים לטריבר, במיטרוניקס מציינים, כי הללו "משקפים את תרומתו הרבה להתפתחות החברה בשנים שבהן כיהן כמנכ"ל, ובפרט בתקופת הקורונה המאתגרת, כשהוא מתרגם אתגרים ניהוליים להצלחה עסקית יוצאת מן הכלל".

עוד מציינת מיטרוניקס בזימון האסיפה שפורסם כעת בקשר לטריבר, כי "בשנות כהונתו כמנכ"ל החברה, עסקי החברה צמחו באופן עקבי והיא ביססה תחת ניהולו את מעמדה המוביל בשוק מנקי הבריכות הפרטיות העולמי. בתוך כך חלה התפתחות יוצאת דופן בפרמטרים עסקיים רבים".

 
  

הקורונה תרמה לבריכות הפרטיות בחצרות

במכתב הפרידה שלו מהעובדים, כתב להם טריבר "תודה על מסע מדהים". הנתונים מלמדים כי את אותם הדברים יכולים להגיד לו משקיעי מיטרוניקס. הוא עוזב את החברה כשהמניה נסחרת סביב רמות השיא שלה, משקפת לחברה שווי נוכחי של כ-9 מיליארד שקל. זאת כאשר התשואה המצטברת של המניה ממועד תחילת כהונתו כמנכ"ל, בספטמבר 2015, ועד סיום כהונתו בחודש שעבר, מצטברת לשיעור אדיר של כ-830%.

 
  

כבר שנים ארוכות פעילותה של מיטרוניקס נחשבת כסיפור הצלחה, וגם משבר הקורונה לא מנע ממנה מלהמשיך להציג התקדמות נאה בתוצאות הכספיות, ובמהלכו דיווחה אשתקד כי הסתגרות התושבים בבתים הביאה לעלייה בפעילות בחצרות, וכחלק מכך להפעלה מוגברת של בריכות פרטיות ובניית בריכות חדשות.

מנייתה הגיבה בהתאם, ונסקה בכ-360% מרמת השפל שנקבעה בשיא משבר הקורונה בשווקים - בחודש מרץ 2020. נוכח צמיחת הערך שלה, מיטרוניקס נכללת מאז השנה שעברה במדד הדגל של הבורסה - ת"א 35.

הנהנה העיקרי מהצפת הערך הוא בעל השליטה בחברה, קיבוץ יזרעאל, ששווי החזקותיו הנוכחי (כ-56%), עומד על כ-5 מיליארד שקל. מי שעוד נהנית מעליית ערכה, היא חברת הביטוח מגדל, עם קרוב ל-10% מההון בשווי של כ-850 מיליון שקל.

נסיקת המניה נרשמת כאמור בתמיכת התוצאות הכספיות, וגם שם מיטרוניקס לא מפסיקה להתקדם כבר שנים ארוכות. את תשעת החודשים הראשונים של 2021 סיכמה החברה עם שיפור של 30% בהכנסותיה, שהגיעו ליותר מ-1.2 מיליארד שקל, לצד טיפוס של יותר מ-40% ברווח הנקי שלה, שהגיע ל-230 מיליון שקל. בפרספקטיבה ארוכה יותר, מתחילת כהונתו של טריבר, מיטרוניקס מציגה עליה של כ-150% בהכנסותיה, שהסתכמו בין ינואר לספטמבר 2016 בכ-500 מיליון שקל, בעוד הרווח הנקי בתקופה זו צמח ב-185%, אחרי שבתשעת החודשים הראשונים של 2016 הוא עמד על כ-80 מיליון שקל.

הסמנכ"ל שרון גולדנברג יחליפו בתפקיד

פעילותה של מיטרוניקס מתרכזת בפיתוח ושיווק רובוטים לניקוי בריכות שחייה פרטיות (החלק הגדול ביותר של הכנסותיה) וציבוריות, וכן בפיתוח ושיווק כיסויים אוטומטיים לבריכות, אמצעים להגנת המשתמשים בבריכה מטביעה ומוצרים נלווים נוספים.

טריבר (56), יליד קיבוץ בית אלפא (הנמצא לא רחוק מקיבוץ יזרעאל), מתגורר כיום בישוב הקהילתי שמשית, שגם הוא ממוקם באותו האזור. הוא בעל תואר ראשון בהנדסה חקלאית מהאוניברסיטה העברית. אחרי כהונה כסמנכ"ל מכירות ושיווק של מיטרוניקס, הוא החליף בתפקיד המנכ"ל את יובל בארי שב-2015 החליט לפרוש אחרי שבע שנים בתפקיד, תקופה שגם בה הציגה החברה התקדמות משמעותית בהיקפי פעילותה וברווחיה.

עם התגמולים הנוכחיים שמבקשת מיטרוניקס להעניק לו בגין פרישתו, צפוי טריבר לסכם את כהונתו כמנכ"ל עם תגמולים בעלות מצרפית של כ-12 מיליון שקל עבור כהונה של כ-6 שנים.

מוצרים של חברת מיטרוניקס / צילום: שגיא מורן
 מוצרים של חברת מיטרוניקס / צילום: שגיא מורן

עוד מבקשת מיטרוניקס מבעלי המניות, כפי שעולה מזימון האסיפה שפרסמה החברה, לאשר את תנאי העסקתו של שרון גולדנברג (48), המחליף של טריבר שבשנה שעברה מונה לסמנכ"ל החטיבה העסקית ולפני כן שימש כסמנכ"ל שיווק ומכירות במיטרוניקס.

בתפקידו כמנכ"ל מבקשת החברה לאשר לגולדנברג שכר יסוד חודשי של 85 אלף שקל, תנאים נלווים ומענקים בהתאם למדיניות התגמול של החברה, ומעריכה את עלות העסקתו השנתית בכ-2.3 מיליון שקל. ב-2020 עלות העסקתו בתפקיד הקודם עמדה על 1.3 מיליון שקל.

הכדאיות הכלכלית של שירותי קיבוץ יזרעאל

באסיפה המתוכננת ידונו בעלי המניות במיטרוניקס גם בעדכון הסכם כוח האדם עם בעל השליטה בחברה, קיבוץ יזרעאל, שלפי החברה מרבית תנאיו "נותרו ללא שינוי, למעט דרך חישוב התעריף לשעת עבודה ואופציה הדדית לסיום ההסכם בתום שנה מחידושו, מכל סיבה שהיא".

קיבוץ יזרעאל מספק למיטרוניקס שירותי כוח אדם בהיקף של פחות מ-40 משרות, וכן הוא מספק לה שירותי עבודה זמניים. מספר עובדי הקיבוץ מהווה כ-6% מכלל עובדיה הקבועים של מיטרוניקס, המונים קצת יותר מ-600. במיטרוניקס מציינים, כי ההתקשרות בין הצדדים היא "בעלת כדאיות כלכלית לחברה ועולה בקנה אחד עם טובת החברה".

היקף העסקאות של מיטרוניקס עם קיבוץ יזרעאל ב-2020 הגיע ליותר מ-23 מיליון שקל, כ-15 מיליון שקל מתוכם שירותי עבודה ודמי ניהול.