סוגיית חיסוני הקורונה מייצרת דרמה ומזניקה את העלויות בהפקות הוליוודיות

השחקן שון פן הודיע כי אינו מוכן לעבוד עם חברי צוות שאינם מחוסנים • שחקני טלוויזיה שלא חוסנו מגלים שהדמויות בגילומם ירדו מהתסריט

שון פן. סירב לעבוד על סט שיש בו עובדים לא מחוסנים / צילום: Shutterstock, Andrea Raffin
שון פן. סירב לעבוד על סט שיש בו עובדים לא מחוסנים / צילום: Shutterstock, Andrea Raffin

בהוליווד, דמויות באופרות סבון, המגולמות על ידי שחקנים ספקני-חיסון, נהרגות או נשלחות החוצה מהתסריט; חברי צוות בסרט ההמשך של "הפנתר השחור", בהפקת אולפני וולט דיסני, וכן בפרויקטים נוספים ננזפים או מוצבים מחדש; כוכבים מהשורה הראשונה מסרבים לעבוד עם קולגות שלא חוסנו.

בעוד הפקות טלוויזיה וקולנוע פועלות בקצב מוגבר בזמן ההשבתות שכופה מגפת הקורונה, החיים על הסט שונים. אולפנים ושירותי סטרימינג, שלהוטים לחזור לקצב השידורים שלפני המגיפה, נאלצים לשלם מחירים ולחתוך קשרים עם עובדים ושחקנים שאינם מחוסנים.

רוב ההפקות נוקטות צעדים מגוונים, על מנת למנוע הדבקות: בדיקות תכופות, עטית מסכות, ריחוק חברתי ואפילו סימון צבעוני של מי שמחוסן ומי שלא מחוסן. הלוגיסטיקה החדשה והעלויות הנוספות מגיעות על רקע התעוררות מחודשת בתעשיית הסרטים והטלוויזיה, וכן לאור דרישת הצרכנים, שאינה יודעת שובע, לתכנים של פלטפורמות הסטרימינג השונות. תעשיית הבידור נוכחה לדעת איך תכנים חדשים ומרעננים הם הדרך הטובה ביותר לזכות במנויים חדשים.

"אין 'נורמלי'. אין 'לחזור אל'", אמר אריק פייד, מנכ"ל חברת ההפקות Picturestart, שהפיקה שלושה סרטים בשנה האחרונה, בעוד הגבלות הקורונה בתוקף.

הוצאות הקשורות לקורונה בדרך כלל מגיעות לשיעור שנע בין 10% ל-20% מתקציב הסרט, אמר אריק בוש, נשיא חברת בטיחות המתמחה בתעשיית הבידור. עלויות הבדיקות הן ההוצאות הגדולות ביותר, אומרים מפיקים, יחד עם התשלום עבור קציני אבטחה שנשכרים במיוחד עבור שמירה על תקנות הקורונה בהפקות, בעלות של מאה דולר ליום. חלק מהאולפנים והמפיקים הסכימו להתחלק בהוצאה, כך שלא תיפול כולה על תקציב הסרט, כך מספרים מפיקים.

תחת הסכם עם איגודים הוליוודיים, למפיקים ניתנת האפשרות לדרוש חיסון מלא מהשחקנים ומשאר חברי צוות ההפקה שעובדים על הסט ללא מסכות - מה שמכונה "אזור A".

בכירים בתעשייה ושחקנים מספרים כי חובת החיסונים היא הדרך היעילה ביותר להתמודד עם נגיף הקורונה על הסט, ויותר ויותר כוכבים מהשורה הראשונה קובעים שכך יהיה.

"אני לא אהיה על סט של סרט שבו לא כולם מחוסנים, מהראשון ועד האחרון. נקודה", אמר השחקן שון פן, המככב בסדרה "Gaslit", העוסקת בפרשת ווטרגייט.

פן סירב בחודש יולי להשתתף בהפקה עד שלא כל הצוות יחוסן, למרות שכן החילה ההפקה את ההגבלות על "אזור A". בראיון, אמר פן כי מנהיגים בתעשיית הסרטים, וכן בתעשיות נוספות ובפוליטיקה, התחמקו בפחדנות מתמיכה בחובת חיסונים, בהפקות סרטים ובמקומות נוספים. הפקת הסדרה "Gaslit" המשיכה בצילומים של סצנות בהן פן לא השתתף, ולאחר מכן החליפה אנשי צוות לא מחוסנים בכאלה שכן חוסנו, על מנת לצלם את הסצנות בהשתתפותו, כך מספרים גורמים המעורים בנושא.

