תוצאות מאכזבות בניסוי בחיסון לשפעת של מודרנה

חיסון ה-RNA שמודרנה מפתחת לשפעת הצליח אמנם לייצר נוגדנים, אך הם לא היו טובים יותר מאלו של החיסונים שכבר קיימים בשוק

חיסון של מודרנה / אילוסטרציה: Reuters, Dado Ruvic
חיסון של מודרנה / אילוסטרציה: Reuters, Dado Ruvic

כאשר נרשמה הצלחה של חיסוני RNA לקורונה, גם על ידי פייזר וביונטק וגם על ידי מודרנה, נפתחה האפשרות לעולם של חיסונים ותרופות מבוססי RNA. תיאורטית, ניתן לחסן כך במהירות לכל וירוס שיודעים את הרצף הגנטי שלו, וכן לחסן נגד חלבונים מסויימים על גבי תאים סרטניים, ולגרום לגוף לייצר לעצמו תרופות וחלבונים שחסרים לו. אבל הניסיון הראשון להתרחב מעבר לחיסון לקורונה, בינתיים לא עלה בהצלחה.

ביום שישי פרסמה מודרנה תוצאות מן הטיפול ב-RNA למחלת השפעת העונתית. חיסונים לשפעת היום יעילים ב-40%-60%, והיעילות הזו לא נחשבת למלהיבה. התקווה הייתה כי חיסון ה-RNA של מודרנה ישיג תוצאה יותר טובה. ישנן שלוש חברות נוספות שעובדות על מוצר כזה.

ואכן, החיסונים נגד שפעת של מודרנה הובילו ליצירת נוגדנים, אך לא טובים יותר מאלה שכבר יש בשוק. כמו כן, כמות תופעות הלוואי דמויות-השפעת מייד לאחר קבלת החיסון (עייפות, כאבי שרירים וכו') הייתה גבוהה יותר מאשר בעקבות החיסונים הרגילים.

זה עדיין לא אומר שהחיסון לא ימצא מקום בשוק או שהוא לא יביא לבשורה. חיסוני RNA מהירים יותר לפיתוח ויצור, ולכן הם יכולים לאפשר להתחסן כאשר כבר יודעים איזה זן שפעת הופיע באותה שנה. כמו כן ייתכן כי התוצאות יהיו טובות יותר בפועל מאשר בניסוי המעבדה הנוכחי. זאת מאחר שבניסוי הזה בדקו רק נוגדנים, אם הוא מעורר תאי T או מנגנונים אחרים של מערכת החיסון, אולי הוא בכל זאת יהיה יעיל יותר מהחיסונים הקיימים.

ועדיין התוצאות מאכזבות את מי שציפו כי ה-RNA יוביל לדור חדש של חיסונים לשפעת, וגם למשקיעי מודרנה  שראו את מניית החברה צוללת ב-14% ואז מתאוששת. את המסחר ביום שישי היא סיימה עם ירידה של כ-6%. שווי החברה עומד על 104 מיליארד דולר.