ביידן שם את האיגודים המקצועיים במרכז סדר העדיפויות שלו

אחת הסיבות לניצחונו של ביידן בבחירות, הייתה התמקדותו בעובדים ובאיגודים המקצועיים במדיניות מפתח, שבהן הקרב היה צמוד • כחלק מהניסיון למנוע זליגה לכיוון המפלגה הרפובליקאית, הנשיא האמריקאי שם דגש על הכנסת סעיפים ותקנות שתומכים בעובדים ובעבודה המאורגנת בתוכניות שלו

הנשיא ג'ו ביידן מברך את חברי איגודי העובדים מענף החשמל בדלוואר, ספטמבר / צילום: Associated Press, Manuel Balce Ceneta
הנשיא ג'ו ביידן מברך את חברי איגודי העובדים מענף החשמל בדלוואר, ספטמבר / צילום: Associated Press, Manuel Balce Ceneta

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עלה לבמה לקדם את הצעת החוק על תשתיות שלו שעלותה טריליון דולר לאחר שהוצג על ידי אדם שהוא חבר באחד מאיגודי העובדים, עובד בתחזוקת אוטובוסים, ודי במהרה הבהיר למי מגיע הקרדיט על קידומה בקונגרס ומי ירוויחו ממנה.

הנשיא ביידן עלה לבמה כדי לקדם את תוכנית ההוצאה שלו על תשתיות בסך טריליון דולר לאחר שהוצג על ידי חבר איגוד, עובד תחזוקה של אוטובוסים, והבהיר מיד למי מגיע קרדיט על קידומה בקונגרס ומי ומי ירוויח ממנה.

"איגודים, איגודים, איגודים!" אמר ביידן בקנזס סיטי, מונטנה. "יש הרבה אנשים טובים והגונים בעולם הפיננסים, אבל הם לא בנו את מעמד הביניים. האיגודים בנו את מעמד הביניים".

ביידן כמעט לא מחמיץ אף הזדמנות להדגיש את העניין שלו בקידום איגודי העובדים בארה"ב, כולל דרך סדרת סעיפים בהצעות החוק שלו. הוא סייר במשרד להכשרת עובדים באיגודים במישיגן וחילק סנדוויצ'ים לחברי איגוד בדלאוור. כשחתם על הצעת החוק הדו־מפלגתית על התשתיות במדשאת הבית הלבן, נכחו באירוע עשרות חברים ופעילים באיגודי עובדים.

מה עומד מאחורי המאמץ הזה: הניסיון לזכות מחדש באמונם של עובדי האיגודים מן המניין, בייחוד בענפי המסחר והבניין, שבשנים האחרונות נטו להימשך לאפיל הפופוליסטי של הנשיא הרפובליקאי לשעבר, דונלד טראמפ.

ביידן מתמקד בחגורת החלודה

תמיכת האיגודים הייתה המפתח לניצחונו של ביידן ב־2020 בכמה מדינות "חגורת החלודה" (ניו יורק, פנסילבניה, וירג'יניה המערבית, אוהיו, מישיגן ואינדיאנה, מזרחה של אילינוי ודרום-מזרחה של ויסקונסין), והפכה כמה מההישגים של טראמפ. הדרך שבה יצביעו אנשים אלה בבחירות האמצע בשנה הבאה תהיה בעלת תפקיד מפתח בבחירות האמצע.

האיגודים הוציאו עשרות מיליוני דולרים על תרומות לקמפיינים בסבבי הבחירות האחרונים, כאשר רוב הכסף שנתרם, הועבר לדמוקרטים. איגודים המייצגים מורים, פועלי בניין ועובדי ממשלה היו התורמים הגדולים ביותר.

