הצוללת | פודקאסט

מפרץ היהלומים: האם ההסכם בין ישראל לקטאר הוא רק ההתחלה

בחודש שעבר, כמעט מתחת לרדאר, ישראל חתמה על הסכם מסחרי בינלאומי עם מדינה מפתיעה: קטאר • מסתבר שהנסיכות, שנחשבת ל"ילדה הרעה" של המפרץ הערבי, היתה זקוקה לאישור ישראל כדי להיכנס לתחום הנוצץ של סחר ביהלומים • איך בכלל עובד תחום הסחר ביהלומים, מה קטאר רוצה, איך זה קשור למונדיאל שייערך בשנה הבאה, והאם יש כאן סימן לעוד הסכמים בדרך? • האזינו

דוחא, בירת קטאר / צילום: Shutterstock, Gordon Bell
דוחא, בירת קטאר / צילום: Shutterstock, Gordon Bell

בתחילת חודש נובמבר, בלי יותר מדי רעש וצלצולים, נחתם הסכם מסחרי בינלאומי בין ישראל למדינה מפתיעה: קטאר. הנסיכות שנחשבת ל"ילדה הרעה" של המפרץ הערבי, והתנגדה להסכמי אברהם, חתמה על הסכם מסחרי רשמי מול ישראל בתחום הסחר היהלומים.

ענף היהלומים הוא ענף שבו לישראל יש לא מעט השפעה. אבל להסכם הזה עשויות להיות משמעויות מרחיקות לכת שחורגות הרבה מעבר ליהלומים. והוא עשוי ללמד על כך שקטאר היא אחת המדינות הבאות בתור לחתום על הסכמים כלכליים ואזרחים עם ישראל, בדרך לנורמאליזציה של היחסים בין המדינות.

איך עובד עולם הסחר ביהלומים? מדוע קטאר היתה צריכה את אישורה של ישראל כדי לפעול בתחום? ומה הקשר למונדיאל שייערך בחורף הבא בקטאר? על כל אלה בפרק חדש של פודקאסט הצוללת של גלובס. אורי פסובסקי בשיחה עם דני זקן, כתב ופרשן "גלובס" שחשף את ההסכם עם קטאר.