רשות החברות: אין לשלם בונוס ל-205 עובדים בנמל חיפה

הרשות העבירה עמדה מנומקת בנושא לבית הדין האזורי בחיפה, לקראת דיון שצפוי להתקיים בהמשך השבוע במחלוקת שבין מספר ועדים להנהלה לגבי חלוקת בונוסים לעובדים בכירים שמשתכרים יותר משכר מנכ"ל • ההסתדרות: "אפליה מול נמל אשדוד"

נמל חיפה / צילום: איל יצהר
נמל חיפה / צילום: איל יצהר

רשות החברות שכפופה למשרד האוצר הגישה לבית הדין האזורי לעבודה בחיפה את עמדתה בנוגע לסכסוך בנמל חיפה סביב חלוקת בונוסים לעובדים.

עמדת הרשות לפיה אין להעניק את הבונוסים לעובדים אמנם איננה חדשה, אך בטיעונים שהוצגו כעת בפני בית המשפט ניתן ללמוד רבות לגבי נימוקיהם.

ההליך בבית הדין מתנהל לאחר שלפני מספר שבועות קיימו העובדים צעדים ארגוניים (סירוב לעבוד שעות נוספות), בין היתר בשל אי קבלת בונוס כולל בשיעור של 13.3 מיליון שקל לשנת 2018. מדובר בבונוס שכבר ניתן לחלקו, אלא שהדבר נעצר בשל מחלוקת בין ההנהלה לוועדי העובדים.

בהנהלה נסמכים על החלטה שקבעה בעבר רשות החברות הממשלתיות לפיה עובדים שמשתכרים למעלה משכר המנכ"ל אינם זכאים לבונוס. בנמל חיפה עובדים כ-900 עובדים, כאשר 205 מתוכם נהנים משכר גבוה משל מנכ"ל הנמל, מנדי זלצמן, שעומד על כ-48 אלף שקל. בוועדי העובדים מסרבים לקבל את הפרשנות בנושא, ולכן עצרו את חלוקת הבונוס כולו. בהתערבות של בית הדין, הצעדים הארגוניים מצד העובדים נעצרו, ובהמשך השבוע צפויה להתקיים דיון בנושא בבית הדין.

לטענת רשות החברות אין להתיר לעובדים לנקוט בצעדים ארגוניים, שמתוארים על ידם כ"פראיים" וזאת "על אף קיומם של סעיפים שעניינם מיצוי תביעות ושקט תעשייתי להסכם הקיבוצי המיוחד מיום 26 לינואר 2020 (הסכם ההפרטה)".

כן נכתב כי "נקיטה בעיצומים או מתן אפשרות לנקוט בצעדים ארגוניים, אך ורק בשל סירובה של הרשות לאשר למבקשת לפעול בניגוד להוראות חוזר הרשות, באופן שיאפשר בונוס ל-205 עובדים המשתכרים שכר בין 44 עד 79 אלף שקל בעלות שכר ברוטו ממוצעת של כ-52 אלף שקל בחודש (שכר שעולה לאין שיעור על השכר הממוצע במשק הישראלי וביתר החברות הממשלתיות) אינה מידתית ולכן אינה יכולה להתקבל", נכתב מצידם.

כן הם מזכירים את הרציונל של חוזר המנכ"ל של הרשות בנושא. "לאפשר כלי אפקטיבי לחברה לתמרץ את עובדיה המשתכרים ברמות שכר שונות ובלבד שאינן גבוהות מזה של המנהל הכללי, שנית לא לאפשר מענק כפול לעובדי החברה המשתכרים שכר גבוה מאוד. קרי, לא לאפשר לאותם עובדים ליהנות גם משגשוג בפעילות החברה אשר מעלה את שכרם באופן ניכר כתוצאה מפרמיות ושעות נוספות ובנוסף, ליהנות גם מבונוס התלוי ברווחיות החברה".

כחלק מהטיעונים שעלו עד כה בהליך, טענו העובדים כי בעבר רשות החברות הסכימה להעניק בונוס לבעלי שכר גבוה משכר מנכ"ל בנמל אשדוד. בעניין זה טוענים כעת ברשות החברות בעמדתם לבית הדין כי "הבקשה בעניין חברת נמל אשדוד הייתה עבור שנים סמוכות למועד תחילת החוזר ולכן ביקשה הסתדרות העובדים החדשה אישור חריג תוך הסכמה כי מעתה ואילך לא תבקש לעולם בניגוד להוראות החוזר. מכל מקום, גם ללא התחייבות כאמור, אין באישור החריג שניתן באותה עת כדי לחייב את מנהל הרשות לאשר מתווה דומה גם כעת".

יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות עו"ד אבי אדרי מסר לגלובס כי "עובדי הנמלים עובדים כמקשה אחת להצלחת החברה, הן ברמה התפעולית והן ברמה הכלכלית. אין שום הגינות והוגנות בהחרגת קבוצת עובדים שתרמו להצלחת החברה, ולא משנה מה שכרם.

"בונוס מהווה בראש ובראשונה הכרת הערכה ותודה לעובדים, כך שעצם החרגתם מהענקת הבונוס מהווה המעטה בערכם ובתרומתם להצלחת החברה. גם ההשוואה לשכר מנכ״ל אינה הוגנת, שכן שכר מנכ״ל הינו גלובלי ושכר העובדים מורכב מעמידה בתפוקות, עבודה בשעות נוספות ועבודה בשבתות וחגים. ההשוואה ההוגנת והמתבקשת הינה שכר יסוד מנכ״ל אל מול שכר יסוד עובד.

"רשות החברות הסכימה בעבר לחלק בונוס לעובדי נמל אשדוד המשתכרים מעל שכר מנכ"ל, כך שהבקשה שלנו נובעת בין היתר מהשוואה זו. מדובר בשתי חברות נמל ממשלתיות כך שלא הוגן להפלות לרעה עובדי חברה אחת לעומת המקבילה שלה. אנו תקווה שבעזרת בית הדין האזורי בחיפה נמצא פתרון הגון והוגן".