מחיר התחלתי של 148 אלף שקל: בדקנו את יונדאי אלנטרה ההיברידית החדשה

היורשת של "איוניק" רבת המכר בפלח המשפחתיות ההיברידיות מציעה עיצוב עדכני ונאה, ומערכת הנעה סופר-חסכונית • אבל עם המחיר שטיפס בעקבות עליית מס הקנייה מחכה לה משוכה שיווקית לא קטנה

יונדאי אלנטרה הייבריד 2022 / צילום: יח''צ
יונדאי אלנטרה הייבריד 2022 / צילום: יח''צ

בשנים האחרונות התרחש בפלח ההיברידיות בישראל "נס פיסקאלי". לפני כשלוש שנים פרסמה רשות המיסים מתווה חדש להקטנת הטבות המס על מכוניות היברידיות, שבמסגרתו עלה מס הקנייה עליהן בין 2019 ל-2021 בשיעור של 20%. הניסיון מלמד, שהעלאה כה חדה במס הקנייה על פלח כזה או אחר בשוק הרכב הישראלי היא מתכון בדוק לחיסולו או לפחות לצמצום הביקוש בו. אבל באורח פלא המכירות בפלח נותרו יציבות לחלוטין והמשיכו לתפוס כ-21% מכלל המכירות בשור כאשר השנה הן אף עלו.

איך קרה הנס? אחד ההסברים הוא, שהרווחיות בפלח הזה הייתה מלכתחילה גבוהה מאד והמשווקים העדיפו לוותר על חלק מהרווח לטובת שימור מכירות. אחרים מסבירים זאת בהתחזקות שער השקל, שהגנה על המחירים מפני עליה חדה. אבל נראה שהסיבה העיקרית היא, שהלקוחות בישראל פשוט התרגלו ליתרונות, שטמונים במכוניות ההיברידיות ובראשם החיסכון המרשים בדלק.

הנאמנות של הלקוחות להיברידיות תעמוד שוב למבחן בתחילת 2022 כאשר הטבת מס הקניה על היברידיות תבוטל כליל והמיסוי עליהן ישתווה לזה של מכוניות בנזין רגילות. הפעם נראה, שגם השקל החזק לא ימתן את העליות ובתוך שבועות בודדים יעלו רוב המכוניות הללו לדרגת מחיר חדשה.

אחת הראשונות שמסמנות את הגל המתקרב היא יונדאי אלנטרה הייבריד החדשה, שתוכננה במקור עבור השוק הצפון אמריקאי ומחליפה את יונדאי איוניק הייבריד, המכוניות הנמכרת ביותר בפלח ההיברידי בישראל.

השראה עיצובית מהונדה

חיצונית האלנטרה החדשה מכוונת גבוה יותר מהאיוניק היוצאת עם עיצוב ספורט-סדאן מתוחכם, ששואב לא מעט השראה מהעיצוב של הונדה סיביק, היריבה העיקרית שלה בשוק הצפון אמריקאי. לאלנטרה יש חרטום שמשתפל מטה בחדות לעבר גריל ענק ומוחצן, פרופיל צד רחב ונמוך יחסית עם קפלי מתכת מתוחכמים לאורכו וגג שנמתח בקו רציף עד לשמשה האחורית ומסתיים בזנב ספורטיבי עם מעין "ספויילר" מובנה. ביחד עם חישוקים גדולים זו מכונית עם נוכחות הרבה יותר מוחצנת משל האיוניק השקטה. בצבעים נכונים, דוגמת "אפור בטון" אופנתי, היא בהחלט תקבל לא מעט תשומת לב אם כי אנחנו היינו מוותרים על חישוקי הסגסוגת המבריקים, שממש מזמינים שריטות.