מעט פחות מ־11% מכוח העבודה בארה"ב חברים באיגודים מקצועיים, כך מראים נתוני משרד התעסוקה ל־2020, מעט יותר מ־2019 אבל הרבה פחות מהשיא שנרשם ב־1983 של כ־20%, ככל שעבודות הייצור ירדו ומיקור החוץ עלה. על פי סקר של גאלופ, התמיכה הציבורית באיגודים נמצאת בנקודה הגבוהה ביותר מאז 1965.

ביום חמישי, עובדים ברשת סטארבקס בבאפלו, ניו יורק, הצביעו להקים את איגוד העובדים הראשון באחד מבתי הקפה השייכים לענקית הקפה עצמה, בפעם הראשונה ב־50 שנות קיומה. הבית הלבן אמנם לא התייחס ספציפית למקרה הזה, אבל הצביע על תמיכת ביידן בזכות העובדים להתאגד. ביום שישי, גינה הנשיא תוכנית של יצרנית דגני הבוקר, קלוג'ס להחליף באופן קבוע כ־1,400 עובדי ארגונים ששבתו, ואמר שמדובר ב"התקפה קיומית על האיגוד ועל המשרות והפרנסה של החברים בו".

ביידן משך תשומת לב מוקדם יותר השנה כשגיבה באופן ציבורי עובדים במחסן של אמזון באלבמה שרצו להתאגד. הם יקבלו הזדמנות שנייה להצביע אחרי שהמשרד הפדרלי שמפקח על יחסי עבודה בארה"ב, הצביע על הפרת כללים מצד החברה שהתנגדה להקמת ההתאגדות לפני ובמהלך ההצבעה.

תוכניות ההשקעה שנמצאות בלב סדר היום של הנשיא ביידן מלאות בסעיפים הנתמכים על ידי העובדים, כולל סעיף שנועד לעזור לחברות מאוגדות לזכות במיליארדי דולרים בפרויקטים חדשים של אנרגיה ירוקה, מימון נוסף לשירותי סיעוד שניתן על ידי עובדים מאוגדים וקנסות מוגדלים על הפרות של הוראות בטיחות במקום העבודה.

אין תחושה גורפת שביידן מצוין

אבל פנייתו של ביידן לחברים מן המניין מסתבכת בגלל המעבר הכללי יותר של המפלגה הדמוקרטית לליברליזם, שהדגש העיקרי שלו נמצא במדיניות גזעית וחברתית, שינוי האקלים וביקורת על אחזקת כלי נשק, כך אומרים חברים באיגוד ומנהיגי איגודים.

"בין העובדים מן המניין, אין תחושה גורפת ש'ביידן מצוין', אמר ג'ון יוז, מנהל ארגוני של איגוד בינלאומי של עובדי צבעות באזור פיטסבורג. העובדים, אמר, יותר חוששים לגבי "עננת הקורונה האפלה" ומתנגדים לחובה להתחסן.

יוז, שעזר בקמפיין של ביידן במדינה שטראמפ ניצח בה ניצחון דחוק ב־2016 אבל שינתה כיוון לביידן ב־2020, אופטימי לגבי כך שהעובדים שכבר מקבלים משכורות גדולות יותר ישנו את דעתם. "אני חושב שעמוק בפנים הם חושבים, 'הנשיא הזה לא רע מבחינתי'".

סקר של הוול סטריט ג'ורנל שיצא השבוע הראה שדירוג התפקוד של ביידן במשקי בית של חברי איגודים עומד על תמיכה של 47% וחוסר תמיכה של 51%. בין המצביעים האמריקאים באופן כללי, 41% תומכים בו, ו־57% לא תומכים בו.

רפובליקאים: משרת אינטרסים ספציפיים

ביידן, שהחל את הקמפיין שלו ב־2020 באולם של אחד מאיגודי העובדים בפנסילבניה, הדגיש מאז שוב ושוב שהוא תומך באיגודים. ביום הראשון שלו בתפקיד, הוא פיטר את היועץ הכללי של המעוצה הלאומית ליחסי עבודה, פיטר רוב, שקבוצות עובדים מתחו עליו ביקורת בגלל כמה פעולות שלו, כולל הסכם שהגיע אליו עם תאגיד מקדונלדס, שעזר לחברה להתנער מאחריות לנהלי העבודה במאות סניפי הזיכיון שלה בארה"ב. באפריל, ביידן חתם על צו נשיאותי להקמת צוות שיקדם התארגנות עובדים.

