15 מיליארד שקל, לא כולל קטר וקרונות: הכירו את תוכנית הכפלת מסילות החוף

חצי שעה מחיפה לתל אביב, הוצאה של תוואי הרכבת מבנימינה ורכש קטרים וקורנות מאסיבי • לאחרונה הופקדה להתנגדויות התוכנית השאפתנית הבאה של רכבת ישראל להכפיל את כמות המסילות שבין מטרופוליני דן וחיפה. האם בשנת 2030 ניסע על רכבות במהירות של 250 קמ"ש?

רכבת ישראל / צילום: דוברות רכבת ישראל
רכבת ישראל / צילום: דוברות רכבת ישראל

בימים האחרונים הופקדה להתנגדויות הציבור תוכנית בשם תת"ל 65א. מדובר בפרויקט התשתיתי הגדול ביותר של רכבת ישראל לשנים הקרובות במסגרתו יתחיל שלב א של הכנסה לשירות של רכבות מהירות לישראל שיוכלו להגיע למהירות של 250 קמ"ש. שלב זה כולל את המקטע הצפוני שבו יעברו רכבות מסוג זה - בין חיפה להרצליה. אז מדוע הפרויקט בקושי מוכר, מה הוא כולל וכמה זה יעלה לנו? גלובס עושה סדר.

חיבור שני מטרופולינים תחילה

בראש ובראשונה מדובר בתוכנית שאפתנית להכפלת מסילות החוף בין שני המטרופולינים. אם קיימות כיום שתי מסילות - אחת צפונה ואחת דרומה, כחלק מהתוכנית יפעלו שתי מסילות לכל כיוון. אחת תאפשר נסיעה של רכבת מהירה עד למהירות 250 קמ"ש (כיום המהירות המקסימלית היא של 160 קמ"ש), שמתוכננת לעצור באמצע הדרך רק בחדרה. השנייה תפעל במתכונת המוכרת לנו כיום, קרי כמו רכבת פרברית עם 10 תחנות. תת"ל 65א מתייחסת למקטע באורך 68 ק"מ בין תחנת חוף הכרמל בחיפה עד לתחנה מוצעת בשפיים - שם אין כיום תחנה.

אחת הסיבות להקמת תחנה עתידית אופציונלית חדשה בשפיים היא קישוריות לפרויקט ענק שמקדמת נתיב איילון (הנתיבים המהירים) במסגרתו ייבנה חניון חנה וסע ענק של 7,000 מקומות חניה במקום ממנו ייצאו שאטלים חינמיים למרכזי התעסוקה בתל אביב וברמת גן - פרויקט זה הינו מתוקצב וכבר מצוי בביצוע.

הכסף כבר מובטח

כחלק מתקציב המדינה שעבר בחודשים האחרונים, הוכרזה גם תוכנית חומש עצומה לרכבת ישראל שהיקפה 46 מיליארד שקל. הסעיף התקציבי הגדול ביותר בתוכנית החומש הינו לפרויקט זה - 15 מיליארד שקל, כאשר הוא כולל את התכנון ואת הביצוע של הפרויקט, אך איננו כולל תוספת תקציבית שמוערכת בכמה מיליארדי שקלים נוספים עבור עלות הקטרים והקרונות החדשים שיותאמו לרכבת במהירויות גבוהות. למרות שמדובר בתוכנית חומש, התקציב הינו לכלל הפרויקט שמיועד להתחיל לפעול בשנת 2030. לפי דברי ההסבר לתוכני היא "תאפשר הגדלת הנסועה ברכבת ל-30 אלף נוסעים בשעת שיא בקטע חיפה- תל אביב לשני הכיוונים בכל הקווים".

