האם מניות של חברות ה-SPAC יישארו בשווקים בעוד 5 שנים?

שאלנו שישה מומחים את השאלה הזו • הקונצנזוס: חברות הצ'ק הפתוח עדיין יהיו כאן, אבל הן יהיו שונות

השקעות ספאק / צילום: Shutterstock
השקעות ספאק / צילום: Shutterstock

זו הייתה שנה פרועה לחברות הצ'ק הפתוח. החברות האלה, המוכרות גם כ־SPACs, הן חברות מעטפת המגייסות כסף ורושמות מניות בבורסה כשמטרתן להתמזג עם חברה פרטית.

"אפילו אם אתה מסתכל על 2021 ועל איפה ה־SPACs היו בינואר לעומת איפה היו ביוני לעומת איפה היו בסוף אוגוסט לעומת איפה הן כעת, זה כמו ארבע תקופות שונות לחלוטין, והכל בשנה אחת", אמרה קריסטי מארבין, מייסדת חברת המחקר והנתונים SPACInsider.

איפה יהיו ה־SPACs בעוד חמש שנים?

ביקשנו מכמה מומחים להציץ אל העתיד. הנה קטעים ערוכים מתוך התחזיות שלהם:

מיתוג מחדש

"אנחנו עדיין בשלב מאוד מוקדם של פיתוח מעמד הנכסים הזה. הן יהיו יותר מקצועיות, את נותני החסות באיכות נמוכה יסלקו מהתמונה, ויהיו רק נותני חסות חוזרים, למשל חברות מצליחות שמקימות 6 חברות SPAC בשנה. אם נסתכל על זה בהשוואה לשוק ניירות הערך, בשנות ה־80, הם נראו כמו הברברים בשער והיו נתונים לביקורת רבה. כולם חשבו 'אה, רכישות ממונפות הן רעות, הם משתלטים על החברות האלה, גורמים להן לפשוט רגל והם תאבי בצע'. ואז הם מיתגו עצמם מחדש כחברות הון פרטי. כיום זה המקום אליו הולכים תיקי השקעות מוסדיים כברירת מחדל. וכמה זמן זה לקח? 40 שנה? כיום הדברים כנראה ייקרו יותר מהר, אבל סביר להניח שייקח ל־SPACs יותר מעשור להפוך למיקום ברירת המחדל שת התיקים המוסדיים ולעבור את המיתוג מחדש התאגידי בסופו יוכרו לבסוף כמעמד נכסים לגיטימי ולא כילד הכאפות של התקשורת".


­ג'וליאן קלימוצ'קו, מנכ"ל Accelerated Financial Technologies

בטוח שתהיה אבולוציה

"היתרון הגדול ביותר של חברות ה־SPAC הוא יכולתן להתפתח. הן כל הזמן משכללות את התנאים, על מנת להגיע לשוק ולשפר את המוצר, אז אני חושב בשאתה הולך לראות את מבנה ה־SPACs מבשיל בשנים הקרובות. בנוסף, היכולת הזו להתפתח משמעותה שמוצר של SPAC בעתיד שלוקח את המאפיינים הטובים ביותר של הרשמה ישירה בבורסה ושל הנפקה מסורתית וייצור מעין בן כלאיים דרוויניסטי. בדרכים אחרות להיות מונפקות, אי אפשר להתפתח מהר כמו SPAC. ההנפקה המסורתית השתנתה מעט מאוד. רק ל־SPAC באמת יש היכולת להתאים עצמו בגלל שהוא יכול להתפתח בתנאים שלו".

