אקרו נדל"ן | בלעדי

בסכום של 220 מיליון שקל: עסקת הנדל"ן המסובכת של אקרו ביפו

השטח, הכולל מספר חלקות סמוך לכיכר השעון, נמצא בבעלות הקדש נוצרי, מנוהל על ידי כונס נכסים וחברה מרובת בעלויות ונמצא בלב דיונים משפטיים כבר 25 שנה • המתחם מוצע למכירה זה זמן, אולם רוב הרוכשים הפוטנציאלים נרתעו מהבעיות שאופפות אותו

המתחם ביפו. דיירים מוגנים, פולשים והפקעות / צילום: איל יצהר
המתחם ביפו. דיירים מוגנים, פולשים והפקעות / צילום: איל יצהר

עסקת נדל"ן גדולה ורגישה נחתמה בימים אלה במתחם שסמוך לכיכר השעון ביפו. אקרו נדל"ן רוכשת שטח בן כ-3 דונם שנמצא ממזרח לכיכר השעון ביפו, בין הרחובות רזיאל, מרזוק ועזר, שמעון בן שטח והדאר, בסכום של כ-220 מיליון שקל.

מדובר בנכס שכולל מספר חלקות, שעליהן מבנים ישנים, שמאופיין בהיסטוריה משפטית ותכנונית ואולי אף דתית בעייתית, וזה כ-25 שנה מתנהלים ענייני הקניין שבו בבתי משפט. כיום נמצא השטח במצב חריג שלפיו בעליו הרשומים אינם בעליו בפועל, וזכויות הבעלים בפועל נמצאות בדיונים משפטיים.

אנשי ההקדש נעלמו

על פי הרישומים בטאבו, המתחם רשום על שם נאמן ההקדש איסכנדר עוואד. מדובר בהקדש נוצרי מרוני שפעל ביפו, ואולם ככל הנראה אין לו כיום נציגות בישראל. ההקדש החכיר ב-1997 חלק מזכויותיו לחברת מתחם כיכר השעון בע"מ. מדובר בחברה שעל פי רשם החברות הוקמה ב-1997 ונמצאת בבעלות מספר חברות: אהרון אברהמי ושות’, ב.ז. נכסים, טריפל אר הנדסה וניהול פרויקטים, ב.ג. היל השקעות, מרי רוז אחזקות וליר אדריכלים.

כמנכ"ל החברה רשום יאיר מורט, בעל השליטה בטריפל אר הנדסה, ולשעבר מראשי מינהלת המגורים של צה"ל וממארגני קבוצת הרכישה יונייטד שרונה בצוותא עם מוטי פלד ושלמה ונטורה. השלושה כשלו בניסיונם להקים פרויקט במקום, אולצו לנטוש את הקבוצה ואת מקומם תופסת כיום חברת ב.ס.ר.

העסקה ביפו הסתבכה מאוד, שעה שאנשי ההקדש ניסו להתנער מההסכם ולטעון, בין היתר, כי ההסכם אינו מחייב, שכן רכוש ההקדש אסור למכירה על-פי שטר ההקדש וכי הניסיון לכנות את העסקה כחכירה ל-99 שנה אינו משנה את מהות העסקה כעסקת מכר. טענה זו נדחתה ע"י בתי משפט שדנו בעתירות שהוגשו בעניין זה.

ב-2004 התקבלה פשרה משפטית בין הצדדים, שהטילה על ההקדש להסדיר את כל בעיות התכנון והקניין במקום, שכולל בין היתר שטחים שהופקעו ע"י העירייה, דיירים מוגנים ופולשים.

ואולם במהלך העניינים נעלמו אנשי ההקדש בטרם ביצעו את המוטל עליהם בהסדר הפשרה, הקשר עימם נותק. שמועות מדברות על כך שהם לקחו את הכספים ששולמו להם והיגרו למדינה זרה. כל ההליכים המשפטיים שבוצעו מאז אינם מלווים על ידי נציגים מהכנסייה.

בעקבות האנומליה שנוצרה, שלפיה אין מי שיממש את ההסכם שנחתם, הגישה חברת מתחם כיכר השעון בקשה לבית משפט למינוי כונס נכסים על המתחם. החברה טענה כי ההקדש הנוצרי הפר את ההסכמים שנחתמו ביניהם, ולפיכך יש למנות כונס נכסים שימונה על ביצוע ההסכמים. ב-2014 מונה עו"ד ארז חבר ככונס נכסים על חלקו של ההקדש הנוצרי במקרקעין.

חבר מסר לגלובס כי הוא פועל להסדרת המתחם מבחינת דיירים מוגנים ופולשים שהיתוספו אליהם במהלך השנים, וכמו כן להגעה להסכם עם העירייה, שהפקיעה שטחים מהמתחם.

רק הערת אזהרה נרשמה

גם עניין הזכויות במקרקעין מסומן כבעייתי. כאמור הנכס רשום על שם ההקדש הנוצרי, שהחכיר חלק ממנו לחברת מתחם כיכר השעון. ואולם כתוצאה מהסיבוכים המשפטיים, זכויות החכירה של חברת מתחם כיכר השעון לא נרשמו, אלא רק הערת אזהרה, וצו לניהול הנכס ע"י כונס הנכסים. רק לפני עשרה חודשים אישר בית המשפט לכונס הנכסים חבר לאשר את רישום החכירה על שם החברה. חבר סירב להרחיב בסוגיה זו, ואולם אמר כי העלויות ששילמה חברת מתחם כיכר השעון על הפעולות שהוטלו במקור על ההקדש הנוצרי, הקנו לה בפועל את מלוא זכויות החכירה על הנכס.

לגלובס נודע כי המתחםמוצע למכירה זה זמן, ואולם רוב הרוכשים הפוטנציאלים נרתעו מהבעיות שאופפות אותו. רוכשים אחרים הציעו מחירים שבעלי החברה סברו שהם נמוכים מדי.

חברת אקרו נדל"ן נכנסה למגעים עם בעלי החברה, ובאחרונה כאמור, נחתם ביניהם הסכם לרכישת המתחם במצבו התכנוני והמשפטי הקיים, בתמורה לכ-220 מיליון שקל.
מנכ"ל חברת מתחם כיכר השעון, יאיר מורט, סירב להתייחס לעסקה, ונימק זאת בכך שהמתחם "עובר טיפול משפטי אינטנסיבי". הכונס עו"ד חבר סירב אף הוא להתייחס לעסקה.

140 יחידות דיור במתחם

על המתחם קיימת תב"ע תקפה, שתאפשר להקים במקום 140 יחידות דיור במבנים בני 4 קומות, כולל קומת קרקע. מחירי דירות בסביבה נעים בסביבת 50-60 אלף שקל למ"ר, ואולם עקב מצבו המורכב של המתחם, סביר כי אקרו לא תמהר לשווק את הדירות, ולפחות בשלב הראשון תצטרך להתמודד עם הדיירים המוגנים, הפולשים, עיריית תל אביב ורישומי הבעלות.

בחברת אקרו סירבו להגיב.