פרופ' ליאו ליידרמן: "הפד יהיה זהיר מאוד בהעלאות הריבית ב-2022"

היועץ הכלכלי הראשי של בנק הפועלים: "במידה ותחזיות הצמיחה יופחתו, למשל בגלל התפשטות מחודשת של הקורונה, ותהיה נסיגה מהשיפור בשוק העבודה, הפד תמיד יוכל לדחות את העלאות הריבית למועד מאוחר יותר"

ליאו ליידרמן / צילום: איל יצהר
ליאו ליידרמן / צילום: איל יצהר

"הפד לא הפתיע היום. הוא אותת על דאגה מסביבת האינפלציה הגבוהה בארה"ב ונקט היום בצעד צפוי: צמצום מהיר יותר בקצב הרכישות החודשיות של אג"ח. זה המינימום שהשוק ציפה כדי להשתכנע שבבנק המרכזי נוקטים בצעד ממשי כלשהו מול עליות המחירים הגבוהות". כך אומר פרופ' ליאו ליידרמן, היועץ הכלכלי הראשי של בנק הפועלים, לאחר הודעת הפד.

כעת הפד מתכנן לצמצם את הרכישות החודשיות ב-30 מיליארד דולר לחודש במקום 15 מיליארד דולר בתוכנית הקודמת. התגובה הראשונה של וול סטריט הייתה עלייה במדדי המניות, וזאת כתוצאה מכך שהפך אמין יותר עם צעדיו היום.

באשר להעלאת הריבית ב- 2022, מציין ליידרמן: "על פי התחזיות של חברי המועצה המונטרית של הפד, חציון התחזיות קובע 3 העלאות בריבית ב-2022 ועוד 3 העלאות ב- 2023. זה דומה להערכות המוקדמות בשוק. חשוב לזכור שתחזיות אלה לא מחייבות את חברי הפד, ואלה יוכלו לשנות את דעתם לאורך זמן בהתאם להתפתחויות".

להערכת פרופ' ליידרמן, "הפד ימשיך להדגיש את החשיבות של המצב בצד הריאלי של הכלכלה ובמיוחד של שוק העבודה כתנאי מוקדם להחלטה להתחיל, מתי שהוא, בתהליך של העלאת הריבית ב-2022. במידה ותחזיות הצמיחה יופחתו, למשל בגלל התפשטות מחודשת של הקורונה, ותהיה נסיגה מהשיפור בשוק העבודה, הפד תמיד יוכל לדחות את העלאות הריבית למועד מאוחר יותר. בכל מקרה, הפד לא ימהר בהעלאות הריבית ב-2022".