קריסטי מארבין, מייסדת SPACInsider

ללכוד את הטרנד

"התלהבות מהמוצר יכולה לעלות ולרדת, ויש לנו הרבה SPACs בעולם היום. כך שבעוד חמש שנים, אני לא יודע אם הולך להיות לנו בדיוק אותו מספר, בגלל שהרבה מהקבוצות שנכנסו לשוק כרגע אולי מתמודדות עם התחושה שהחסות היא לא בדיוק מה שחשבו. אני חושב שנותני החסות הסדרתיים שבאמת יכולים להוסיף ערך בהובלת חברה דרך תהליך ההנפקה - החל מגישה לשווקים ציבוריים ועד מציאת שותפי הון באותו ראש לטווח ארוך, הצטרפות לדירקטוריון וכן אספקת מומחיות תפעולית - החבר'ה האלה כנראה הולכים להמשיך שתהיה להם יוזמה מאוד מוצלחת לאורך זמן. דבר אחד באמת מעניין על SPACs זה שהם דרך מעולה להיכנס לטרנדים החמים. אם המשקיעים באמת רוצים עסקאות על מכוניות חשמליות, למשל, ה־SPACs הולכים להיות צינור יעיל להעביר את העסקאות האלה לשוק במהירות. כך שאני חושב שאתם הולכים להמשיך לראות את זה כדרך שחברות במקומות לוהטים בשוק ישתמשו בה כשהן בוחרות להירשם בבורסה".

בנג'מין קווסניק, מייסד SPAC Research

כאן להישאר

"מהי הדרך לחברות פרטיות להיות מונפקות? SPAC, כי זו דרך הניתנת להתאמה שעושה דמוקרטיזציה וביזור של המתווכים שבין מוכרי החברות הפרטיות והשוק הציבורי. אני חושב שהן כאן להישאר, גם מפרספקטיבה של משקיע כחלק מההקצאה שלהן בשוק, אבל גם מהתפריט שחברות יכולות לבחור ממנו איך להיות מונפקות כחברות ציבוריות. הימים של ללכת לבנק עם ערמות כסף ולבקש מהם לקחת אותך לרואד שואו חולפים מהעולם בגלל הטכנולוגיה הזו".

מת'יו סימפסון, שותף מנהל ב־ Wealthspring Capital

השוק יתפתח

"שוק ה־SPACs החל לעשות תיקון, לנוע למצב של שיווי משקל, שבו ההשקעות ב־ SPACs ובחירת חברות היעד תהיה מבוססת על עדויות ולא על סנטימנט. למידת השוק היא המנוע העיקרי של הגעה למצב של שיווי משקל, שבו גם המשקיעים מסננים את ה־SPACs שהם משקיעים בהן וגם נותני החסויות מסננים את חברות היעד שהם רוכשים. כמו עם כל החידושים, לוקח לשוק זמן ללמוד מה עובד ומה לא. דרך מחקר, זיהינו חלק מהגורמים הקשורים להחזרים טובים יותר לבעלי מניות ב־SPACs: 'סקין אין דה גיים' של נותני חסויות ותקופות ארוכות יותר של lock-in; נותני חסות שיש להם ניסיון בהון פרטי והון סיכון (לעומת נותני חסות שהם ידוענים); ותנאים חוזיים שמגנים על דילול הבעלות של מחזיקי המניות לאחר רכישות. כשהשוק ילמד, אני צופה שיהיו יותר SPACs עם מאפיינים כאלה המשפרים את החזרי בעלי המניות, ומספר קטן יותר של SPACs בסך הכל".

איבאנה נאומובסקה, פרופסורית עוזרת באינסיד ומחברת הספר " The SPAC Bubble Is About to Burst ".

דחיפה ליצירתיות

"הייתי מופתע עם ה־SPACs יגדלו כפי שגדלו בתקופת הבועה שהייתה ב־2020 ו־2021, אבל אני גם חושב שלא סביר להניח שה־SPACs ייעלמו או אפילו יחזרו להיות תופעת שוליים. אבל הם עשויים לסגת עוד קצת. אני מקווה שהם ימשיכו לגרום לאנשים לחשוב יותר ביצירתיות על הנפקות ועל איך לבנות אותן באופן שונה. אנחנו כבר רואים את זה מתחיל. מהצד הרגולטורי, אני חושב שיש סיכוי לא רע שתהיה השוואה בטיפול הרגולטורי של התחזיות ל־SPACs לעומת הנפקות רגילות. זה מוזר שהיחס הרגולטורי ביניהן שונה".

מייקל אורלוגה, עוזר מחקר במשפטים באוניברסיטת ניו יורק ומחבר שותף של המאמר "מבט מפוכח על ה־ SPACs".