באפט וגייטס לא לבד: מיליארדרים נוספים מבטיחים לתרום את רוב הונם

המייסדים של DoorDash, פינטרסט ואחרים מצטרפים ליוזמה שהחלה ב-2010 והוקמה על ידי בני הזוג גייטס יחד עם וורן באפט

המייסד השותף של Pinterest בן סילברמן ואשתו דיוויה סילברמן / צילום: Associated Press, Richard Drew
המייסד השותף של Pinterest בן סילברמן ואשתו דיוויה סילברמן / צילום: Associated Press, Richard Drew

יותר מתריסר מהאנשים העשירים ביותר בעולם הצטרפו להבטחה לתרום את רוב הונם למטרות צדקה, חלקם עוד בימי חייהם ואחרים בצוואותיהם.

ארגון Giving Pledge, שהוקם ב-2010 על ידי ביל גייטס עם אשתו דאז מלינדה פרנץ' גייטס ועם וורן באפט בניסיון להשיק עידן חדש של נדבנות, הודיע ביום שלישי שיותר מ-14 אנשים וזוגות הצטרפו למאמץ בשנה האחרונה. ההתחייבות כוללת כעת יותר מ-230 אנשים מ-28 מדינות, כולל מנכ"ל טסלה אלון מאסק ומייסד חברת מטא מארק צוקרברג ואשתו, פריסילה צ'אן.

בין החותמים החדשים נמצאים טוני שו, מייסד שותף של חברת משלוחי המזון  DoorDash  ואשתו, פאטי באו; סטיבן שורמן, מייסד שותף של חברת התוכנה Elastic NV; המייסד השותף של  Pinterest  בן סילברמן ואשתו דיוויה סילברמן; ומלאני פרקינס וקליף אוברכט, מייסדים שותפים של פלטפורמת העיצוב האינטרנט Canvas Pty.

"בדיוק כמו שנעשה עבורנו, אנו מקווים לעשות השקעות שיתנו לחולמים ולעושים - בייחוד אלה שאין להם מימון או משחקים בשורות האחוריות - את העידוד והמזל הנחוצים למיצוי הפוטנציאל שלהם ולהשפיע באופן חיובי על העולם", אמרו שו ובאו בהודעה.

הרבה מהחותמים החדשים כבר היו מעורבים במאמצים פילנתרופיים בתחומים הקשורים להקלת העוני, שינוי האקלים ומחקר רפואי, על פי ארגון שבועת הנתינה.

אנשים פרטיים, מוסדות וחברות נתנו על פי ההערכה 471.4 מיליארד דולר לארגוני צדקה אמריקאיים ב-2020, עלייה של 3.8%, בהתאמה לאינפלציה, בהשוואה ל-2019, על פי דוח של ביה"ס לפילנתרופיה ונתינה ע"ש משפחת לילי באוניברסיטת אינדיאנה, המפרסם נתונים על מתן תרומות בארה"ב.

על מאמצים פילנתרופיים בהובלת מיליארדרים כמו Giving Pledge נמתחה ביקורת של פעילים לרפורמה במיסים, הטוענים שהתרומות האלה מאפשרות לעשירים להגן על כספם דרך תרומה לקרנות צדקה בניהול משפחתי וצעדים אסטרטגיים להתחמקות מתשלום מיסים.

"רוב התרומות של Giving Pledge יהיו סגורות בקרנות פרטיות הנשלטות על ידי משפחות עשירות, וזה יאט את זרימת הכספים לארגוני צדקה אקטיביים שבאמת עובדים", כך נכתב על ידי המכון ללימודי מדיניות, מכון מחקר פרוגרסיבי, בניתוח שפורסם באוגוסט 2020. "במקום לוותר על השליטה בכספים בתמורה להפחתת מיסים, התורמים העשירים האלה ויורשים ישמרו על כוח רב ושליטה על נכסים שהם פילנתרופיים בהגדרתם אבל לא באופן מעשי".

בארגון Giving Pledge לא הגיבו מיד לבקשת תגובה. גייטס אמר בעבר שלפילנתרופיה ישנו תפקיד לעשות דברים שלא היו נעשים בשום דרך אחרת.