הריבית באנגליה עולה לראשונה מאז פרוץ המגפה; בטורקיה ארדואן שוב מפחית אותה

החשש מהאינפלציה הכריע את הבנק המרכזי של אנגליה – שהודיע על העלאת הריבית ל-0.25% • אתמול הצהיר הפדרל ריזרב האמריקאי על כוונות העלאת הריבית לשנה הבאה • בטורקיה הלירה יורדת בכ-5% מול הדולר, בגלל מדיניות הפחתת הריבית של ארדואן

הבנק המרכזי של אנגליה / צילום: Shutterstock, aslysun
הבנק המרכזי של אנגליה / צילום: Shutterstock, aslysun

בפעם הראשונה מאז פרוץ מגפת הקורונה, הבנק המרכזי של בריטניה (BOE) הצביע היום (חמישי) בעד העלאת הריבית מ-0.1% ל-0.25%, על רקע האינפלציה הגואה בממלכה. בדומה למרבית הכלכלות בעולם, גם הבנק המרכזי באנגליה הוריד את הריבית לסביבת האפס בניסיון להמריץ את המשק הבריטי, מול ההאטה החריגה שכפתה המגפה והסגרים שבאו איתה.

הבנק המרכזי מעלה את הריבית למרות האיום המתעורר בימים האלה מעוד גל של קורונה בשל וריאנט האומיקרון, מה שמצביע על כך שהחשש מהאינפלציה בבריטניה גדול יותר מהחשש מהמגפה והוא מה שהכריע, בסופו של דבר, בעד העלאת הריבית. האינפלציה בבריטניה הגיעה בנובמבר עד כדי 5.1%, בעיקר בגלל משבר האספקה העולמי, שכופה מחסור בסחורה בדיוק בעונת החגים, כמו גם בגלל עליית מחירי האנרגיה.

ההחלטה של הבנק המרכזי של בריטניה מגיעה אחרי ההודעה של הפדרל ריזרב מאתמול (רביעי), על כך שבמהלך השנה הבאה מתוכננות שלוש העלאות ריבית במטרה להתמודד עם אותו איום בדיוק שמאיים על הבריטים - עליית המחירים המשמעותית. מדד המחירים לצרכן בארצות הברית הראה זינוק של 6.8% בחודש נובמבר, עם צפי לרמה דומה של אינפלציה גם בחודש דצמבר.

בטורקיה הריבית ממשיכה לרדת

לעומת זאת, בטורקיה, הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן ממשיך במדיניות עקשנית של הפחתת הריבית ל-14% - ירידה של 600 נקודות בסיס בתוך חודשים ספורים. הפחתת הריבית, שוב, הביאה לצניחת הלירה הטורקית תוך איום על יציבות המשק במדינה.

האינפלציה בטורקיה זינקה בחודש נובמבר ל-21.3% בחישוב שנתי, בקצב המהיר ביותר בטורקיה זה שלוש שנים. מאז ספטמבר, כשהבנק החל בצעדי הפחתת הריבית, איבד המטבע הטורקי יותר מ-40% מערכו - ירידת שיא בכל קנה מידה. הלירה הטורקית צנחה היום ב-3.1% לשפל חדש, אל מתחת לרף של 15 לירות לדולר. בהמשך יום המסחר באיסטנבול נרשמה התאוששות קלה של הלירה הטורקית, שהתייצבה שוב על 15.03 לדולר.

אלא שלמרות שיעורי האינפלציה האלה, ולמרות השחיקה הקיצונית בשער המטבע, הבנק המרכזי של טורקיה מתמיד באסטרטגיה של הפחתה בשיעורי הריבית. בתחילת החודש החליף הנשיא ארדואן בכירים במשרד האוצר הטורקי, במינוי חדש של שר ממפלגת השלטון, תומך מובהק במדיניות שלו. הנשיא ארדואן נוקט מדיניות מובהקת של הפחתת ריבית כדי לעודד את הצמיחה במשק הטורקי, במאמץ מוגבר ליצור עוד מקומות עבודה. כחלק מכך, הודיע הנשיא ארדואן כי שכר המינימום בטורקיה יעלה ב-50% החל משנה הבאה, תוך שהוא מבטיח שאי הוודאות במשק הטורקי תסתיים בקרוב, בעזרת צעדים כלכליים חדשים, שלא פירט עליהם.