"משקיע מדובאי היה אמור להכניס לנו לא מעט כסף. ברגע האחרון הבנו שזה תרגיל עוקץ"

עקיבא ערמון, מייסד שותף ומנכ"ל Wisesight • בן 42, נשוי ואב לארבעה. מתגורר במושב נס הרים • בעל תואר ראשון בביופיזיקה, ותואר שני בפיזיקה מהאוניברסיטה העברית • "אנחנו עובדים עם פנגו וסלופארק, ומזמינים גם את ווייז להטמיע אותנו על המפות שלהם" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

עקיבא ערמון / צילום: Wisesight
עקיבא ערמון / צילום: Wisesight

"לא מתאים לי להיות שכיר", מודה עקיבא ערמון, מייסד שותף ומנכ"ל Wisesight , כבר בשלב מוקדם בשיחתנו. איך זה מסתדר עם העובדה שעבד שנה וחצי בסטארט-אפ בתחום האנרגיה הירוקה, ועוד שש שנים בתעשייה האווירית? "גם אותי זה הפתיע ששרדתי", הוא משיב.

"אבא שלי היה עצמאי, ומגיל קטן אהבתי את הרעיון של יזמות, ואת זה שאפשר לקום בבוקר וליצור משהו חדש בעולם. בתע"א תסכל אותי מאוד שאם אני רוצה להזמין בורג, זה לוקח חצי שנה. בגלל ביורוקרטיה, דברים שהם לכאורה בהישג יד לוקחים הרבה זמן, ואז היצירה מתעכבת".

בתע"א עסק בפיתוח מערכות אלקטרו אופטיות מורכבות. "בין היתר, הייתי ממהנדסי המערכת של חץ 3 ועוד מערכות מסווגות. הובלתי פרויקטים גדולים עם הרבה מהנדסים שעבדו צמוד אליי, ובשנה האחרונה לתפקיד כבר רציתי לעשות משהו טכנולוגי שלא שייך דווקא לעולם הביטחוני.

"הייתי בן 36, ויחד עם מי שהוא השותף שלי היום, ראם רוקח שגם עבד בתע"א, הגענו למסקנה שאנחנו יכולים לעשות שינוי משמעותי שנוגע לחיים של כולם: עולם החניה. אחרי הרבה פגישות והתייעצויות הוקמה החברה ב-2017, ואז כבר היינו 5 מייסדים".

החברה פיתחה פתרונות טכנולוגיים לניהול החניה החכמה. המערכת שלה ממפה את כלי הרכב החונים ברחובות ובחניונים עירוניים, ובודקת האם הופעלה החניה בתשלום באמצעות אפליקציות פנגו וסלופארק. "הבנו שאפשר לייצר מצב שבו משלמים אוטומטית על חניה - במידה והחונה לא משלם, אנחנו שולחים הודעת תזכורת דרך פנגו וסלופארק, כדי להימנע מדוחות - וגם מנווטים בקלות למקום חניה פנוי, כי אנחנו יודעים להפנות נהגים. התחלנו פיילוט עם עיריית כפר סבא שעבר מהר מאוד לחוזה, והיום שש עיריות הן לקוחות שלנו. השביעית היא ירושלים, שנמצאת עכשיו בפיילוט בתשלום. תוך שנה וקצת הגענו ל-5,000 מקומות חניה".

איך זה עובד בפועל?
"אנחנו מתקינים את המערכת על עמודי תאורה ברחוב, והיא מנטרת את כל החניות בסביבה. העיריות משלמות לנו כדי שנעשה את זה, כי זה מסייע לתושבים".

אבל ככה הן מאבדות מקור הכנסה - הדוחות.
"המחשבה שהעירייה מתפרנסת יפה מאוד מדוחות היא לא נכונה - אנחנו טוענים שלעירייה יהיו יותר הכנסות מתשלום על החניה, וגם הוכחנו את זה דה פקטו, בצורה אמפירית: דוחות הם לא הכלי המיטבי לניהול המשאב. המצב שאנחנו מציעים הוא ווין ווין לכולם".

ואיך אתם עוזרים לנהגים למצוא חניה?
"אנחנו מזהים את המקומות הפנויים, ומעבירים את המידע לפנגו ולסלופארק, שדרכן ניתן למצוא. פנינו גם לווייז לשתף איתנו פעולה, והם ביקשו לחכות עד שתהיה לנו פריסה רחבה. לדעתנו עכשיו הגיע הזמן: אנחנו מזמינים גם את ווייז להטמיע אותנו על המפות שלהם".

