איך הקורונה השפיעה על עולמות הדייטים, הנישואים ומערכות היחסים

האתגרים של הקורונה חיזקו את הקשרים בקרב רוב הזוגות, והניעו רווקים לחפש מערכות יחסים בעלות משמעות

אהבה. המגפה חיזקה את הקשר הרומנטי בין רוב הזוגות שנבדקו / צילום: Unsplash, Alexander Sinn
אהבה. המגפה חיזקה את הקשר הרומנטי בין רוב הזוגות שנבדקו / צילום: Unsplash, Alexander Sinn

המגפה לא הייתה קלה למערכות יחסים רומנטיות. ישנה התובנה הקונבנציונלית - הרעיון שזוגות, כשהם מפוחדים ונמצאים בסגר, הסתכלו כל אחד ואחת על בני הזוג שלהם בדרכים שעוד לא עשו מעולם, ולעתים קרובות לא אהבו את מה שראו.

יש אמת מסוימת בתמונה הזו. אנשים רבים עם בעיות במערכות היחסים וקשיים גילו שאלה החמירו מאוד בזמן המגפה. נעשה יותר קשה לקבל מרחב לנשום, להתרחק אפילו לרגע קט, לחפש משאבים, לפתח אסטרטגיית יציאה. זה היה נכון במיוחד לאנשים שהיו במצבים שכללו אלימות בתוך המשפחה.

אבל הסיפור העצוב הזה מסתיר אמת הרבה יותר גדולה: רוב מערכות היחסים שגשגו בזמן המגפה, סיפקו תמיכה אמוציונלית וחומרית, והזכירו לכולנו את כוחה המרפא של האהבה. על פי מחקר שערכנו במכון קינסי באוניברסיטת אינדיאנה, כ־74% מהזוגות הנשואים שנסקרו בסוף 2020 חשו שהמגפה חיזקה את הנישואים שלהם, ו־82% אמרו שהיא גרמה להם להרגיש יותר מחויבים.

זה לא אמור להפתיע. במחקר שלי, טענתי שאחת הסיבות העיקריות לכך שבני אדם פיתחו את הנטייה ליצור קשרים רומנטיים כל כך חזקים הייתה לאפשר לנו לשלוט באי וודאות, להגיב ללא ידוע, למורכב, למסוכן ולכל דבר אחר בעולם עתיר הזדמנויות וסיכונים. עבור בני זוג במערכות יחסים, השנה האחרונה הייתה הזמן להישען אל תוך הקשר. היא הייתה המבחן האולטימטיבי.

כמובן, תמיד יש לנו מאבקים בין אישיים, ורבים מאתנו חשו מתח מוגבר בתוך הצורך להתפשר ולתקשר בזמן המגפה. אבל זו לא הייתה מכת מוות למערכת היחסים. במקום זה, זו הייתה מנה קטנה של "מה שלא הורג, מחשל". למעשה, מחקר של חוקרים מאוניברסיטת יורק בקנדה, גילה ששלושה הדברים שזוגות אמרו שעזרו לקשר שלהם לצמוח בזמן המגפה היו "גילויים בין אישיים", "להיות בחוץ/בטבע" ו"לדון/לתכנן את העתיד".

מצב הרווקים

הנושאים האלה היו שונים אצל רווקים. רווקים ורווקות התמודדו עם שאלות של חיזוק רשת התמיכה החברתית. רבים חששו לחלות, להזדקק לעזרה, לקבל גישה לחנויות ולמשאבים - וחשוב מכל, גישה לקשרים חברתיים. בני אדם הם קופי על חברתיים; הפיזיולוגיה שלנו והמוח שלנו זקוקים לקשרים חברתיים על מנת לפעול ולשגשג. אז עבור רווקים במיוחד, זה היה אתגר חברתי מסוג אחר.

כמה אנשים צפו שהחיסונים יגרמו ל"קיץ לוהט אצל המחוסנים". אבל החזרה בגדול של המין המזדמן מעולם לא קרתה. במקום זה, תרבות הסטוצים נדחקה לשוליים. בשנה האחרונה ראינו דווקא עלייה בכמות הרווקים שרוצים לבנות מערכות יחסים בעלות משמעות ולצאת לדייטים רציניים.

סקר הרווקים השנתי באמריקה שלנו שנערך בשיתוף בחברת Match גילה ש־62% מהרווקים אמרו שהם מחפשים מערכות יחסים מחויבות ויותר משמעותיות, בעוד שרק 11% יוצאים לדייטים "באופן מזדמן". בקרב צעירים הייתה סבירות גבוהה במיוחד שיאמרו שהם רוצים להיות במערכת יחסים בעוד לכל היותר כשנה: בין אנשי דור Z 81% חשו כך, בקרב מילניאלז, 76%.