כשתושבי בנימינה ייפרדו מהתחנה

מי שאחראי על הפרויקט מטעם רכבת ישראל הוא סמנכ"ל הפיתוח, איליה וולקוב. שבשיחה עם גלובס מסביר חלק מהמורכבות של הפרויקט הענק. "הפרויקט מצריך בנייה של תשתית חשמלית ומערכות שונות, ובהן מערכות בקרה מודרניות שיתאימו לרכבות של 250 קמ"ש שהן מתקדמות ושקטות יותר. הדור חדש של ציוד שעדיין לא קיים ברכבת ישראל", הוא אומר. מעבר לכך הוא אומר שהפרויקט כולל הסטה של התוואי הקיים בנקודות רבות. "השינוי העיקרי בתוואי הינו הוצאת תחנת הרכבת מבנימינה והקמה של תחנה חדשה במזרח אור עקיבא". התוכנית אף מציעה הקמה של כמה תחנות חדשות - בזכון יעקב, באזור נתניה וכאמור בשפיים. בנוסף ישודרגו כ- 10 תחנות קיימות, בין היתר על ידי הארכה של הרציפים ל-400 מטר, וזאת בכדי להתאים אותם למצב העתידי.

מי חייב להכיר את התוכנית

עו"ד צבי שוב, מומחה לתכנון ובנייה ונדל"ן מסביר כי השלב שבו נמצאת כיום התוכנית - שלב ההתנגדויות - הינו קריטי עבור מי שהתוכנית עוברת על שטחים בבעלותם. "זו תוכנית רחבת היקף שתשפיע רבות על בעלי מקרקעין רבים בתוואי, ובין היתר תפקיע שטחים נרחבים. בשל עיוות בחוק, אין בשלב זה, של הגשת ההתנגדויות ואף בשלב אישור התוכנית חובת הודעה אישית לבעלים בדבר הפקעת קרקעות. ולכן, המשמעות היא שבעל קרקע יכול להיות מסומן בתכנית להפקעה, אך הוא לא יידע זאת.

עו''ד צבי שוב / צילום: ליאת מנדל
 עו''ד צבי שוב / צילום: ליאת מנדל

חובת ההודעה האישית בדבר הפקעה מגיעה רק בשלב ההפקעה בפועל, בשלב הלקיחה הפיזית, אך שלב זה כבר יהיה מאוחר מדי, כאשר שווי הקרקע יהיה נמוך, בייעוד של דרך, ולכן הפיצויים יהיו מזעריים. לכן, כל בעל קרקע שנכלל בתוואי, צריך לבדוק ולברר כבר כעת מה עולה בגורל הקרקע, ולהגיש התנגדות בהקדם כדי להגן על עצמו ועל נכסיו".

בעתיד: רכבת מהירה מחיפה לירושלים

תוכנית הכפלת מסילות החוף היא כאמור רק חלק ראשון של פרויקט נרחב בהרבה במסגרתו ייכנסו למערך רכבות מהירות של 250 קמ"ש. לפי תוכניות עתידיות (ושאפתניות הן תקציבית והן הנדסית), בהמשך מדרום לתוכנית זו, ייבנו מתחת לאזור נחל איילון שתי מסילות רכבות נוספות - מסילות 5 ו-6 שהמשכן יהיה דרך נתב"ג לירושלים. פרויקט זה מיועד להסתיים במינימום בשנת 2040, כאשר נכון לעכשיו הוא לא מתוקצב. המשך אחר של התוכנית הוא לכיוון צפון (תת"ל 65ב), כאשר גם שם מתוכננת הרחבה של רשת המסילות עד לאזור מצפון לחיפה.

היות שהדבר מחייב שינוי משמעותי בחזית הים של חיפה, והתנגדות שהושמעה בעבר בעירייה בהקשר לתוכנית זו היא פוצלה מתוכנית הכפלת מסילות החוף. בעיריית חיפה מסרו לנו (בהקשר של תת"ל 65א) כי, " עיריית חיפה רואה בחיוב את קידום תוכנית הכפלת מסילת החוף ומינהורה בתחום חיפה. כמו כן, העירייה תעמוד על כך כי התכנון הנופי והסדרי החניה, יתחשבו וישרתו באופן המקסימלי את המשתמשים בחופים ובתחנת "חוף הכרמל", הן בעת הביצוע והן לאחר השלמת העבודות". יצוין כי בעתיד ישנה כוונה לחבר גם את באר שבע ברכבת מהירה, כך שכל ארבעת המטרופולינים יחוברו ברכבות של 250 קמ"ש.