בחסות הקורונה: העובדים צפויים לקחת נתח גדול יותר מהעוגה הכלכלית

מאזן הכוח משתנה: הכוח שהיה בעבר בידיים של המעסיקים עובר לעובדים, אך הדרך עוד ארוכה

פועלי בניין אמריקאים / צילום: Associated Press, Steve Helber
פועלי בניין אמריקאים / צילום: Associated Press, Steve Helber

זה עשוי להיות רגעם של הפועלים - הנקודה בה עובדים מתחילים לקבל חתיכה גדולה יותר מעוגת הכלכלה, ומותירים את המעסיקים והמשקיעים עם מעט פחות. אבל מוכנות הפדרל ריזרב לתת לזה לקרות עדיין לא הועמדה למבחן.

משרד התעסוקה האמריקאי דיווח ביום רביעי שביום האחרון של אוקטובר, היו 11 מיליון משרות פנויות בארה"ב, בהתאמה לעונה, לעומת 10.6 מיליון משרות חודש קודם לכן. הנתונים האלה מקבילים לנתון שיא של 1.7 משרות פניות לכל אדם מובטל במדינה. מספר המשרות הפנויות היה גם הרבה יותר גדול מ־6.5 מיליון עובדים חדשים שהחלו לעבוד בחודש הזה, וזה העלה את היחס בין המשרות הפנויות לבין מספר המועסקים החדשים - נתון המודד עד כמה קשה למצוא עובדים - לשיא חדש.

הקושי של המעסיקים במציאת עובדים הוא במידה רבה תוצאה של המגפה, וככל שהמגפה דועכת כך ייכנסו בחזרה לשוק התעסוקה יותר אנשים. עדיין, נראה שהדינמיקה של עולם העבודה השתנתה לצמיתות מבחינות מסוימות.

הבייבי בומרס יוצאים משוק העבודה

משבר הקורונה גרם לאנשים רבים מדור הבייבי בום לצאת מכוח העבודה, ורבים מהם כנראה לא יחזרו. העיכובים בשרשראות האספקה שהמגפה יצרה, גרמו לחברות לחשוש יותר מהסתמכות על ייצור במדינות זרות וזה עוד גורם, שעשוי להגביר את הביקוש לעובדים בתוך ארה"ב.

ייתכן שהמשבר נתן לעובדים רבים תחושה מחוזקת של ערך עצמי, ויחד עם זה כוח מינוף רב יותר מול המעסיקים. לבסוף, במסגרת המדיניות החדשה שאימץ הפדרל ריזרב בשנה שעברה, ישנו דגש גדול יותר על הבאת הכלכלה למצב של תעסוקה מקסימלית, וסובלנות רבה יותר לאינפלציה.

כבר עתה, נראה כי ידם של עובדים הנושאים ונותנים לגבי כוחם מול מעסיקים על העליונה. ברבעון השלישי, המשכורת השבועית החציונית של עובדים במשרה מלאה הייתה גבוהה ב־6.9% לעומת מה שהייתה ברבעון הרביעי של 2019, על פי נתוני משרד התעסוקה, בעוד שההכנסות של עובדים במשרה מלאה בעשירון התחתון, על פי רף הכנסה, עלתה ב־9.2%. נראה שגם איגודי העובדים מתאמצים יותר לבלוט, בין היתר בפעולות כמו השביתה המתמשכת במפעלי קלוג, יצרנית הקורנפלקס.

המטוטלת מתחילה להתנדנד

חוקרים של מורגן סטנלי חושבים שאנחנו אולי נמצאים ברגע בו המטוטלת מתחילה להתנדנד לצד השני לטובת העובדים. בשני העשורים האחרונים, אמרו החוקרים, הפריון הכלכלי של ארה"ב גדל בקצב הרבה יותר מהיר מפיצוי העובדים, שבתיאוריה אמור לנוע אתו במקביל. התוצאה הייתה שהרבה מהרווחים של הכלכלה נצברו על ידי מעסיקים והגדילו את שולי הרווח של החברות. כעת, ייתכן שההיפך הוא הנכון, ושולי הרווחים בחברות רבות לחוצים ויהיו לחוצים בשנים הקרובות.

עם זאת, כדי שזה יקרה, המשכורות צריכות להמשיך לעלות מבלי שחברות יאזנו לגמרי את העלייה בכמות ההוצאה שלהן על ידי ייקור המוצרים. החוקרים של מורגן סטנלי מאמינים שזה יקרה, והשיכוך יגיע משולי הרווח, שיקטנו. אבל האם הפד יחכה לראות אם זה מתגשם?

כשהאינפלציה כבר כעת נמצאת הרבה מעל היעד של 2%, הבנק המרכזי עשוי לא להעז להתעלם מהסימנים של לחץ גובר על חברות בגלל עלות העובדים. זה דבר אחד לקוות שלעובדים יהיה נתח גדול יותר בעוגה הכלכלית וזה דבר אחרי לגמרי כשזה מתחיל באמת לקרות.

לעובדים עשויות להיות סיבות להתמלא תקווה, ולמשקיעים ישנן סיבות לחשוש, אבל לעת עתה ייטב לשני הצדדים אם יימנעו מלהריע או לרטון.