חקירתו הנגדית של חפץ נמשכת: "וואלה היה עם DNA עוין, אז היה צריך את הדחיפה של אלוביץ"

ביום ה-11 לעדותו סיפר יועץ התקשורת לשעבר ניר חפץ כי היתרון היחסי שהיה לו באתר וואלה נבע ממחויבות שאול אלוביץ' בעל השליטה בבזק לנתניהו • חפץ גם העיד כי בפעילותו מול אתר וואלה חש לא בנוח, אך לא הוא ולא נתניהו חשבו כי הם פועלים באופן לא חוקי: "נראה הכי טבעי שאם ווינט נגדנו אז וואלה יהיה בעדנו"

ניר חפץ / צילום: רפי קוץ
ניר חפץ / צילום: רפי קוץ

עדותו של עד המדינה ניר חפץ נמשכה היום (ד') במשפט נגד ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, בני הזוג שאול ואיריס אלוביץ' ונוני מוזס. זהו היום ה-11 לעדותו וחפץ נחקר נגדית בשלב זה על ידי עו"ד בעז בן צור, סנגורו של נתניהו. בשבועות האחרונים העיד חפץ על הציר של העברת הבקשות בין נתניהו ובני משפחתו לבין אלוביץ' ומנכ"ל וואלה לשעבר אילן ישועה. הפרקליטות מבקשת לבסס באמצעותו את יחסי התן וקח במסגרת אישום השוחד המרכזי. טענת הפרקליטות היא כי בקשותיו של נתניהו מאתר וואלה נענו על מנת שיפעל לטובת מיזוג בזק יס, שהיה בעל משמעות כלכלית עצומה לאלוביץ'.

היתרון היחסי באתר וואלה היה המחויבות של אלוביץ' לנתניהו

השופט משה ברעם ביקש מחפץ לספר על היכולת שהייתה לו לפרסם בוואלה אל מול כלי תקשורת אחרים.

ברעם: "אותי מעניין מה היכולת לפרסם יותר מהרגיל דווקא בוואלה?". חפץ השיב כי "בוואלה היה לי קשר אישי למר אלוביץ ובמידה מסוימת עם ישועה". ברעם: "בחסות הקשר עם אלוביץ יש לך יתרון?". חפץ ענה כי "בוואלה זו הייתה הסיבה היחידה שיש לי יתרון יחסי. כי זה היה אתר עוין וכי היתרון היחסי נובע מהיחסים, ובגלל הדברים שאלוביץ הבהיר לי על המחויבות שלו למר נתניהו".

חפץ הוסיף כי היה סיכוי שידיעות היו מתפרסמות גם בלעדיו, אבל כשהיה מפנה את תשומת ליבו של אלוביץ', "זה מאותת לו שהעניין חשוב לנתניהו ואז תהיה תשומת לב יתרה בוואלה לתת לזה מקום חשוב. זה בהיגיון שלנו".

חפץ סיפר שיש עוד כלי תקשורת להם שלח הודעות - ישראל היום, ערוץ 20, 0404, NRG. בן צור אמר לחפץ: "בוא נסכים שאם זה ניוז, נשלח ופורסם רחב ולרוב באותו פורמט אז אין ערך מוסף להיכרות עם אלוביץ ועם ישועה". חפץ השיב: "אני לא מסכים. מאחר ו-וואלה היה עם DNA עויין, אז שם היה צריך את הדחיפה של אלוביץ".

"לא אני ולא נתניהו חשבנו שאנחנו בתוך נוסחה פלילית"

חפץ נשאל כיצד ראה את העברת מסת הדרישות בעניין הסיקור בוואלה. לדבריו, לא חשב שהיה פגם בהתנהלותו מול האתר. "נראה הכי טבעי שאם ווינט נגדנו אז וואלה יהיה בעדנו. פעלתי כדובר. הרגשתי לא בנוח אבל לא חשבתי שאני עושה משהו לא חוקי. לא אני ולא נתניהו חשבנו שאנחנו בתוך נוסחה פלילית".

חפץ סיפר על פעילותו לשווק את שרה נתניהו. השופט ברעם ביקש לדעת האם נתניהו היה מודע לפעילות זו. חפת סיפר כי נתניהו היה מודע לחלוטין ובאופן עמוק לפניותיה של רעייתו שרה. לעומת בעניינו של הבן יאיר, אז הייתה הוראה לעבור תמיד דרך נתניהו.

"הייתה לי אוטונומיה לעבוד במעגל קטן מול שרה נתניהו, ובדרך כלל בסוף הייתי מדווח לבנימין נתניהו שהיא מרוצה. זה היה חשוב לו. הוא חושב שהמתקפות עליה הן בגללו והוא ראה את עצמו אחראי לשפר את הסיקור שלה. הייתי מדווח לו שהיא מרוצה וזה גרם לו להיות מאוד מבסוט".

נתניהו היה מודע לחלוטין לפעילות התקשורתית בעניין רעייתו שרה

השופט משה ברעם שאל את חפץ: "באיזו מידה היה מודע מר נתניהו לפעילות מול שרה? הסכמה, אישר, ביקש?". חפץ השיב: "מודע לחלוטין. אכפת לו באמת לתקן את העוול שנעשה לו, וזה כמחויבות שיש לו אליה כבעלה. הוא מרגיש שהוא אחראי לזה. הוא מנסח את ההודעות האלה או עובר עליהן. הוא באמת עושה את זה כי הוא אוהב אותה". חפץ הוסיף "האוטונומיה שלי הייתה לגבי שרה בעניינים שאינם שנויים במחלוקת. עם יאיר הייתי צריך לעבור תמיד עם מול בנימין נתניהו".

חפץ העיד כי נתניהו לא דיבר איתו על ענייני רגולציה. הוא סיפר כי היה הדמות הבכירה אצל נתניהו בכל הקשור לדוברות, הקמת כלי תקשורת חדשים ומינויים של אנשים בכלי תקשורת. "בנושאים אחרים, למשל רגולציה, אני לא נמצא אצלו. אני לא במגירה הזו". חפץ הסביר, לשאלות בן צור, כי נתניהו "מאוד זהיר ומחושב, ממדר מאוד", פועל מול שורה ארוכה של גורמים ושומר על התחום של כל אחד מהם. "זה ממש מאפיין שלו, שלכל אחד יש את המגירה שלו. יש לזה מספר יוצאים מן הכלל, למשל רון דרמר ובתקופות מסוימות יואב הורוביץ וארי הרו היו אחרת, אבל איש, איש במגירתו". על נושא הרגולציה אמר - "אני פשוט לא הייתי במגירה הזו".

"כשראש ממשלה מבקש - לא אומרים לו לא"

בדיון הוצגה התכתבות שכללה את הביטוי "הגדול ביקש". חפץ אישר כי "הגדול ביקש", הכוונה לנתניהו. "יש מצב שאני אכתוב "הגדול ביקש" כדי לתת משנה תוקף לבקשה חריגה ולא מקובלת ששרה ביקשה. כדי שאני אשתמש במינוף הזה, שכשראש ממשלה מבקש - לא אומרים לו לא". חפץ הוסיף כי "עם אלוביץ אני לא זקוק לזה. אם הייתי אומר לאלוביץ ששרה מבקשת, לא הייתי זקוק לזה בכלל".

חקירתו הנגדית של חפץ תימשך במהלך השבועיים הבאים.

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר הגשת כתב האישום נגדם, ראש הממשלה בנימין נתניהו, שאול ואיריס אלוביץ' ונוני מוזס מכחישים את המיוחס להם, לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.