 
  

תא הנוסעים מציב את הנהג והנוסעים די קרוב לכביש למרות, שהכניסה והיציאה עדיין נוחות יחסית. מערך הפיקוד מנסה לשלב בין העולם החדש והישן: בדגם הבכיר בו נסענו יש לוח מחוונים דיגיטלי רב-תכליתי, שמציג גרפיקה מתוחכמת ונאה בנוסח הסונטה. לא נפקד גם מקומו של מסך מולטימדיה גדול אם כי הוא דל למדי בתפריטים ובצבעים ביחס לחלק מהמתחרים.

מנגד הנדסת האנוש מתוכננת על פי העדפותיהם של הנהגים האמריקאים השמרנים וכוללת לא מעט מתגים פיזיים לשליטה בפונקציות של מערכת הקול ומערכת האקלים, ומוט הילוכים "מסורתי" להבדיל מממתגי החלפת ההילוכים שמופיעים לאחרונה בדגמים האירופאים של יונדאי.

רכב ציים תכליתי 

מרחב הפנים מרגיש גדול ואוורירי תודות לבסיס הגלגלים הארוך ותכנון חכם של המושבים האחוריים מספק מרחב ראש וכתפיים סביר ומרחב ברכיים מצוין גם לשניים-שלושה מבוגרים. תא המטען רחב ועמוק אם כי יהיו נהגים, שיתגעגעו לשימושיות הנוספת של הדלת החמישית באיוניק היוצאת.

רמת האבזור מכובדת ומקיפה גם בגרסת הבסיס וכוללת בין השאר שלל מערכות בטיחות אקטיביות, התנעה ללא מפתח ועוד. ורמת הרכבה טובה מאד כפי שלמדנו לצפות מהיצרן הקוריאני אבל התחושה הכללית היא עדיין של רכב ציים תכליתי ללא ערך מוסף חזותי חדשני, שניתן לצפות לקבל ברמת המחיר הזו.

מערכת ההנעה ההיברידית המוכרת והמוכחת של האיוניק (ושל הנירו) היגרה לאלנטרה כמעט ללא שינוי והיא משלבת מנוע 1.6 ליטר בנזין עם מנוע חשמלי וסוללת ליתיום. גם ההספק הכולל נותר 140 כ"ס והכוח עובר לגלגלים דרך אותה תיבה כפולת מצמדים מוכרת בת 6 מהירויות. ברירת המחדל של המנוע הזה היא שיוט חשמלי חרישי ורגוע אם כי מי, שיכביד את רגלו על דוושת התאוצה לצורך האצה בעלייה למשל, ייענה בתגובה בצליל די בולט ומחוספס של מנוע בנזין נטול טורבו, שמטפס לסל"ד גבוה.

במצב התכנות הספורטיבי המכונית מעבירה תחושה של כוח זמין ונמרץ יותר מכפי שמעיד נתון תאוצה לא מרשים במיוחד של 10.8 שניות מאפס ל-100. העברת ההילוכים חלקה ונעימה ואנחנו עדיין מעדיפים את התיבה של יונדאי על פני התיבות הרציפות למיניהן.

מצטיינת בחיסכון בדלק

רוב הלקוחות בפלח ההיברידיות שמים את החיסכון בדלק במקום גבוה בסדר העדיפויות וכאן האלנטרה מצטיינת. אמנם הנתון הרשמי של 22 ק"מ לליטר הוא תיאורטי אבל אין בעיה להשיג 18 ק"מ לליטר בנהיגה ישראלית טיפוסית ונהגים קלי רגל יוכלו לצמצם את הביקור בתחנת הדלק לאחת לכ-750-800 ק"מ.

בתחום הדינמי רף הציפיות שלנו ממשפחתית קוריאנית שמתוכננת עבור השוק האמריקאי לא היה גבוה. אבל הופתענו לטובה. השילוב של בסיס גלגלים ארוך, מרכז כובד נמוך יחסית, מפסק גלגלים רחב וצמיגים איכותיים מעניק למכונית תחושה קלילה, בוגרת ובטוחה גם על כבישים מתפתלים עם אחיזת כביש גבוהה והעברות משקל נעימות. במצב ברירת המחדל ההיגוי מרגיש קליל ומעורפל מאד אבל הוא הופך מאוזן יותר במצב הספורטיבי. גם ביטול מערכות "הסיוע" להיגוי ישפר משמעותית את ההיזון החוזר.