המחקר מצא גם שאחד מכל ארבעה אנשים במעמד רווק קיים יחסי מין עם שותף לדירה שאין להם איתם קשר רומנטי בשנה האחרונה. ועדיין, אני חושב שאפילו זה סימן לכך שאנשים רוצים שהקשרים החברתיים הקרובים להם יגשימו גם את הצורך שלהם במערכת יחסים אינטימית. ("אה, למה מעולם לא חשבתי על השותפה שלי? אנחנו מסתדרים ונהנים זה מחברתה של זו וכבר יודעים איך לחיות ביחד".)

על מנת להכניס את הסיבה שרווקים היום שמים דגש גדול יותר על מערכות יחסים יציבות שיכולות לספק ביטחון ותמיכה להקשר הראוי, יש לציין שבשנה האחרונה רווקים השתפרו בטיפול בעצמם. מעט פחות משלושה רבעים מהרווקים אמרו ששיפרו את יכולתם לתת עדיפות לדברים החשובים בחייהם בשנה האחרונה, כולל 66% שהשתפרו בטיפול בבריאות הנפשית שלהם ו־53% שהשתפרו בטיפול בבריאותם הגופנית.

או אולי חישבו על הנתון הבא: ב־2020, 90% מהרווקים דירגו משיכה פיזית כאחת התכונות החשובות ביותר שהם רוצים בבן זוג לטווח הארוך. בתוך שנה אחת בלבד, הדירוג הזה ירד דרמטית ל־78%, בעוד שהאמון, התקשורת והפתיחות עלו לשלושת המקומות הראשונים לגבי מה שאנשים מחפשים בבן זוג. למעשה 39% מהרווקים אמרו שבגרות נפשית היא הדבר הראשון שהם רוצים יותר ממנו אצל בנות הזוג, יותר מכנות, אדיבות ויציבות פיננסית.

הדייט בווידאו

בינתיים, הטכנולוגיה שינתה באופן יסודי את הדרך שבה אנשים נפגשים ומתחברים, והמגמה הזו רק התחזקה ב־2021. העבודה מרחוק הפכה את השיחות בווידאו לנפוצות, ומבוגרים רווקים מביאים את החוויה הזו לעולם הדייטים.

השנה, על פי סקר הרווקים באמריקה שלנו, לאחד מכל ארבעה רווקים היה דייט בווידאו לפני שנפגשו עם הצד השני בחיים האמיתיים, כולל חצי מהרווקים הצעירים (51% מדור Z ו־45% מדור המילניום). כ־70% מהרווקים אמרו שהדייט בווידאו עזר להם להחליט אם הם רוצים לפגוש את האדם במציאות.

אני התחלתי להאמין שהדייטים בווידאו יהפכו למאפיין קבוע של תהליך החיזור המודרני אפילו אחרי שתסתיים המגפה. זו דרך יעילה, חסכונית וטובה לעשות "בדיקת וייב" לפני שפוגשים מישהו במציאות.

בעוד שהודעות טקסט עשויות להיראות כדרך הנפוצה לתקשורת ב־2021, עוד מוקדם להספיד את שיחות הטלפון: יותר מ־70% מהרווקים אמרו שהם מעדיפים להכיר מישהו על ידי שיחת טלפון לעומת דרך הודעות טקסט. שיחות מביכות, בין אם פנים אל פנים או דרך מכשיר, נותרו אחת הסיבות הגדולות לא להמשיך קשר, בייחוד אצל רווקים מבוגרים יותר. שיחות אותנטיות בונות ריגוש וחיבור. תקשורת טובה תמיד תהיה ה"אפרודיזיאק" החזק ביותר.

עם כל הדברים האלה יחד, אנו עדים לשינוי גדול בגישות וההתנהגויות בעולם הדייטים. הרצון באהבה ומין הוא חלק בלתי נפרד מקיומנו האנושי, אבל מחקר חדש רומז שהדרך בה אנו מוצאים ומשמרים קשרים אינטימיים השתנתה בשנה האחרונה. הרגע של הסטוצים כנראה חלף. היום הרווקים ממוקדים בחיפוש וטיפוח מערכות יחסים קרובות עם בני זוג בוגרים בטווח הארוך. המגמות האלה מייצגות איפוס של תרבות הדייטים המודרנית, ועשויה להיות להם תוצאה חיובית של יציבות וסיפוק מוגדלים ממערכות יחסים בעשורים הקרובים.

ד"ר גרסיה הוא מנהל מכון קינסי, פרופסור ללימוד מגדר באוניברסיטת אינדיאנה ויועץ מדעי לחברת Match