אינפלציה | פרשנות

האינפלציה בארה"ב בשיא שלא נראה מאז רייגן: כיצד צפוי להגיב הפד ולמה השווקים הגיבו בעליות?

האינפלציה בארה"ב עלתה בקצב הגבוה מאז 1982 אבל לא חרגו מהציפיות ומלבד ביידן, בשוק ההון אהבו את זה • ייתכן שהשבוע תתקבל תמונה ברורה יותר לגבי כוונת הפד לזרז את הנסיגה מהתמיכה בשווקים

נתוני האינפלציה בארה''ב ברמה הגבוהה מאז 1982 / צילום: Shutterstock
נתוני האינפלציה בארה''ב ברמה הגבוהה מאז 1982 / צילום: Shutterstock

ביום שישי האחרון התפרסמו נתוני האינפלציה בארה"ב, כשגולת הכותרת מהנתונים היתה שהאינפלציה עלתה בקצב הגבוה ביותר זה 39 שנה - אבל יכול היה להיות הרבה יותר גרוע.

מדד המחירים לצרכן האמריקאי בנובמבר עלה ב-0.8% והשלים עלייה שנתית של 6.8%, אך זה לא הפריע לשוק המניות לחמם מנועים ולטפס לקראת ראלי סוף שנה. הסיבה שהנתונים התקבלו בסלחנות, לפחות בשוק המניות האמריקאי, נובעת מהעובדה כי אינפלציית הליבה אמנם גבוהה אך לא היו הפתעות בנתוני נובמבר שעמדו בתחזיות המוקדמות.

שיעור האינפלציה מטריד לא רק את כלכלני הבנק המרכזי אלא גם פוליטיקאים, ובעיקר את נשיא ארה"ב הצועד לקראת בחירות אמצע הקדנציה בסתיו הבא. לשמחתו של ג'ו ביידן - שמאבד נקודות בקרב הציבור ככל שעולה האינפלציה - נתוני נובמבר אמנם היו גבוהים אך כאמור לא הפתיעו לרעה.

ביידן מרכך את הביקורת הציבורית

לפני פרסום הנתונים ביידן אמר כי אלו לא צפויים לכלול את הירידה במחירי האנרגיה שנרשמה לאחרונה, מה שהעלה סברה כי ביידן מנסה למתן את המכה שתבוא. אבל החששות התבדו וביידן הגדיל לעשות כשבניסיון להמשיך לרכך את הביקורת הציבורית על עליות המחירים אמר שהאינפלציה כעת בשיאה כך שלמעשה היא בת חלוף. רוצה לומר, כי קצב עליית המחירים הגיע לשיאו, ולא רק ביידן חושב כך. סקר שערך דויטשה בנק בשאלה מה יהיה שיעור האינפלציה ב-2022 הצביע על ממוצע של 3.8% בקרב הכלכלנים שנשאלו.

השווקים הגיבו בחיוב לנתונים כאשר מדדי המניות עלו בעוד שתשואות האג"ח הממשלתיות ירדו. מדוע השוק חיבק את הנתונים למרות שיעור האינפלציה הגבוה? האינפלציה אמנם עלתה אך לא מעבר למה שחשבו וזה הספיק לתחזיות הריבית בארה"ב לדחות את תמחור העלאה הצפויה בשנה הבאה. שוק המניות, ומי שממונף בפרט, יכל לנשום לרווחה לעת עתה, לפחות עד פגישת הפד השבוע (15 בדצמבר), אז ידונו חברי ועדת השוק הפתוח על זירוז צמצום תוכנית הרכישות אג"ח (טייפרינג).

העלאת ריבית תחנוק את הביקושים?

6.8% זה מספר גבוה לאין שיעור. אבל למרות ה"בזוקה הפיננסית" שסיפקו הבנקים המרכזיים לשווקים הפיננסים בעשור החולף, כלכלנים מעריכים שהאינפלציה שהרימה ראש לאחרונה מונעת בעיקר בשל שיבושים בצד ההיצע נוכח קשיי האספקה בשרשרת העולמית מאז משבר הקורונה. העלאה של הריבית כצעד מרסן אינפלציה, מהלך שחלק מהמדינות כבר נקטו, עלול לחנוק את הביקושים ואת ההתאוששות הכלכלית ולגרור מיתון.

לכן, בשוק המניות אהבו את זה שהנתונים לא חרגו מהתחזיות ונחלש הלחץ על הפד להעלות את הריבית, כך שלעת עתה נרגעו החששות של המשקיעים מטעות במדיניות של הבנק המרכזי.

בהתחשב בעובדה שהריבית ברמה נמוכה מאד, תשואות האג"ח נמוכות בהתאם וצפויות להישאר נמוכות, ומי רוצה להשקיע באג"ח ל-10 שנים בתשואה של 1.4% בזמן שהאינפלציה ברמה של 6.8%?

כשאין אלטרנטיבה ראויה נראה כי שוק המניות צפוי להמשיך ליהנות מהעליות, אך מבלי לשים לב נרשמה לאחרונה ירידה של עשרות אחוזים במניות הקטנות כשאת הראלי מובילות הביג 5 - מניות הטכנולוגיה הגדולות.

לפני שסוללים את הדרך לראלי סוף שנה בשוק המניות, צריך לחכות להודעת הריבית של הפד השבוע. אחרי שיו"ר הפד ג'רום פאוול הפתיע כשהכיר בכך שהאינפלציה כאן כדי להישאר וקרא לזנוח את המונח טרנזיטורי (זמני), צריך לראות אם בהודעה השבוע הוא יהיה ניצי עוד יותר והפד ייקח את ההצהרות צעד אחד קדימה ויזרז את צמצום תוכנית רכישות האג"ח. הצהרה שכזו עשויה לקרב את העלאה של הריבית, ולמרות שזו עדיין תישאר נמוכה ברמה היסטורית, עבור הגופים הממונפים שתדלקו את העליות בשווקים בעשור החולף תהיה זו בשורה פחות נעימה.