כוכב בבורסה בת"א: שמעון אקהויז הצליח להשלים הנפקה שנייה של חברת רפואית בחצי שנה

אפיטומי, המפתחת גלולה נבלעת לטיפול בהשמנה, הונפקה לפי שווי של 632 מיליון שקל • זוהי החברה השנייה שמנפיק אקהויז, לאחר שסופווייב שקדמה לה הניבה למשקיעים תשואה של כ-40%

שמעון אקהויז  / צילום: איל יצהר
שמעון אקהויז / צילום: איל יצהר

למרות התקררות שוק ההנפקות הראשוניות בת"א בחודשים האחרונים (בהמשך לשנת שיא שבה נכנסו לבורסה יותר מ-100 חברות חדשות), יש מי שמתקבל בו בחום גם בתקופה הנוכחית - יזם המכשור הרפואי ד"ר שמעון אקהויז, שהנפיק במהלך סוף השבוע חברה שנייה בתוך כחצי שנה. אקהויז הוא מי שייסד את חברות האסתטיקה הרפואית סינרון ולומניס, שהונפקו בוול סטריט ונמכרו תמורת סכומי עתק, ואף היה שותף להקמת חברת וונטור בתחום מסתמי הלב, שנמכרה במעל 300 מיליון דולר. 

המונפקת הטרייה היא חברת אפיטומי, המפתחת גלולה נבלעת לטיפול בהשמנה ולהולכת תרופות לקיבה. כפי שפורסם לראשונה בגלובס, החברה ביקשה לגייס כ-155 מיליון שקל לפי שווי של 620 מיליון שקל לפני הכסף. בסופו של דבר היא גייסה 162 מיליון שקל לפי שווי של 632 מיליון שקל, כלומר מעל השווי המבוקש בשני הפרמטרים. את ההנפקה הובילו לאומי פרטנרס חיתום וברק קפיטל.

במקביל להנפקה ביצעה ענקית המזון העולמית נסטלה העולמית, משקיעה ושותפה שיווקית בחברה, המרה של הלוואה בסך 7 מיליון דולר להון, כך שסך הגיוס של אפיטומי מסתכם בכ-187 מיליון שקל. 

חתמה ב-2020 הסכם שיווק בלעדי עם נסטלה

אפיטומי פיתחה, כאמור, גלולה, שאותה ניתן לבלוע, והיא מתנפחת בקיבה באופן שיוצר תחושת מלאות. הגלולה עשויה מחומר שמוגדר כרכיב מזון, והוא מתכלה תוך כמה שעות, מספיק כדי לאכול ארוחה סבירה ולבלוע עוד גלולה משביעה. מנכ"ל החברה הוא דן השמשוני, ממייסדי חברת האבחון דיון מדיקל.

במהלך אוגוסט 2020 קיבלה אפיטומי גושפנקה חיצונית לטכנולוגיה ולפוטנציאל המסחרי של המוצר, כאשר חתמה על הסכם שיווק בלעדי למוצר המוביל שלה מול חטיבת המזון הרפואי של ענקית המזון נסטלה. אפיטומי תוכל לקבל עד 115 מיליון דולר בתשלומי מקדמה ואבני דרך, ונוסף על כך תקבל תמלוגים משיווק המוצר. כ-10 מיליון דולר מקדמה במסגרת ההסכם כבר שולמו.

בגיוס האחרון לפני ההשקעה של נסטלה, שאותו הוביל אקהויז ב-2019, הושקעו בחברה 8 מיליון דולר, לפי שווי של 27 מיליון דולר בלבד.

בעלי המניות העיקריים בחברה הם אקהויז (28%), Star concept - קרן בבעלות סינית (9.3%), Oriella, המוחזקת בשרשור על ידי עו"ד רודני הודג'ס (7.7%%), ושורה של חברות בבעלות עידן עופר ואודי אנג'ל (סה"כ 16.5%).

מעריכה כי הייצור הסדרתי יחל ב-2023

כאמור, במאי האחרון גייסה חברה נוספת של אקהויז, סופווייב, סכום זהה לפי שווי דומה (595 מיליון שקל לפני הכסף). מאז ההנפקה עלתה מניית החברה, העוסקת בתחום האסתטיקה הרפואית על בסיס אולטרסאונד, ב-40%, והיום היא נסחרת לפי שווי של 960 מיליון שקל, מה שכנראה פתח את התיאבון של המשקיעים להנפקה נוספת מאותו בית יוצר.

שתי החברות הוקמו על ידי אקהויז במתכונת של יו"ר מייסד, שבה הוא חובר ליזמים/מנכ"לים צעירים ומשמש כמשקיע הראשון והמנהל המנוסה הראשון של החברות. היום הוא עושה זאת במסגרת חממת אלון מדטק, שבה פועלות 14 חברות נוספות.

על פי התשקיף, אפיטומי מעריכה כי תחל בייצור סדרתי של המוצר ובמכירתו רק בתחילת 2023. בספטמבר 2020 קיבלה אפיטומי אישור CE, כלומר אישור לשיווק המוצר באירופה. במקביל הוגש המוצר לאישור ה-FDA, רשות המזון והתרופות האמריקאית. המוצר צפוי לעלות 100-200 דולר לשימוש חודשי של מספר גלולות ביום, והתשלום הוא מכיסו של המטופל. לאפיטומי מוצרים נוספים, לטיפול בסוכרת, קדם-סוכרת והתוויות נוספות.

אפיטומי הוקמה ב-2005 בשם טוליפ מדיקל, על ידי דורון מרקו יחד עם אקהויז. לחברה, שעדיין אינה רושמת הכנסות, יש יתרת הפסד של כ-30 מיליון דולר.