הרפובליקאים טוענים שהוא משרת אינטרסים ספציפיים ותומך בעיקר באיגודים הליברליים יותר, כמו אלה המייצגים מורים. כמו כן טוענים הרפובליקאים שביידן עלול לפגוע בעסקים עם הכללים החדשים והקנסות. על הבית הלבן נמתחה ביקורת גם לגבי הטבות מס הקשורות למכוניות חשמליות בהצעת החוק שעדיין עובדים עליה בנושא בריאות, חינוך ושינוי האקלים, אשר כחלק ממנה יקבלו צרכנים הטבת מס של 12,500 דולר במלואה רק על מכוניות חשמליות שמונעות על ידי סוללות אמריקאיות והן יוצרו על ידי עובדים החברים באיגודים מקצועיים. טסלה וטויוטה, שרוכשים של כלי הרכב שלהן יהיו זכאים להחזר של עד 4,500 דולר בגלל שהעובדים בהן אינם חברים באיגודים, אומרים שביידן מקדם בני ברית פוליטיים - חברי איגוד ועובדים של תעשיית כלי הרכב -על חשבון איכות הסביבה.

לאנשים נמאס מהשמאל הקיצוני

באירועים רבים שבהם הוא משתתף, ביידן מוצג על ידי עובד או עובדת, למשל הת'ר קורטנבאך, עובדת בענף המתכות מוושינגטון. בראיון, היא הסכימה עם זה ששי עובדים שהתרחקו מהמפלגה הדמוקרטית, על אף שלדעתה המדיניות של טראמפ פגעה באיגודים. "אני באמת לא מבינה את זה; כל מה שאני יכולה לומר זה שלאנשים האלה מאוד נמאס מהשמאל הקיצוני", אמרה.

טראמפ רתם את הסנטימנט הזה ב־2016 לזכייה בתמיכה של פועלי בניין, חשמלאים, שרברבים, עובדי גגות ועובדי כרייה - רובם גברים או נשים לבנים החברים שנים רבות באיגודים מקצועיים. הוא הצליח יותר בקרב חברי האיגודים יותר מכל מועמד רפובליקאי לנשיאות מאז ימי רייגן, על פי סקרי התוצאות.

ביידן, שלמד מהטעויות שעשתה המועמדת הדמוקרטית הילארי קלינטון ב־2016, התמקד יותר בעובדים במדינות בהן היה מאבק צמוד בין המפלגות, כמו פנסילבניה, וויסקונסין ומישיגן, והצליח להעביר את המדינות האלה מהמפלגה הרפובליקאית לדמוקרטית. בסך הכל, ביידן גרף 56% מקולות משקי הבית של עובדים מאוגדים לעומת 42% של טראמפ, על פי AP Votecast, סקר מצביעים כלל־ארצי. סקר מדגם אחר, של Edison Research, מצא חלוקה דומה, 56% לעומת 40%, שהצביע על כך שביידן הצליח להכפיל את היתרון שהיה לקלינטון ב־2016, של 8%.

"הרבה מהפעמים בעבר הייתה דרך לדבר על עובדי צווארון כחול בלי לומר את המילה איגוד, בלי לדבר על הסכמים קיבוציים", אומר גרג רגאן, נשיא מחלקת תחבורה באיגוד AFL-CIO. "כיום, במקום להגיד 'נייצר מקומות עבודה טובים' אנחנו אומרים 'נייצר מקומות עבודה מאוגדים טובים' - ככה אתה מתחיל להחזיר את האנשים האלה, עם מדיניות משמעותית לחיים שלהם".