"מס הסוכר" אושר בכפוף לריביזיה: התגלו פערים בנוגע למיסוי כפול

מחר הצו יאושר באופן סופי, כאשר החריגות היחידות שנכנסו הן מיץ לימון מרוכז ומיץ ענבים לקידוש • הצו החדש גם מחריג דוכנים למכירת פרי סחוט וכל מקום שמוכר מיץ שנסחט במקום

הדיון על מס משקאות ממותקים בוועדת הכספים / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
הדיון על מס משקאות ממותקים בוועדת הכספים / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

גם הניסיונות האחרונים של חברות המשקאות להקל את נטל המס על מיצים טבעיים (משום שלא הוטל מס דומה באף מקום בעולם) ומשקאות הדיאט כשלו, ובתום דיון ארוך אושר היום צו המס על הסוכר שייכנס לתוקף באחד בינואר 2022. העדכונים היחידים שנכנסו לצו המחודש שאושר נגעו בהחלטה שלא למסות מיץ לימון מרוכז שבו פחות מחמישה אחוזי סוכר וכן החרגת מיץ ענבים לקידוש.

במהלך הדיון התגלו פערים מול נציגי התקציבים ורשות המיסים בנושא כפל מס שיוטל על היצרנים, והם נדרשו להביא פתרונות לוועדה שתתכנס מחר כדי לאשר את הצו באופן סופי (היום הוא אושר בכפוף לרביזיה).

במהלך הדיון נתפסו אנשי רשות המיסים ואגף התקציבים לא מוכנים ולא ידעו כאמור לענות במספר נושאים שהובאו בפניהם הנוגעים לכפל המס. רועי רייכר מאגף התקציבים אמר בדיון כי "אנחנו נשב עם מנכ"ל האוצר על הנתונים ונחזור עם תשובה". חברי הכנסת זעמו בתגובה וטענו כי תשובות דומות התקבלו גם בדיונים קודמים, אולם יו"ר הוועדה סרב להשהות את אישור הצו ודרש לאשר אותו בכפוף לרביזיה, כאשר מחר יתקבלו התשובות וההבהרות בנושא.

"המדינה רוצה את הרווח, לא את הבריאות של האנשים"

הדיון האחרון במס הסוכר שהחל ביום שלישי בבוקר והסתיים בשעות הצהריים המאוחרות, הדגים את "אפקט קושניר". יו"ר הוועדה אלכס קושניר שבדיון הקודם דרש הבהרות מהפרופסור מטעם חברת המשקאות שנכח בדיון הקודם והתפתל בתשובותיו, לא נדרש לעשות זאת שוב. בדיון שהתקיים הפעם כל אחד ואחד מהדוברים ביקש תחילה להבהיר את העניין שלו בנושא, מי משלם לו ואילו אינטרסים הוא מייצג בשקיפות.

כך נציג ההסתדרות הלאומית, ששי שדה, כבר בפתח דבריו פנה ליו"ר הוועדה: "אתה מבקש גילוי נאות אז אנחנו מייצגים שני מפעלים עם אלף עובדים העובדים בענף המשקאות..." בהמשך האשים את משרד הבריאות בהעלמת נתונים באופן מכוון של אלו שלא תמכו בהמלצה להטיל מס על מיצים טבעיים. מיד אחריו עלה לדיון פרופ' זהר כרם מהאוניברסיטה העברית, גם הוא ביקש להבהיר כי חברת "גן שמואל" (פרימור) שילמה לו עבור חוות דעת הנוגעת במיסוי מיצים טבעיים.

גם חברי הכנסת מצדם הקשו על נושא המיסוי של המיצים הטבעיים והדיאט. הדיון התארך אך לבסוף התוצאה נותרה זהה בשינויים מינוריים. כך ח"כ ינון אזולאי הטיל ספק במחקר שהציגו אנשי משרד הבריאות ותמך בצורך במיסוי: "מחקר הוא סוג של סקר תלוי איך אתה מזמין אותו. זה לא תורה מסיני שאין לחלוק עליה.. המדינה רוצה את הרווח, לא את הבריאות של האנשים. למה למסות תרכיזים באותו אופן? במקום 24 שקלים, תרכיז יעלה עכשיו 50 שקלים. אתם רוצים שלילדים ממשפחות מעוטות יכולת לא יהיה טיפת מתוק?"

ח"כ אופיר כץ אמר ש"יש על המס הזה הסכמה רחבה שצריך לטפל בנושא ולמזער את הצריכה, אבל הבעיה היא עם הדרך והסכומים. הגשתי הצעת חוק ש-380 מיליון השקלים, ההכנסות מהמס, יופנו להסברה וחינוך על סכרת והשמנה בעיקר בפריפריה. אם הקואליציה תתמוך, אצביע בעד הצו".

ח"כ קרן ברק הניפה כוס מיץ תפוזים בדיון במחאה על דברי נציגת משרד הבריאות ואמרה: "אני מעדיפה לשתות מיץ מאשר לאכול את כל הלוקשים שמוכרים כאן. בריאות הציבור מקדמים בדרכים חינוכיות, לא זורקים פצצה ומצפים שכולם יתיישרו. אנחנו נשאל כאן את כל השאלות ואתם תידרשו להראות לנו מחקרים ולנסות לשכנע אותנו.. הוועדה הזו הפכה להיות ועדת המיסים".

"פגיעה במבנה השוק תחליש את החברות הקטנות עוד יותר"

ניסיון נוסף שנעשה בדיון היה מטעם חברת אסם, אלברטו פסח ממונה רגולציה בחברה ביקש להוריד את המס על תרכיזים וסירופים שמשמשים את התעשייה בייצור. הנושא הזה כאמור ייבדק ביממה הקרובה בניסיון שלא לייצר כפל מס שיכביד על התעשייה. גם מנכ"ל "גן שמואל" (פרימור), ברק טבת, השתתף בדיון והזהיר מפגיעה בשוק המשקאות, בעיקר בחברות הקטנות שייחלשו עוד יותר. "אנחנו רחוקים מהגודל של קוקה קולה, פגיעה במבנה השוק תחליש את החברות הקטנות עוד יותר".

על פי הצו שייכנס לתוקף בינואר, המס על משקאות המכילים יותר מ-5 גרם סוכר ל-100 מ"ל משקה, יהיה שקל אחד לליטר (לפני מע"מ). המס על משקאות דיאט ועל מיצים טבעיים יעמוד על 70 אגורות לליטר ואילו מיץ ענבים לקידוש יוחרג מהצו המקורי. הצו החדש גם מחריג דוכנים למכירת פרי סחוט וכל מקום שמוכר מיץ שנסחט במקום. עוד נקבע כי התוכנית הממשלתית להורדת צריכת הסוכר תקבל 120 מיליון שקלים במקביל לאישור הצו. יו"ר הוועדה קושניר סרב לדרישות חברי הכנסת לערוך דיון נוסף בנושא ורק לאחריו לאשר את הצו ואמר כי "לגבי הנושא של כפל המס שהוצג פה, דיברנו בהפסקה עם רשות המיסים ואגף תקציבים וסיכמנו שנטיל רביזיה על הצו, עד מחר בבוקר, אז נשמע את הפתרון שלהם".

קושניר הדף את טענות אנשי הענף על פיטורים צפויים בשל צמצום הצריכה ואמר "המחירים בישראל הם פי 2, העלאות מס בכל העולם לא גרמו לקריסה של הענף והצריכה ירדה ב-30%".