פן אמר כי שחקנים נוספים, הנמצאים בעמדת השפעה והשתתפותם משפיעה על מימון הסרט, צריכים להציב את אותן הדרישות בהפקות בהן הם לוקחים חלק.

נהגים שאינם מחוסנים בהפקת "Gaslit" הועברו להפקות אחרות, מספר סטיב דיין, בכיר בחברה המייצגת נהגים, מנהלי לוקיישנים, מלהקים ומפעילי בעלי חיים בתעשיית הקולנוע. דיין אמר כי בעוד שהוא מעודד ותומך בחיסונים, האיגוד מתנגד לחובת חיסונים מקיפה.

"אנשים מוגנים. לא נרשמו התפרצויות גדולות בתעשייה, זה הדבר החשוב", אמר דיין. "אנחנו שומרים את התעשייה בטוחה ומאפשרים לאנשים את חופש הבחירה, נכון לעכשיו".

חלק מההפקות מחילות תקנות משל עצמן

הסכם החזרה לעבודה של תעשיית ההפקות, שנקבע בהתאם לתקנות הממשל ונמשך מספר חודשים, עתיד להסתיים ב-15 בינואר. חלק מההפקות מחילות תקנות משל עצמן. בהפקת סרט ההמשך של "הפנתר השחור", מספר מחלקות השתמשו במדיניות "שלוש פסילות", לפיה עובדים שנדרש להעיר להם מספר פעמים, על עטית מסיכה או תקנות אחרות - ננזפו, כך מעידים חברי צוות.

חלק מההפקות משנות את תוכניות הליהוק, מספרים גורמים המעורים בנושא, ועכשיו מתמודדים עם ההשלכות. הראפר אייס קיוב עזב את הקומדיה "Oh Hell No", בהפקתה של חברת סוני, שבה היה אמור להשתתף יחד עם ג'ק בלאק, משום שלא היה מוכן להתחסן. מנציגיו של אייס קיוב לא נמסרה תגובה.

כאשר רוקמונד דנבר, שחקן בסדרה "9-1-1" של פוקס הגיש בקשה חריגה לא להתחסן מסיבות דתיות ורפואיות, מפיקי הסדרה כתבו עבור הדמות שלו מעבר להאיטי, יחד עם ארוסתו הטרייה. דובר מטעם אולפני דיסני, המפיקים את הסדרה, סרבו להגיב בנושא.

נציגו של דנבר התייחס אל הצהרה מוקדמת של השחקן שבה אמר כי "אמונותיי הכנות וההיסטוריה הרפואית הפרטית שלי הם היבטים אינטימיים ואישיים מאד של חיי, שאיני רוצה לדון בהם באופן פומבי".

בסדרה "בית חולים כללי" של הרשת ABC, הגורל שממתין לדמותו של השחקן סטיב ברטון אפילו יותר מרעיש: להיקבר בתעלה שקרסה לאחר ניסיון להציל אח אובד.

בפוסט באינסטגרם, ברטון אמר כי בקשות לפטור מחיסון, מסיבות רפואיות ודתיות, קיבלו סירוב. "זה כואב, אבל זה עניין של חירות אישית עבורי. אני לא חושב שמישהו צריך לאבד את הפרנסה שלו בגלל זה", ברטון כתב בפוסט.

עוד שחקן עבר בסדרה "בית חולים כללי" הגיש השבוע תביעה נגד רשת ABC, הנוגעת לדרישות החיסונים. אינגו ריידמאכר, החבר בצוות השחקנים במשך 25 שנים, תובע את הרשת על כך שדחתה את בקשתו לפטור מחיסון מסיבות דתיות, בטענה שמדובר בהפרה של זכויותיו האזרחיות.

ריידמאכר הגיש את הבקשה מתוך "אמורה מוסרית כי הגוף שלי ניתן לי על ידי הבורא עם תכונות טבעיות שיגנו עלי", כך לפי המסמכים שהוגשו לבית המשפט. עוד מוזכר בתביעה כי "הראיון שערך עורך הדין של הרשת עם ריידמאכר בנוגע לבקשתו, היה דומה יותר לחקירה צולבת".

רשת ABC סירבה להגיב בנושא.

עבור שחקנים וחברי צוות שרוצים לעבוד לצד קולגות מחוסנים, מפיקים מוסרים כי הם שוקלים להעביר את ההפקות למדינות בהן שיעורי ההתחסנות גבוהים יותר. צעד כזה יביא למעבר של הפקות ממדינות כמו ג'ורג'יה, המציעה הקלות מס עבור הפקות קולנוע וטלוויזיה. בג'ורג'יה, כ-52% מהתושבים מחוסנים, לעומת 62% בקליפורניה ו-70% בניו יורק, כך לפי נתונים רשמיים.