וייזסייט מעסיקה כיום 20 עובדים (כולל חמשת המייסדים). עד כה ערכה שלושה סבבי גיוס קטנים, האחרון שבהם היה באפריל 2021 - ובו גייסה 4 מיליון דולר ממשקיעים פרטיים בינלאומיים וישראליים. בסך הכול גייסו 8 מיליון דולר, בין היתר מאיי ארגנטו, "מולטי פמילי אופיס שהשקיע עד היום בחמישה סטרטאפים, ואנחנו אחד מהם".

איך השפיעה עליכם הקורונה?
"החודשים הראשונים גרמו לכולנו להתכווץ. בדיוק היינו בשלב של גיוס כספים, ועצרנו את זה. לא רצינו להפסיק את הפיתוח, אז אנחנו המייסדים הוצאנו את עצמנו לחל"ת, ודווקא את העובדים שימרנו. המשכנו לעבוד, אבל העדפנו לא למשוך משכורות, כי לא ידענו לכמה זמן הכסף יחזיק. אחרי שראינו שהעולם ממשיך להסתובב סביב צירו, המשכנו עם הגיוס וסיימנו אותו באפריל.

"במקביל, בשנה וחצי האחרונות התחלנו לזכות בפרויקטים חדשים בחו"ל - יש לנו לקוחות בארה"ב, ואנחנו עושים פיילוטים באנגליה, בקייב ובדובאי. פחדנו שזה יתעכב יותר בגלל הקורונה, אבל דברים נסגרו".

הנה כמה נתונים ש-Wisesight מציגה באתר שלה: שליש מעומסי התנועה בערים קשורים לנהגים שמחפשים חניה; מחצית מהנהגים אינם משלמים על החנייה; ובערים צפופות לוקח בממוצע 26 דקות למצוא מקום חנייה פנוי. "אגב, בכל סגר ראינו שאנשים חונים פחות", מספר ערמון. "החניה ירדה ל-20% מהנפח הרגיל. זו ירידה דרמטית, אבל היה ברור שזה עניין זמני".

מה היה הקושי הכי גדול שלך כעצמאי?
"בשלב מסוים משקיע מדובאי היה אמור להכניס לא מעט כסף לחברה, וברגע האחרון הבנו שזה תרגיל עוקץ. היינו רגע מזה שאין כסף לשלם משכורות בגלל התרמית הזו, וזה אילץ אותנו לרוץ מהר על האלטרנטיבות.

"אנחנו המייסדים נתנו הלוואה לחברה כדי לשלם את המשכורות הקרובות, ובזמן הזה סגרנו עסקה שאפשרה לנו להתקיים באותם תנאים. למדנו מזה שאף פעם לא כדאי לרוץ על ערוץ אחד. גם אם משהו נראה ודאי וטוב, חשוב לשמור עוד אופציות שאפשר להפעיל.

"עוד לקח שלמדתי הוא שחשוב לדעת מי השותפים שלך, ואיך אתם מתנהלים ביניכם. כל עוד שומרים על קבוצה מלוכדת, אפשר לנצח. במקרה של המשקיע מדובאי הכול התנהל בצורה מאוד נעימה וחברית. אמרנו לעצמנו שאנחנו נותנים כספים לחברה בשביל שתתקיים, זה יהיה עוד משהו בסיפור שלנו. זה לא היה באווירה של דיכאון, ידענו שהכסף יחזור".

עד כמה אתה מתייעץ ומשתף?
"אני אוהב להתייעץ מלא. אין מצב שאני הולך לבד, בלי סיעור מוחות עם אנשים מהתעשייה שמכירים את גורמי המשחק. עכשיו אני מנסה להביא שחקנים חזקים מהתעשייה המקומית ומהתעשייה בארה"ב, שיהיו יועצים אסטרטגיים של החברה.

"בתחילת הדרך מאוד חששנו, והחזקנו את הקלפים קרוב לחזה. עם הזמן גילינו שכאשר אתה עושה את זה, אתה מפסיד את האינטראקציה והדעה האחרת. היום אנחנו מאמינים בסינרגיות ושיתופי פעולה".

איפה תרצה להיות עוד שלוש שנים?
"החזון שלנו הוא עולם בלי דוחות. אני רוצה להיות פרוס לפחות ב-15 ערים בארה"ב, ושיהיו לנו בישראל מעל 100 אלף מקומות חניה. אני מאמין שאחרי שהוכחנו את המודל העסקי והטכנולוגי, ועוד ועוד עיריות יאמצו אותו".