כיול המתלים די רך, כפי שניתן לצפות מרכב שמיועד לארה"ב, אבל תנודות הגוף מרוסנות היטב והמכונית סופגת ללא תלונות מהמורות עירוניות למעט פסי הרעדה עירוניים.

בשורה התחתונה אלנטרה הייבריד החדשה היא משפחתית מודרנית נאה, מאובזרת ונעימה לנהיגה, שתמלא ללא קושי גם מטלות של רכב משפחתי, לא תתיש את הנהג בנסיעות ארוכות תחסוך לא מעט דלק לציי רכב, שנהגיהם עושים בממוצע 30-40 אלף קילומטרים בשנה.

הבעיה היא, שהיא כבר מתומחרת לפי מדרגת המס החדשה ומחירה נושק ל-150 אלף שקלים. זוהי מדרגה פסיכולוגית די גבוהה, שבה הלקוחות כבר מצפים לקבל ערך מוסף של סטטוס או שימושיות, כמו ברכבי קרוס-אובר למשל. האם היא תצליח לטפס על המדרגה הזו ולשחזר את מאסת המכירות של האיוניק? התשובה כנראה כבר תלויה בגובה ההנחות לציים ובשוק ה"אפס קילומטרים".

חלק מהמתחרות

טויוטה קורולה הייבריד

במחיר שנע בין כ-138 ל-144 אלף שקל, לפני עליית המחירים של ינואר, מציעה קורולה סדאן הייבריד נוסחה "ישראלית" קלאסית: ממדים חיצוניים מכובדים, תא נוסעים מרווח, אבזור בטיחותי מקיף וחיסכון בדלק.

טויוטה קורולה הייבריד / צילום: יח''צ
 טויוטה קורולה הייבריד / צילום: יח''צ

מערכת ההנעה ההיברידית מייצרת 122 כ"ס, רושמת צריכת דלק של מעל 20 ק"מ לליטר. רתומה לגיר רציף ומאיצה מאפס ל-100 קמ"ש ב-11 שניות

הונדה אינסייט הייבריד (יבוא מקביל)

במחיר שמתחיל ב-160 אלף שקל מציע ערוץ הייבוא המקביל את הונדה "אינסייט" ההיברידית, בת הדודה המתוחכמת של הסיביק. יש לה עיצוב אווירודינמי מתקדם, ממדים חיצוניים שדומים לאלנטרה ותא נוסעים עתיר טכנולוגיות.

הונדה אינסייט הייבריד (יבוא מקביל) / צילום: יח''צ
 הונדה אינסייט הייבריד (יבוא מקביל) / צילום: יח''צ

ההנעה ההיברידית כוללת מנוע בנזין, שמשמש כגנרטור להטענת הסוללה. ההספק הכולל 151 כ"ס והתאוצה ל- אורכת 7.5 שניות 100.

קיה NIRO 2022

הדור החדש של קיה נירו, האחות-היריבה של יונדאי איוניק, יגיע אלינו באמצע השנה הבאה. המפרטים המלאים טרם פורסמו אולם הרכב צמח בממדים החיצוניים והפנימיים ומציע תא נוסעים שמכוון למחוזות הפרמיום עם עיצוב מתקדם, ומערך פיקוד דיגיטלי לחלוטין.

קיה NIRO 2022 / צילום: יח''צ
 קיה NIRO 2022 / צילום: יח''צ

מערכת ההנעה ההיברידית לא תעבור שינויים משמעותיים ותהיה דומה לזו של אלנטרה.